همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 2100 نشریه را با اولویت شهرستان‌ها،‌ نشریات دانشجویی و تخصصی و نیز موسسات فرهنگی و کانون‌ها که گاهی چندین سال در نوبت بودند مجوز دادیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسینی در گفتگوی ویژه خبری افزود: خیلی کارهای جدید مثل بنیاد ادبیات داستانی، خانه‌های فرهنگ دیجیتال، برخی جشنواره‌ها مانند خلیج فارس که هفته آینده برگزار خواهد شد، بنیاد فرهنگی، هنری امام رضا (ع)‌ به ثبت رسیده و دانشنامه جامع امام رضا (ع) در این دوره آغاز شده است.

وزیر ارشاد به جلسه عصر پنج شنبه خود با ناشران در حضور رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این جلسه مشکلات ناشران از جمله درباره مالیات، عوارض و تامین مواد اولیه مطرح و تصمیماتی برای حمایت از نشر گرفته شد که جزئیات آن بعدا اعلام می شود.

وی به حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران اشاره کرد و افزود: تعداد قابل توجه از ایشان از بیمه تامین اجتماعی و نیز تعدادی دیگر از بیمه تکمیلی برخوردار شده اند و این روند ادامه دارد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: موسسه حمایت از پیشکسوتان هم از سال گذشته در معاونت هنری راه اندازی شد که اعتباری نداشت ولی در پایان سال، اعتبار قابل توجهی به آن تخصیص یافت.

آقای حسینی درباره حوزه سینما گفت: تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی برای جذب اعتبارات بیشتر و اختصاص حمایت های جدی تر صورت گرفت و اولویت هایی هم در بحث دفاع مقدس، تاریخ اسلام، تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، افغانستان، عراق و فلسطین تعیین کردیم.

وی افزود: در مقابل فیلمی مثل آرگو ما چندین فیلم ساختیم که جنایات امریکا را در منطقه نشان دادیم و آنها از این مسئله ناراحت و عصبانی هستند، الان هم در موضوع فلسطین سه فیلم خوب در دست ساخت داریم، فیلم جنگ 22 روزه هست که یک نوع به چالش کشیدن غربیهاست.

حسینی تصریح کرد: بخشی از سینما هم در دست بخش خصوصی قرار دارد، البته سال گذشته مواردی داشتیم که افت تماشاگر را شاهد بودیم ولی امسال، سال خوبی بوده و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سرمایه گذاری زیاد هالیود در ساخت فیلم گفت: ما این بحث را با نمایندگان مجلس هم داشتیم که کل اعتبار سال گذشته ما 50 میلیارد تومان بوده است در حالی که گاهی 50 میلیارد برای ساخت یک فیلم فاخر کافیست.

وی افزود:‌ همانطور که از صندوق توسعه به کشاوری و صنعت کمک می شود، جا دارد که به فرهنگ و هنر هم کمک شود.

حسینی ساخت سالن‌های سینما را بر عهده بخش خصوصی دانست و گفت: دولت نمی‌تواند در این مورد راسا اقدام کند،‌ بخش خصوصی باید بیاید و ما کمک کنیم.

وی با اشاره به تخصیص 4 میلیارد دلار برای ساخت، نوسازی و بازسازی مدارس کل کشور با یک تصمیم دولت و مجلس که طی چند سال اختصاص پیدا کند افزود: ما هم اگر بخواهیم به بحث فرهنگ و هنر بها دهیم باید یک بار بیاییم و این مسائل را حل کنیم.

حسینی تصریح کرد:‌ البته مبالغ مورد نیاز فرهنگ و هنر با نیروگاه و سد و بهداشت قابل مقایسه نیست و ما با مبالغ کمتری می‌توانیم به حدی برسیم که در سراسر کشور امکانات پایه وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که در همین شرایط هم کارهای زیاد انجام شده است گفت: در سفر اصفهان یک مجموعه فرهنگی و هنری افتتاح شد و الان هم تقریبا در همه شهرهای کشور یا افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته یا در حال ساخت است که گاهی با یک اعتباری ما می توانیم همه اینها را به بهره برداری برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت:‌ در نمایشگاه امسال 230 هزار عنوان کتاب در بخش بین‌الملل از 1600 ناشر از 77 کشور داریم و 200 هزار عنوان از کتاب‌های داخلی که در سالهای 90 و 91 منتشر شده‌اند.

آقای حسینی افزود: فضای نمایشگاه هم بیش از سال قبل شده و در آن 120 نشست تخصصی برگزار می شود و غرفه‌هایی هم مربوط به 15 خرداد و شهید مطهری و نیز سالن یاس برای کارنامه نشر برپا خواهد شد.

وزیر ارشاد تعداد دانشجویان ثبت نام کننده برای یارانه کتاب را بیش از 250 هزار نفر ذکر کرد و گفت: یارانه ما سقف دارد و با هر یک از این دانشجویان می توانیم 25 هزار تومان یارانه اختصاص بدهیم که با 25 هزار تومان از خودشان یک کارت 50 هزار تومانی خرید کتاب می شود، در بخش ارزی هم 4 میلیارد تومان ویژه دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی اختصاص داده شده است.

وی افزود: همزمان با نمایشگاه، نشستی را با حضور وزرای فرهنگ کشورهای آسیایی داریم که فرصت مغتنمی برای بازدید آنها از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

آقای حسینی یکی دیگر از فعالیت های مثبت این دوره از وزارت ارشاد را توجه به تئاتر شهرستانها ذکر کرد و گفت: حدود 500 گروه نمایشی شهرستانی شناسایی و حمایت شدند تا حمایت محدود به تهران و کلان شهرها نباشد.

وزیر ارشاد با توجه به نرخ بلیط تئاتر، قیمت ارز را اثر گذار در قیمت های داخلی دانست و گفت:‌ مردم باید حمایت کنند و البته ما هر چه بتوانیم کمک بیشتری خواهیم کرد تا استقبال بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که امیدواریم هر چه زودتر انجام بگیرد، افتتاح تالارهای خوبی است که در 8 استان آماده کردیم که البته باید در همه استانها ساخته شود.

وزیر ارشاد درباره این تالارها گفت: این مجموعه‌های 14 هزار، 16 هزار متر مربعی با سالن‌های 200 تا 1200 نفره در یک مجموعه بزرگ دست کم دو تالار قابل استفاده در سطح گسترده دارد که تا کنون وجود نداشته است و در کنار آن هم نگارخانه وجود دارد و نمایشگاه ها می تواند برپا و انجمن ها مستقر شوند.

وی افزود: در این دوره ما توانستیم تحرک بیشتری را در استانها و شهرستانها و نیز خارج از کشور از عراق و افغانستان، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان و حتی تا امریکا لاتین داشته باشیم.

کد خبر 211086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز