گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مرکز آمار ایران دیروز رسما اعلام کرد که قیمت خانه‌های کلنگی در پاییز سال گذشته نسبت به سال90 در تهران حدود 82درصد و قیمت آپارتمان مسکونی هم 53درصد گران‌تر شده‌است؛ آماری که پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی هرگز زیر بار آن نمی‌رفتند.

شاید انتشار این آمارها باعث شده که در روزهای اخیر مسئولان این وزارتخانه سعی در توجیه دلایل گرانی خانه‌های کلنگی و آپارتمان مسکونی برآیند و حتی رشد قیمت مسکن را به تحریم‌ها و نوسانات ارزی ارتباط دهند. البته رشد قیمت اجاره بها هم در پاییز پارسال به بیش از 33درصد رسیده است و باید منتظر آمارهای رسمی کل سال هم ماند.

اما مهم برای اجاره‌نشین‌ها و کسانی که درصدد خرید خانه هستند، این است که مسئولان برای سال جدید چه راهکاری جز گفتار درمانی دارند؟ مرکز آمار ایران اعلام کرد که پاییز91 متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 39میلیون و 434هزار ریال بوده که نسبت به تابستان91 بالغ بر 50درصد و نسبت به پاییز90 دقیقا 81.9درصد افزایش داشته است. این گزارش می‌افزاید:پاییز گذشته متوسط فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به تابستان گذشته 19 و نسبت به پاییز سال90 بالغ بر52.8درصد گران‌تر شده است.

افزایش 33درصدی اجاره بها

مرکز آمار ایران در گزارش خود تأیید کرده است که پاییز سال گذشته متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران حدود 159هزار ریال بوده که نسبت به تابستان گذشته 5.9درصد و نسبت به پاییز90 بیش از 33.5درصد رشد داشته است.

کد خبر 210156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز