اولین بار قبل از جام‌جهانی 2006 آلمان، پروسه حضور بازیکنان ایرانی‌الاصل در تیم ملی ایران کلید خورد.

فوتبال

 آن زمان فریدون زندی، ستاره ایرانی باشگاه کایزرس لاترن آلمان، یکی از سوژه‌های رسانه‌ها بود که هر روز خبرهای مختلفی درخصوص حضور او در تیم ملی ایران مطرح می‌شد و سرانجام قبل از شروع جام‌جهانی پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کرد و در جام‌جهانی آلمان به میدان رفت. بعد از جام‌جهانی اما موضوع حضور بازیکنان دورگه در تیم ملی تا حدودی در حالت سکون باقی ماند ولی حضور کارلوس کی‌روش دوباره این موضوع را به جریان انداخت. از زمانی که او هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفته، به‌دنبال این بوده که بازیکنان ایرانی‌الاصلی که در خارج از ایران حضور دارند را به تیم ملی دعوت کند. دلایل کی‌روش این بود که بازیکنانی که حتی در لیگ دسته دوم کشورهای اروپایی بازی می‌کنند کیفیتی به‌مراتب بالاتر از بازیکنان داخلی دارند و این در حالی است که برخی کارشناسان و مربیان فوتبال ایران نسبت به این تصمیم کی‌روش معترض هستند و معتقدند که کیفیت بازیکنان ایرانی به‌مراتب بالاتر از بازیکنانی است که کی‌روش زیرنظر دارد؛ البته به جز اشکان دژاگه که یک مورد استثناست و بدون شک بهترین بازیکن تیم ملی محسوب می‌شود. کی‌روش مدتی پیش رضا قوچان‌نژاد و امید نظری را هم به تیم ملی دعوت کرد و قبل از پایان سال 1391 بود که دانیال داوری و ویلیام آتشکده هم به اردوی تیم ملی آمدند. در این گزارش فهرست بازیکنان ایرانی‌الاصلی که در خارج از ایران بازی می‌کنند و از سوی کی‌روش دعوت شده‌اند یا مدنظر او هستند را مورد بررسی قرار داده‌ایم و انتظار می‌رود حضور بازیکنان دو‌رگه در تیم ملی همچنان ادامه داشته باشد؛ البته تعدادی از این بازیکنان برای فوتبال‌دوستان ایرانی شناخته شده نیستند که شاید رسانه‌ها در آینده اطلاعات بیشتری از آنها منتشر کنند. در ضمن تعدادی از این بازیکنان که مورد بررسی قرار گرفته‌اند نیز شانس زیادی برای حضور در تیم ملی ایران ندارند.

دانیل داوری

علاقه‌مندان به فوتبال دیگر با نام این بازیکن آشنا هستند. دانیل‌داوری در آینتراخت برانشویگ بازی می‌کند که در لیگ دسته دوم آلمان حضور دارد. داوری شش ژانویه 1988در آلمان به دنیا آمده و مادری لهستانی دارد. وی با بازی در رده پایه و حضور در تیم‌هایی چون گاربنتیچ و تی اس جی ویسکدر در سال 2004 به ماینتس رفت. در فاصله سال‌های 2004 تا 2008در تیم جوانان ماینتس بود و در سال 2008به تیم دوم ماینتس که در لیگ منطقه‌ای آلمان حضور داشت، رفت. داوری در طول فصل در 31بازی، 32 گل دریافت کرد. او در سال2009 به تیم آینتراخت برانشویگ رفت که در آن سال در بوندس‌لیگای‌سه حضور داشت. در فصل اول حضور در این تیم، بازی نکرد و در فصل بعد نخستین بازی او در این تیم مقابل روت وویس آلن با مصدومیت دروازه‌بان اصلی تیم به نام پت کوویچ رقم خورد. داوری در آن فصل تنها چهار بازی انجام داد و هشت بار دروازه‌اش باز شد. داوری از نشریه کیکر در هر چهار بازی نمره سه گرفت که چندان هم بد نیست. آینتراخت در آن سال به دسته دو بوندس لیگا صعود کرد. داوری فصل بعد به‌دنبال مصدومیت پت کوویچ و از هفته چهارم به گلر اول تیم تبدیل شد. درخشش دانیال داوری در فصل جدید بوندس لیگای دو بیشتر به چشم آمد. داوری پدیده این فصل بوندس لیگای دو بوده است. کی‌روش از داوری برای بازی با کویت دعوت کرد اما به او بازی نداد تا این دروازه‌بان تنها حضور روی نیمکت تیم ملی ایران را تجربه کند. البته این دروازه‌بان در هفته‌های اخیر دچار افت شد ولی او می‌خواهد شانس خود را برای به‌دست آوردن پیراهن شماره‌یک تیم ملی ایران امتحان کند.

شروین رجبعلی فرد

رجبعلی‌فرد متولد 17می ‌1991 و هافبک هرتابرلین است. وی معمولا در تیم دوم که در لیگ منطقه‌ای آلمان حضور دارد به میدان می‌رود. شروین فوتبال خود را از تیم لیچترفیلد آغاز کرد و سپس به هرتابرلین منتقل شد. او در سال‌2008 توانست در سه بازی تیم اصلی در لیگ اروپا به میدان برود ولی در فصل 2009-2010 تنها یک بازی در لیگ اروپا سهم او بود. رجبعلی‌فرد در فصل 2010-2011 در نیم فصل از تیم دوم هرتابرلین جدا شد و به‌صورت قرضی به تیم آلمانیا آخن در بوندس لیگای دو رفت و دو گل هم مقابل پادربورن و اگزبورگ به ثمر رساند. او در فصل قبل با سقوط آلمانیا آخن به دسته پایین‌تر، به‌صورت قرضی به این تیم رفت و در 29بازی حضور پیدا کرد.

روبیک قاسمی نوبخت

روبیک قاسمی‌نوبخت متولد 27جولای 1987و با قد 179سانتی‌متر، فوتبال خودش را در تیم جوانان هانوفر آغاز کرد. او در هانوفر در لیگ منطقه‌ای در دوسال 21 بازی انجام داد و توانست چهار گل هم به ثمر برساند. روبیک برای تیم اصلی در سال 2009 در دقیقه 46مقابل هوفنهایم به میدان آمد و حتی افشین قطبی نیز درنظر داشت او را به تیم ملی ایران دعوت کند اما بعد از سال 2010 فوتبال روبیک افت کرد. او به لیگ منطقه‌ای و تیم اوبرلند رفت و در 17بازی هفت گل زد. در فصل گذشته هم برای تیم گوتینگن که در لیگی پایین‌تر از لیگ منطقه‌ای قرار دارد 13بازی انجام داد و دو‌گل به ثمر رساند. به‌نظر نمی‌رسد او شانسی برای حضور در تیم ملی ایران داشته باشد.

سباستین قاسمی نوبخت

سباستین، برادر بزرگ‌تر روبیک، متولد 11 اکتبر1985 با ‌172سانتی‌متر قد و 70کیلو وزن یک هافبک کوتاه‌قامت است. سباستین در تیم‌هایی چون گوتینگن و اولدن برگ و گروترفروت و وویس الن بازی کرده است. بهترین فصل فوتبالی او در تیم گروتر فروت بود که به‌دنبال درخشش در تیم دوم این باشگاه به تیم اصلی راه یافت و در 12بازی در بوندس لیگا، دو گل مقابل کوتبوس و کارلسروهه به ثمر رساند. او در فصل 2010-2011 به تیم آلن در بوندس لیگای سه رفت و در 23بازی توانست دو گل به ثمر برساند. قاسمی نوبخت در فصل گذشته در بوندس لیگای سه هم جایی نداشت و به لیگ منطقه‌ای و تیم گوتینگن رفت که آنجا تنها دوبازی انجام داد. این بازیکن هم با 27سال سن شانس چندانی برای ملی‌پوش شدن ندارد.

کیان سلطان پور

کیان سلطان‌پور، مهاجم تیم دوم دورتموند، متولد 23جولای 1989است که با 190سانتی‌متر قد در بوندس لیگای سه آلمان حضور دارد. وی در تیم دوم یونیون برلین در سال 2008 به لیگ منطقه‌ای آلمان گام گذاشت و برای این تیم در 94بازی 54گل به ثمر رساند. وی در فصل گذشته به تیم دوم دروتموند منتقل شد و مقابل تیم‌های دوم بوخوم و کلن و همچنین تیم ورل سه‌گل به ثمر رساند. سلطان‌پور را گلزن خوبی می‌دانند و خودش هم در گفت‌وگو با یک سایت تمایلش را برای حضور در تیم ملی ایران اعلام کرده است.

امین نظری

امین نظری به بهانه پیشرفت قبول نکرد به ایران بیاید. نظری بازیکن تیم مالموی سوئد است و رگ فیلیپینی نیز دارد. وی متولد 1993 و یک هافبک است. شهرت عمده او به‌خاطر بازی در تیم زیر 19سال سوئد و گلزنی به تیم ایتالیاست ولی در مالمو هنوز نتوانسته کار خاصی انجام دهد. او در سال 2011 در هفت بازی به میدان رفت که پنج بار آن به‌عنوان یار تعویضی در نیمه دوم بوده است. در سال 2012 نیز تنها در یک بازی در دقیقه 88 مقابل هوکن به میدان رفت.

ویلیام آتشکده

مهاجم تیم اوربوی سوئد جزو قعرنشینان جدول لیگ برتر این کشور هم هست. آتشکده متولد 1992 است و فوتبال خودش را در تیم پایه‌های گوتنبرگ شروع کرد و در پنج بازی یک گل برای گوتنبرگ به ثمر رساند. وی در این فصل در تیم اوربو بهترین گلزن باشگاه بوده و در 24بازی شش گل زده است؛ ازجمله دو گل در دقایق پایانی که مقابل آ اک و کلمار، که نشان می‌دهد مهاجم خوبی است. آتشکده نظیر داوری برای دیدار با کویت به تیم ملی ایران دعوت شد اما کی‌روش به او بازی نداد. شاید با‌توجه به غیبت سه‌ماهه دژاگه و عدم‌حضور او در سه دیدار پایانی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 آتشکده فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کند؛ البته به شرط اینکه کی‌روش بار دیگر او را دعوت کند.

استیون بیت آشور

بیت آشور، متولد1987در سن‌خوزه آمریکا و یک مدافع 178سانتی‌متری است. پدر و مادر استیون هر دو ایرانی هستند. وی در کالج‌های آمریکایی رشته فوتبال را ادامه داد و از سال 2005در تیم سن‌دیه‌گو استات ازتکس در لیگ‌های دانشگاهی آمریکا فوتبالش را شروع کرد. در سال 2007 به‌صورت قرضی در لیگ دسته اول آمریکا در تیم سن‌خوزه فراگس بازی کرد و در 9 بازی توانست دو گل به ثمر برساند. بیت‌آشور از سال 2010 عضو تیم ارس کوئک سن‌خوزه آمریکاست که در لیگ حرفه‌ای آمریکا حضور دارد. وی در سال 2010 برای این تیم هشت بار به میدان رفت و یک گل نیز در دقیقه 90 مقابل تیم چیواس زد.
استیون مدافع گلزنی نیست ولی او را یک مدافع درگیر و جنگنده می‌خوانند که توانسته جزو تیم ستاره های‌ام ال اس هم باشد. استیون علاقه زیادی به حضور در جام‌جهانی دارد و اولویت اصلی‌اش آمریکاست و امیدوار است کلینزمن او را به تیم ملی آمریکا دعوت کند. از طرفی هم کی‌‎روش علاقه زیادی به حضور او در تیم ملی دارد و اگر کلینزمن، استیون را به تیم ملی آمریکا دعوت نکند، شاید وی به دعوت احتمالی کی‌روش پاسخ مثبت دهد.

آرام خلیلی

متولد 28 ژوئیه 1989در بوکان که در حال حاضر به‌صورت قرضی در تیم نوتودن در دسته اول نروژ بازی می‌کند. خلیلی در سال 2009 در تیم آ ا ک استارت در لیگ برتر نروژ در هفت بازی به میدان رفت و به تیم لیلستروم گل زد. سال بعد آرام در لیگ برتر سوئد در تیم گایس به میدان رفت و در 20 بازی این تیم در لیگ دو گل زد. آرام خلیلی در سال2011 به تیم بودا گلیمت در دسته اول نروژ منتقل شد و فصل خوبی را با 12گل در 30بازی پشت‌سر گذاشت. وی پس از یوهانسون با 13گل بهترین گلزن تیمش بود. در سال 2012 او در بوداکلیمت در 17بازی سه‌گل به ثمر رساند که دو گل آن به تیم نوتودن بود که موجب شد مورد توجه این تیم قرار بگیرد. این بازیکن در اواسط فصل به‌صورت قرضی به تیم نوتودن رفت و در هشت بازی این تیم سه گل زد.

آرش طالبی نژاد

طالبی‌نژاد متولد 1981 در بندرعباس ایران و ساکن نروژ است و برای تیم زیر 21ساله‌های نروژ هفت بازی انجام داده و سه گل زده است. طالبی‌نژاد در سال 2002در تیم آ ا سولنا فوتبال خود را شروع کرد. سال 2005 به تیم تروموسوی نروژ رفت و در سال 2007 با تیم بروماپوزکارنا در دسته اول سوئد قرارداد بست و برای این تیم پنج گل به ثمر رساند. وی سپس به گروندالس منتقل شد اما در حال حاضر تیم خاصی ندارد.

نیکولا هاتفی فرد

هاتفی‌فرد با قد 183سانتی‌متر و وزن 78کیلوگرم اندام متناسبی برای دروازه‌بانی دارد. وی که متولد 1991در بلژیک است، در سال 2007 به تیم بروسلس رفت. او در سال 2009 مورد توجه سران شارلروا قرار گرفت که معمولا ایرانی‌های زیادی را به خدمت گرفته است. هاتفی‌فرد در هفت بازی لیگ برتر بلژیک برای این تیم به میدان رفت و در هفت بازی 19گل دریافت کرد. نیکولا سپس به‌صورت قرضی به تیم او آر لاویه سنتر ملحق شد که در این تیم هم جزو تیم اصلی این باشگاه نیست. اوآر لاویه اکنون در لیگ‌های پایین بلژیک حضور دارد.

حمید حاجی زرباف

حمید حاجی‌زرباف در 22 آگوست 1990به دنیا آمد و 185سانتی‌متر قد دارد. وی که اکنون برای تیم آپل دورن هلند بازی می‌کند فوتبال خود را در تیم گرونیگن هلند آغاز کرد و سابقه بازی در تیم‌های هام‌استرادام سیتی و آژاکس را دارد. وی سپس به تیم‌های آگو و کان یونایتد و آهداگلس رفت. حاجی زرباف پیش از حضور در تیم آپل‌دورن در تیم کان یونایتد در 30 بازی شش گل زده بود. این بازیکن در پست هافبک بازی می‌کند و باید دید اصلا شانسی برای حضور در تیم ملی ایران دارد یا خیر؟

کیوان زرینه

زرینه متولد 1985در ایتالیاست. زرینه در تیم‌های دسته چهارم رنیتی در سال 2005 تا سال 2007مجموعا 9بازی انجام داد. او در تیم سیسو روما در فصل 2007 تا 2008، هشت بازی انجام داد. در تیم وال ده گیوونکو در فصل بعد 10بازی انجام داد و سه گل زد. او در فصل 2009-2010 هم برای پاگانسا در 35بازی سه‌گل زد. او در تمام این سال‌ها بازیکن تیم رم ایتالیا بوده و به‌صورت قرضی در لیگ‌های پایین‌تر حضور داشته ولی هیچ‌وقت برای رم بازی نکرده است.

 

کد خبر 210832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز