همشهری آنلاین: شورای دولتی چین روز یکشنبه با انتشار گزارشی از نقض آشکار حقوق بشر در آمریکا انتقاد و مسایل اجتماعی در آن کشور را عدیده و بسیار خطرناک توصیف کرد.

چین: نقض حقوق بشر در آمریکا به مرحله خطرناکی رسیده است

به گزارش ایرنا، درگزارش انتقادی چین به موارد متعدد پایمال شدن حقوق مدنی و سیاسی شهروندان از سوی دولت آمریکا و نادیده گرفتن آزادی های فردی و جمعی درآن کشور به عنوان مصادیق بارز نقض حقوق یاد شده است.

استراق سمع و جلوگیری از رد و بدل شدن یک میلیارد و 700 میلیون پیام الکترونیکی، ورود پلیس به حریم خصوصی مردم و زیر پا گذاشتن حقوق مدنی آنان ، انتشار لوایح دولتی و کنگره آمریکا با هدف نقض حقوق خصوصی مردم ، خشونت علیه زنان و تیراندازی و کشتار بی گناهان از جمله کودکان از مواردی است که دولت چین به عنوان نقض حقوق بشر در آمریکا از آنها یاد کرده است.

استفاده از پول برای نفوذ در انتخابات، حضور کمرنگ و تنها 57 درصدی مردم در انتخابات عمومی به دلیل عصبانیت از سیاست های دولت آمریکا و نفوذ لابی های خطرناک ، استفاده از شش میلیارد پول ارگان های حامی و ذی نفع برای انتخابات ریاست جمهوری و بهره گیری دو حزب آمریکا از این پول ها که تجار و شرکت های تجاری تهیه کرده اند و نادیده گرفتن حقوق مردم در انتخابات از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است.

دولت چین افزوده که در آمریکا 270 میلیون نفر اسلحه حمل می کنند و لابی های خطرناک اجازه کنترل سلاح را نمی دهند و دولت هم بشدت ناکارآمد است.

از سوی دیگر 100 هزار نفر در سال در آمریکا هدف شلیک تفنگ ها قرار می گیرند و بیش از 30 هزار نفر نیز جانشان را از دست می دهند.

این گزارش خاطر نشان می کند که در آمریکا بیش از 46 میلیون نفر در فقر بسر می برند و هر سال بر شمار آنها افزوده می شود ، دولت منفعل عمل می کند ، فاصله درآمدی یک ممیز شش دهم درصد افزایش یافته است که این یکی از جدی ترین فاصله های طبقاتی در دنیا محسوب می شود و نشان می دهد میان ثروتمندان و فقرا در آمریکا فاصله طبقاتی بسیار بالاست و دولت هم کار زیادی در این باره صورت نداده است.

گزارش دولت چین با تاکید براینکه آمریکا به حقوق بشر کشورهای دیگر هم احترام نمی گذارد، آورده است: آمریکا به افغانستان و عراق لشکرکشی کرده و هزاران بی گناه را به کام مرگ فرستاده و کل ساختار این کشورها را به نابودی کشانده است.

کشتار از سوی نظامیان آمریکایی در پاکستان و یمن و افغانستان و همچنین توهین به مقدسات مسلمانان و به آتش کشاندن کتاب مقدس آنها از دیگر مصادیق بارز نقض حقوق بشر در آمریکاست که چین به آنها اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است که به دلیل جنگ تحمیلی از سوی آمریکا حتی الان هم در عراق فرزندان معلول بدنیا می آیند و در گوانتانامو آمریکایی ها زندانیان را بدون محاکمه نگهداشته اند و در مورد زندانیان خارجی نیز به کسی جوابگو نیستند و در مورد حقوق بشر با هیچ کشوری همکاری نمی کنند.

گزارش شورای دولتی دولت چین تصریح کرد: آمریکا تنها کشوری است که پیمان های بین المللی حقوق بشر را نپذیرفته و حاضر به تصویب آنها نشده است.

بر اساس گزارش شورای اطلاع رسانی دولت چین در آمریکا به 10 درصد از زندانیان تجاوز جنسی می شود ، بیش از یک میلیون مورد خشونت در سال از جمله خشونت با سلاح رخ می دهد و هزاران نفر براثر این خشونت های اکثرا مسلحانه کشته می شوند.

در آمریکا هر سال روی 100 هزار کودک سوداگری و معامله می شود ، بیش از یک میلیون کودک بیخانمان هستند ، دو سوم کارگران آمریکا زن می باشند اما کمترین دستمزدها را می گیرند و 15 درصد آنها در فقر بسر می برند در صورتی که این رقم برای مردان 10 درصد است .

در گزارش آمده که در آمریکا و در ارتش این کشور هزاران زن مورد سوء استفاده قرار می گیرند و درکل جامعه برخی روزها بیش از 67 هزار تجاوز در یک روز ثبت شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه آمریکایی ها در جنگ عراق بیش از 150 هزار نفر را به کام مرگ فرستادند، می افزاید: براثر جنگ های تحمیل شده از سوی آمریکا در دنیا هر سال بین 14 تا 110 هزار نفر جانشان را از دست می دهند.

شورای دولتی چین در این گزارش در مجموع سیاست های آمریکا را بدترین موارد نقض حقوق بشر در جهان دانسته و افزوده است که این کشور با دیگران همکاری نمی کند. به پیمان های حقوق بشر بی اعتناست. با جامعه بین المللی در عرصه حقوق بشر سرسازگاری ندارد و وضعیت حقوق بشر آمریکا از جمله بدترین موارد در جهان به حساب می آید.

کد خبر 210345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز