همشهری آنلاین: چین روز چهارشنبه در پی اعلام ژاپن مبنی بر اینکه رزمایش هایی را با آمریکا در بحبوحه تنش ها میان پکن و توکیو بر سر جزایر مورد مشاجره برگزار می کند، اعلام کرد این «اقدامات تحریک آمیز» موضع این کشور را در دفاع از اراضی اش تغییر نخواهد داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از پکن، ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد هدف از این رزمایش مشترک که قرار است در ماه ژوئن در سواحل کالیفرنیا برگزار شود بازپس گیری یک جزیره متروک است اما این رزمایش با هدف کشور خاصی برگزار نمی شود.

هوا چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد «فشارهای خارجی» موضع چین را در حفاظت از حاکمیت سرزمینی خود در دریای چین شرقی تغییر نمی دهد.

هوا در پاسخ به سوالی درباره این رزمایش ها به خبرنگاران گفت:« دولت چین برای هر اقدام تحریک آمیزی پاسخی قاطع خواهد داشت.»

وی افزود:« ما همواره موضعی ثابت درباره مسائل مرتبط با جزایر دیائویو داریم: حل و فصل مناسب، مدیریت و کنترل مسائل مرتبط از طریق مذاکرات و گفتگوی دوجانبه.»

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه در آخرین روز سفر خود به چین به خبرنگاران گفت تعهدات آمریکا را در قبال ژاپن به مقامات چینی گوشزد کرده است.

وی افزود:« ما درباره مسائل سرزمینی موضع گیری نمی کنیم. اگرچه در خصوص ژاپن من به آنها یادآور شدم که ما در قبال این کشور تعهداتی داریم که به آن پایبندیم.»

معاهده امنیتی ژاپن - آمریکا، این کشور را متعهد می سازد تا درصورت حمله به خاک ژاپن در دفاع از این کشور مداخله کند.

کد خبر 210944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز