محمود مولایی: کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی بعد از 17روز مرخصی یکشنبه گذشته در شرایطی به تهران بازگشت که قرار بود یک هفته به مرخصی برود.

کارلوس کی روش

مرد پرتغالی که 15فروردین 90رسما سرمربی تیم ملی شد، در مدت دو سال حضورش روی نیمکت ایران بارها به مرخصی رفته و اکنون در کمتر از دوماه مانده به حساس‌ترین رقابت‌های تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی با 10روز تأخیر وارد تهران شده است. رئیس فدراسیون پیش‌تر گفته بود مرخصی کی‌روش حدود یک هفته است ولی حالا ادعا می‌کند که مرخصی کی‌روش هماهنگ‌شده بوده است. رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است: «ما همه مرخصی‌های کی‌روش را زیرنظر داریم و رفت‌وآمدهای او با موافقت فدراسیون فوتبال است. در مورد مرخصی‌های کی‌روش با این مربی صحبت کرده‌ایم و آمار مرخصی‌هایش نیز مدنظر ما است.»

آمار مرخصی‌های کارلوس کی‌روش نشان می‌دهد که او در کمتر از 750روز 266روز مرخصی گرفته است. او در سال اول حضورش 112روز مسافرت بوده و خیلی‌ها به مرخصی‌های پی‌درپی سرمربی پرتغالی ایراد گرفته‌اند. مجید جلالی، کارشناس فوتبال معتقد است که در این شرایط از تیم ملی باید حمایت کرد تا این تیم بتواند با خیالی آسوده به رقابت‌های سرنوشت‌ساز خردادماه برود. در عین حال، جلالی در پاسخ به این پرسش که آیا مرخصی‌های مربیان تیم ملی در فوتبال تعیین‌شده است، می‌گوید: «این مسئله تعریف‌شده‌ای نیست و همه‌‌چیز توافقی است. به‌طور کلی ما به‌عنوان مسئول زمانی که می‌خواهیم یک مربی را استخدام کنیم، باید مربیانی را به خدمت بگیریم که پروازی نباشند. معمولا تجربه ثابت کرده که نه در کشور ما که در بسیاری از کشورها مربیان پروازی دردسرساز شده‌اند. حالا در مورد آقای کی‌روش هم با استناد به قراردادش می‌توان گفت که آیا او بیش از اندازه به مرخصی می‌رود یا نه. به همین دلیل، فدراسیون فوتبال مسئول رفت‌وآمدهای کی‌روش به کشورش است.»

تیم ملی قبل از کی‌روش هم مربی پروازی داشت؛ افشین قطبی. این مربی که چهار سال پیش در چنین شرایطی مربیگری تیم ملی را به‌عهده گرفت، راه سختی برای رساندن تیم ملی به جام‌جهانی داشت. اما یکی از مشکلات اصلی این مربی سفرهای متعددش به هلند و امارات بود؛ موضوعی که صدای خیلی‌ها را درآورد و منتقدان معتقد بودند که این مربی بیشتر از هرچیزی باید روی تیم ملی تمرکز کند، طوری که قطبی هم مثل کی‌روش بازی‌های لیگ را از دست می‌داد. او که بعد از ناکامی تیم ملی در راهیابی به جام‌جهانی 2010 هم در تیم ملی ماند، تا جام ملت‌های قطر کاهشی در مرخصی‌های خودش نداد.

نگرانی برای خرداد

تیم ملی 14خرداد در دوحه به مصاف تیم ملی قطر می‌رود و در روزهای 21و 28خرداد به‌ترتیب با لبنان و کره‌جنوبی بازی خواهد کرد. تیم ملی از این سه مسابقه حداقل هفت امتیاز می‌خواهد تا بتواند به مرحله نهایی جام‌جهانی 2014برزیل صعود کند؛ موضوعی که اهالی فوتبال را نگران کرده و خیلی‌ها بر این باورند که تیم ملی نیاز به آمادگی زیادی برای حضور در این مسابقه‌ها دارد. به همین دلیل، زمانی که کی‌روش به مرخصی 17 روزه رفت انتقادهای زیادی به مرد پرتغالی شد. علی کفاشیان البته معتقد است: «نکته مهم درباره رفت‌وآمدهای مربی پرتغالی این است که مرخصی‌هایش لطمه‌ای به تیم ملی وارد نمی‌کند.»

این در حالی است که محمد مایلی‌کهن در اظهارنظری صریح هفته پیش گفت که «کی‌روش مدام در سفر است و معلوم نیست که مسئولان فدراسیون اهالی فوتبال را چی فرض کرده‌اند.» برخی بر این باورند که غیبت کی‌روش سبب می‌شود این مربی از بازی‌های لیگ‌برتر دور باشد و نتواند بازیکنان لیگ را زیرنظر بگیرد. مجید جلالی اما چنین اعتقادی ندارد و در این رابطه توضیح می‌دهد: «به‌نظر من، کی‌روش خیلی وقت است که از لیگ فوتبال ایران قطع امید کرده است. او روی بازیکنان لیگ حساب چندانی نکرده و به همین دلیل ندیدن بازی‌های لیگ برای او اهمیت ندارد. کی‌روش انتخاب‌های خود را کرده و در حال حاضر به‌دنبال اضافه کردن بازیکنان ایرانی‌الاصل به تیم ملی است. البته به اعتقاد من بازیکنان لیگ برتر بازیکنان خوبی هستند اما این بازیکنان منتظر فرصت هستند تا قابلیت خود را نشان دهند. یعنی این خصوصیت ماست که همیشه قابلیت خودمان را نشان نمی‌دهیم و منتظر فرصت می‌مانیم. حالا این خصوصیت می‌تواند منفی باشد یا مثبت. همانطور که گفتم بازیکنان لیگ خوب هستند ولی نیازمند اعتماد هستند.»

تأثیر تساوی ناامیدکننده

شش‌فروردین امسال تیم ملی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا مهمان کویت بود و تیم ملی در این مسابقه با اینکه می‌توانست پیروز شود، به تساوی ناامیدکننده یک بر یک دست یافت. در ایام عید نوروز اما کمترین انتقادی به نحوه بازی تیم ملی شد اما در روزهای گذشته با طولانی‌شدن مرخصی کی‌روش انتقاد از این مربی هم شروع شد. محمدهادی آیت‌اللهی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در این رابطه عنوان می‌کند: «کی‌روش الان سر کارش است و او طبق قراردادش به مسافرت می‌رود. در ضمن خیلی از مسافرت‌های او هم به‌خاطر تیم ملی بوده. مثلا کی‌روش به انگلستان، آلمان و بلژیک سفر کرده تا بتواند بازیکنان ایرانی شاغل در این کشورها را زیرنظر بگیرد و می‌بینید که بازیکنانی را هم به تیم ملی فراخوانده است.» او همچنین خبر می‌دهد که کی‌روش تا خردادماه دیگر مرخصی نخواهد داشت و برنامه‌های خود را تا خردادماه و زمان شروع مقدماتی جام جهانی ادامه خواهد داد.

علی کفاشیان عنوان می‌کند که برای مرخصی‌هایی که کی‌روش رفته، جلسات متعددی با حضور شخص کی‌روش در فدراسیون فوتبال برگزار شده است. او تأکید می‌کند: «ما شرایط حساس تیم ملی را به کی‌روش گوشزد کرده‌ایم. ما چند‌ماه حساس برای فوتبال کشور در پیش داریم و امیدوارم همه دست به‌دست هم بدهیم و روی تیم ملی تمرکز کنیم تا کاروان ایران یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014باشد.»

مجید جلالی نیز امیدوار است تیم ملی بتواند با این وضعیت به جام‌جهانی صعود کند. او معتقد است که پیروزی مقابل قطر می‌تواند تأثیر بسیاری در صعود تیم ملی به جام‌جهانی ایفا کند. مجید جلالی در این رابطه عنوان می‌کند: «من خیلی به تیم ملی امیدوار هستم. اعتقادم بر این است که اگر بتوانیم قطر را ببریم، به جام‌جهانی صعود خواهیم کرد.»

مرخصی 52روزه

کارلوس کی‌روش از 15فروردین، سومین سال حضورش را به‌عنوان سرمربی تیم ملی شروع کرد و اگر تیم ملی به جام‌جهانی صعود کند، او همچنان سرمربی تیم ملی خواهد ماند ولی اگر تیم ملی در خرداد نتیجه نگیرد، عمر مربیگری کی‌روش در تیم ملی هم به پایان می‌رسد. کی‌روش اما در این مدت با سفرهای برون‌مرزی مرخصی‌های بسیاری از فدراسیون فوتبال گرفته است. با نگاهی به سال 90می‌توان دریافت که او مرخصی‌های طولانی‌مدتی گرفته است. او پس از مسابقه تیم ملی با اندونزی در جاکارتا 52روز مرخصی گرفت و جالب اینکه پس از دیدار برگشت در تهران نیز به مرخصی 45روزه رفت. او در این سال یک‌بار هم بعد از مسابقه با مالدیو 15روز کنار تیم ملی نبود.

سال گذشته با اینکه طولانی‌ترین مرخصی کی‌روش بیشتر از 38روز نبود، اما تعداد دفعات مرخصی‌هایش بیشتر از سال 90بود. کی‌روش سال قبل هفت بار به مرخصی رفت. او پس از مسابقه ایران و قطر 38روز از ایران خارج شد و بعد از رقابت‌های غرب آسیا نیز 20روز به کشورش رفت. درحالی‌که قبل از این رقابت‌ها هم 14روز از اردوی تیم ملی دور بود. مرخصی 18روزه این مربی بعد از شکست تلخ تیم ملی مقابل ازبکستان اتفاق افتاد و قبل از آن و بعد از پیروزی یک بر صفر در مسابقه رفت هم در مرخصی 15روزه به‌سر برد. کمترین مرخصی این مربی بعد از بازی با لبنان هفت روز بود و آخرین‌بار نیز در سال 91 از 30بهمن تا 24اسفند به مرخصی رفت.

کد خبر 209591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز