همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به عراق، از آمادگی ایران برای راه اندازی مراکز ایران شناسی و کرسی زبان فارسی در این کشور خبر داد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از وزارت ارشاد، در دیدار ˈسید محمد حسینیˈ و ˈعلی الادیبˈ راه‏های افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های علمی و فرهنگی بررسی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر مشترکات فراوان تهران و بغداد ، افزایش تعامل و ارتباط نخبگان دانشگاهی را بسیار ضروری برشمرد.

حسینی ضمن اعلام آمادگی برای اعزام استادان زبان فارسی به عراق برای برگزاری دوره های آموزشی گفت: ما همچنین آمادگی داریم که ˈمراکز ایران‌شناسیˈ را در عراق راه‌اندازی کنیم.

وی از اعلام آمادگی ایران برای راه اندازی ˈاتاق ایرانˈ و ˈکرسی زبان فارسیˈ در دانشگاه‌های عراق خبر داد.

حسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه آموزش عالی در کشور، تجربه منحصر به فردی دارد، گفت: آماده هستیم تا این تجربیات را در اختیار عراق قرار دهیم زیرا عراق نیاز به تربیت نیروهای متخصص و دانشگاهی دارد.

وی به شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت ارشاد نیز اشاره کرد و گفت: این شورا، استادانی که در زمینه هنر و فرهنگ فعال‌اند اما مدرک تحصیلی ندارند را ارزیابی و به آنها مدرک معادل می‌دهد.

وزیر آموزش عالی و پژوهش‏های علمی عراق نیز با تاکید بر نیاز این کشور به استفاده از تجربیات علمی وآموزشی ایران گفت: ما هم به لحاظ محتوایی و هم از لحاظ برنامه‌ریزی نیاز به تجربیات ایران داریم.

ˈعلی الادیبˈ با اشاره به اینکه عراق حتی در زمینه های آموزش فقه، حدیث و علوم قرآنی نیز با کمبود استاد مواجه است گفت: در استان‌های سنی‌نشین عراق دانشکده‌های دینی و استادان فقه، حدیث و علوم اسلامی داریم اما در استان‏های شیعه نشین به دلیل نبود دانشکده علوم اسلامی شیعی و استاد فقه شیعه مشکل داریم که این مساله میراث دوران صدام است و ایران باید در حل این معضل به ما کمک کند.

الادیب درباره کتب دانشگاهی هم گفت: در کتاب هایی که اکنون در عراق تدریس می‌شود ـ چون در دوران رژیم گذشته تدوین شده اند ـ مذهب شیعه مورد اتهام است ، این تهمت ها یکی از دلایل گسترش تروریسم در عراق است بنابراین ما نیاز به تدوین کتب جدیدی داریم که لااقل بی‌طرف باشد.

وی خبر داد: در همین راستا با ˈانتشارات سمتˈ توافقنامه‌ای امضا کرده ایم و تاکنون 24 عنوان کتاب تدوین و زیر چاپ داریم.

وزیر آموزش عالی عراق ایران خواهان برگزاری دوره‌های دکتری فشرده در ایران شد و گفت: جمهوری اسلامی هم اکنون سالانه 900 فرصت تحصیل در اختیار جوانان عراقی قرار داده است اما خواستار افزایش این فرصت‌ها هستیم.

وی با اعلام این خبر که دانشگاه بصره بزودی سمیناری برای استادان ایرانی برگزار خواهد کرد تا رؤسا و استادان دانشگاه‌های ایران ظرفیت‌های دانشگاه‌های عراق را از نزدیک مشاهده کنند ، افزود: ما خواستار این هستیم که دانشجویان عراقی با دانشگاه های ایران آشنا شوند تا برای ادامه تحصیل، به جای رفتن به غرب به ایران عزیمت کنند.

ادیب با اشاره به برگزاری ˈکنگره تاریخ اسلام و علوم اسلامیˈ در بغداد، خواهان حمایت وزارت ارشاد ایران از این کنگره شد و تصریح کرد: همچنین در آکادمی هنرهای زیبای عراق نیازمند استفاده از هنرمندان و استادان ایرانی هستیم.

الادیب از اعطای مدرک معادل به هنرمندان استقبال کرد و گفت: ما نیز هنرمندان بسیاری داریم و در این زمینه نیازمند استفاده از تجربیات این شورا هستیم؛ بنابراین تقاضا داریم که معیارها و ضوابط این ارزیابی را برای ما بفرستید.

در پایان این دیدار مقرر شد کمیته ای مشترک برای بررسی زمینه‌های همکاری در زمینه‌های فرهنگی و آموزش عالی بین ایران و عراق تشکیل شود.

در این دیدار ˈجواد شمقدریˈ رییس سازمان سینمایی و ˈهاشم میرزاخانیˈ رییس مرکز سینمای جوان وزارت ارشاد و نیز تعدادی از مقامات وزارت ارشاد ایران و وزارت آموزش عالی عراق حضور داشتند.

کد خبر 206485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز