گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی دیروز با خبرنگاران در آستانه برگزاری نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو نشست تا بگوید که در وزارتخانه تحت مدیریت او «یک روز هم در کارهای فرهنگی وقفه ایجاد نشده‌است».

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


سید محمد حسینی
که به تازگی از سفر افغانستان برگشته، دوشنبه صبح به سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد آمد تا از عملکرد خود در این چندسال دفاع کند، هرچند سؤالات خبرنگاران نشان می‌داد که کارهای ناتمام این وزارتخانه بیش از آن چیزی است که قرار است از 27فروردین‌ تا اول اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت به نمایش گذاشته شود.

سؤالاتی که از او در این جلسه شد بیشتر در رابطه با مسائل خانه سینما، مجوز موسیقی، ممیزی در کتاب و نشر و رکود نشر و سینما بود. حسینی در پاسخ به این سؤال همشهری که ‌«آیا برایتان سؤال نشده‌است چرا هنرمندان حوزه موسیقی، تئاتر و تجسمی در این سه سال اخیر از معاونت هنری بیشترین گلایه را داشته‌اند و برای مطالبات طبیعی خود مجبور به گفت‌وگو با رسانه‌ها ‌شده اند؟» گفت: اینکه رضایت هنرمندان چقدر جلب شده باید از خودشان سؤال کرد. هنرمندان فقط منحصر به تهران نیستند بلکه در سراسر کشور حضور دارند، ولی ما می‌توانیم ادعا کنیم که بیشترین تعامل را با هنرمندان در این دوره داشته‌ایم.

اگرچه هنرمندان در این سال‌ها از نداشتن بیمه درمانی، مشکلات درمانی و هزینه‌های بالای درمان بارها صحبت کرده‌اند اما وزیر ارشاد برای تأکید بر رضایت هنرمندان از این وزارتخانه به آمار بیمه شدن هنرمندان اشاره کردو گفت: در سال 89پنج هزار نفر بیمه تکمیلی شده‌اند، در سال 90این میزان به سه برابر رسیده و سال 91، 25هزار نفر بیمه شده‌اند. یعنی ما مشکل این بخش را دیده و آن را پیگیری کردیم. پیش از این برای اینکه هنرمندان بتوانند بیمه شوند مشکلاتی وجود داشت، از این‌رو تدابیری اندیشیده شد تا همه افراد به راحتی عضو شوند.

هرچند صحبت‌های هنرمندان با رسانه‌های مختلف، مخالف حرف وزیر ارشاد است، اما حسینی این صحبت‌ها را که در رسانه‌ها وجود دارد با واقعیت جامعه منطبق ندانست و اعلام کرد: بزرگنمایی‌ها همیشه وجود دارد؛ گاهی تیتری تحت عنوان «سینما تعطیل است» منتشر می‌شود درحالی‌که واقعیت چیز دیگری است. دست ما هم بسته است و نمی‌توانیم همه مطالبات را پاسخ دهیم، اما تا پایان سال گذشته با وجود محدودیت‌ها سعی کردیم مشکلات را برطرف کنیم.

همچنین او اعلام کرد که بدهی‌های معاونت هنری به هنرمندان در حال پیگیری است و افزود: این فضای واقعی نیست، ما همه تلاش و سعی خود را انجام داده‌ایم تا هنرمندان و اهل فکر در کشور راضی باشند. با وجود این، صحبت‌های وزیر نوک پیکان انتقاد را به سمت مطبوعات برد و تصریح کرد: رسانه‌ها نیز باید کمک کنند تا جایگاه فرهنگ و هنر به‌گونه‌ای باشد که کسی به راحتی نتواند با آن مخالفت کند، ما این استمداد را از همه رسانه‌ها داریم تا در جهت مثبت به ما کمک کنند تا در نهایت فضای بهتری حاکم شود. اما استعفای مدیران هنری در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و البته تجسمی سؤال دیگری است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح می‌دهد دلیل این موضوع را نه در عملکرد مدیران بلکه در خود هنرمندان بیابد؛«گاهی هنرمندان خودشان خیلی راغب نیستند به کارهای اجرایی بپردازند، چرا که روحیات حساسی دارند، غالبا خودشان مدتی بر سر کار آمده، ترجیح می‌دهند به دنیای خلق آثار برگردند. ما هم ترجیح می‌دهیم که از دل هنرمندان مدیر انتخاب شود، اما آنها پس از مدتی ترجیح می‌دهند که از کار خود انصراف دهند بنابراین به جای آنها تا تعیین مدیریت بعدی از عنوان سرپرست استفاده می‌کنیم.»

خرداد سال گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشن اردیبهشت درخصوص بازسازی اداره تئاتر قول مساعدت داد، اما در این نشست وزیر درباره بازسازی اداره تئاتر گفت: باید برای این بازسازی اعتبار داشته باشیم، نمی‌توانیم اعتبار برنامه دیگر را به بازسازی اداره تئاتر اختصاص دهیم. همه می‌دانیم که سال 91اعتبارات محدود و تنها به پروژه‌های مهر ماندگار منتهی شد. باید اعتبار مخصوص یک پروژه باشد لذا ما این موانع را برسر راه داریم.

اما حوزه پرسش برانگیز دیگر، سینما بود که در سال 1391با چالش‌های جدی روبه‌رو شد. یکی از این چالش‌ها بسته‌شدن خانه سینما در سال 1390بود. حسینی در این جلسه حرفی از تعطیلی خانه سینما به میان نیاورد تا از او در این مورد پرسیده شد. حسینی در پاسخ به سؤال بازگشایی خانه سینما قبل از پایان این دولت تصریح کرد: از ابتدای فعالیت‌های خود در وزارت ارشاد بر فعالیت صنفی تأکید داشته‌ام و خود من هم مشوق تشکیل مؤسسات غیردولتی بوده‌ام اما در مورد خانه سینما از ابتدا مشکل قانونی مطرح بود و خوشبختانه این مشکل قانونی را پذیرفتند و قرار شد اساسنامه جدیدی در این زمینه نوشته شود و در حال حاضر در مراحل نهایی کار هستیم و روال اداری آن در حال طی شدن است که امیدوارم به‌زودی این خانه باز شود.

کد خبر 209320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز