دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: خرید و فروش مسکن در کیش با وجودیکه بازار مسکن در بیشتر استان ها از رونق افتاده، از رونق مناسبی برخوردار است.

kish

کارشناسان بخش مسکن، وضعیت رو به رشد صنعت گردشگری را عامل اصلی توجه سرمایه گذاران خرد وکلان و خریداران و دلالان مسکن در این جزیره می‌دانند. بر اساس ارزیابی های سازمان منطقه آزاد کیش، سالیانه یک و نیم میلیون مسافر داخلی و خارجی به این جزیره مرجانی خلیج فارس سفر می‌کنند که حضور این گردشگران، بازار مسکن را در هر فصل در این جزیره تحت تاثیر شرایط خاصی قرارمی‌دهد. بخش‌های مختلف جامعه ،به فراخور نیازشان در کیش سکونت می‌یابند و یا در این جزیره با 92 کیلومتر مربع مساحت سرمایه گذاری می کنند.

به گزارش  واحد مرکزی خبر از کیش مهم‌ترین دلایل بازار گرم مسکن در این جزیره به شرح زیر است:

الف: حضور جمعیت دانشجویی قابل توجه در کیش

بیش از سه هزار دانشجو در این جزیره 30 هزار نفری 9ماه از سال سکونت دارند ، این دانشجویان که در دانشگاههای پردیس بین الملل صنعتی شریف ، علوم پزشکی تهران و شیراز ، دانشگاه تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی و علمی کاربردی کیش تحصیل می کنند ، از مهر تا خرداد سال بعد، به بازار مسکن رونق می‌دهند. اغلب دانشجویان دختر و پسر با خانواده‌های خود، سکونت چندساله را تاپایان تحصیلات درکیش تجربه می‌کنند.

ب: رفت وآمد بازرگانان به کیش

جزیره کیش ماهیتی تجاری خدماتی دارد، در این جزیره 13بازار تجاری با 2 هزار غرفه ساخته شده است. بازرگانان خرد علاوه برفروش کالا به گردشگران،کالای مصرفی را از کشورهای دیگر وارد جزیره و پس از ترخیص از گمرک کیش به استانهای دیگر کشور ارسال می‌کنند.

حضور این دسته از بازرگانان و پیله وران تقریبا در سال در این جزیره دائمی است و ترجیح می دهند بخشی از سرمایه های خودرا در خرید و فروش مسکن هزینه کنند.

پ: تاثیر جشنواره تابستانی برقیمت‌های مسکن

جشنواره تابستانی کیش با قدمتی 15 ساله، عامل دیگر تاثیرگذاری برقیمتهای مسکن محسوب می شود ، در ماه های تیر و مرداد روزانه چهار هزارتا 6 هزار گردشگر داخلی میهمان کیش می‌شوند. هزینه روزانه اقامت پنج میلیون تا 15 میلیون ریالی در هتل ها بسیاری از گردشگران را به فکر استفاده از اجاره مسکن می اندازد. خانواده‌های سه، چهار و پنج نفره ایرانی ترجیح می‌دهند بین سه میلیون تا 6 میلیون ریال در این ایام برای اجاره یک واحد کاملا مجهز بپردازند و اقامت راحت تری را در تعطیلات تابستانی تجربه کنند.

ت: سفر مسافران نوروزی به کیش

آقای ابراهیمی یکی از کارشناسان شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش می گوید : نوروز امسال 220 هزار گردشگر کشورمان اقامت حداقل سه وحداکثر 20 روزه ای را در این جزیره مرجانی داشتند. این خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند، هزار باب منزل مسکونی خالی از سکنه را اجاره کنند.

برخی از ساکنان جزیره که در منزل اجاره ای زندگی می‌کنند، در تعطیلات نوروز خانواده خود را به شهر و دیارشان می فرستند تا منزل خود را به گردشگران اجاره دهند.

این مستاجران بدور از چشم صاحبخانه‌ها هرشب 600 هزار تومان اجاره می‌گیرند. درآمدی که در این 20 روز بدست می‌آورند معادل اجاره‌ای است که در یک سال به صاحب خانه می‌پردازند.

ج: تاثیرکاهش ارزش ریال بر رونق خرید مسکن

بازرس املاک کیش می‌گوید : اقشار مرفه که در ترکیه و امارات متحده عربی ملک مسکونی می‌خریدند در چند ماه گذشته به خاطر نوسانات نرخ ارز به ویژه کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر، به خرید ملک مسکونی در کیش تمایل بیشتری نشان داده‌اند. این اتفاق جدید از نیمه دوم پارسال شروع شد و همچنان ادامه دارد.

بر اساس یک آمار غیررسمی بیش از 50 واحد مسکونی جزیره کیش را ساکنان کشورهای همسایه خریداری کرده‌اند.

چ: تاثیر تصمیم بانک مرکزی بر بازار مسکن کیش

بانک‌های دولتی که در سالهای اخیر در کیش ملک مسکونی خریداری کرده بودند،پس از صدور نامه بانک مرکزی در سال گذشته مبنی بر خرید نکردن ملک در کیش ناچار شدند املاک خود را بفروشند ، این تصمیم بانک مرکزی هم بر خرید و فروش مسکن تاثیر مثبتی گذاشت.

بسیاری از شرکت‌ها و موسسه های خصوصی هم که بنیه مالی مناسبی دارند از مشتریان پر و پاقرص مسکن درحال فروش متعلق به شبکه بانکی شده اند.

ح: تصمیم سازمان منطقه آزاد کیش برافزایش قیمت زمین

آقای ابراهیمی یکی از متولیان واگذاری زمین در شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش هم می گوید : در چند هفته آینده سازمان منطقه آزاد کیش قیمت زمینهای مسکونی را حدود 20 درصد افزایش خواهد داد که این افزایش قیمت زمین موجب افزایش 30 درصدی قیمت مسکن خواهد شد ، این سازمان معمولا هر سال قیمت زمین را چند درصدی افزایش می دهد.

خ: ورود مدیران به خرید مسکن درکیش

حسن بیگی بخشدارکیش می گوید : برخی از مدیران دولتی در سه سال اخیر بمنظور اقامتی موقت و بدور از هیاهوهای پایتخت ، ملک مسکونی در کیش خریداری کرده‌اند.

علاوه برمدیران دولتی برخی از سرمایه داران سایر شهرها در سالهای اخیر ترجیح داده اند که در کیش صاحب ملک مسکونی شوند ، هرچند ممکن است در طول یک سال ، 10 روز در این جزیره زندگی کنند. نکته جالب آنکه برخی از فرهنگیان (معلمان مدارس) در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می‌کنند و کارت ویزیت خود را در میان دانش آموزان مدارس توزیع می‌کنند.

قیمت‌های بازار مسکن درماه‌های آینده:

به گفته بازرس بازار مسکن کیش ، قیمت هر متر مربع ملک مسکونی در کیش بین 2 میلیون و 900 هزار تومان تا 6 میلیون تومان متغیر شده است ،البته قیمت هر متر مربع ملک مسکونی در برجهای کیش بین 9 تا 12 میلیون تومان است.

آقای رجبی می‌گوید: بازار خریدوفروش مسکن در پاییز و زمستان رونق بیشتری دارد . بیشترین افزایش قیمت ملک در پاییز و اوایل زمستان اتفاق می افتد مشتریان نیز ،خانه های 50 تا 60 متری را بیشتر می پسندند.
تغییرات قیمتها و اشتیاق گروههای مختلف جامعه چنان تاثیری بر قیمتهای مسکن گذاشته که از شهریور پارسال تاکنون قیمت مسکن 2 برابر شده است.

افرادی که قصد زندگی کردن در کیش دارند معمولا واحدهای 75 تا 80 متری را خریداری می کنند اما اقشار مرفه و ایرانیان خارج از کشور برجهای مسکونی را انتخاب می کنند که قیمت هر متر مربع آن حدود 12 میلیون تومان است.

بیشتر گردشگرانی که در تعطیلات نوروزی به کیش سفر می کنند پس از پایان تعطیلات و معمولا در ماه اردیبهشت به کیش باز می گردند و ملک مسکونی می خرند.

آقای عارفی یکی از سرمایه گذاران صنعت ساختمان که چند سال در کیش فعالیت می کند در خصوص قیمت املاک می گوید : قیمت ساخت هر مترمربع ملک مسکونی در کیش ، حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است ، درحالیکه می تواند ساختمان خود را با بیش از 2 برابر سود به مشتریان بفروشند.

به گفته وی بیشتر خریداران ملک در ماه های گذشته اقشار مرفه سایر شهرها بوده اند که همه قیمت ساختمان را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن خرید ملک در کیش موجب رونق دلالی در این زمینه شده و یک منزل مسکونی ممکن است در طول یک سال چندین بار خرید و فروش شود که در افزایش قیمتها تاثیر گذار است.

آقای باقری معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش می گوید : گردشگران عامل اصلی رونق بازار مسکن هستند ، چون منازل استیجاری را سه تا یک هفته اجاره می کنند ، این دست بدست شدن خانه ها ، هم مشاورین املاک و هم صاحب خانه ها را راضی کرده است .

با وجودیکه افزایش خرید و فروش ملک مسکونی در کیش، رونق صنعت ساختمان و اشتغال فراوان را موجب شده است، این نگرانی هم وجود دارد که رونق حباب گونه بازارمسکن ادامه نخواهدیافت و رکود این صنعت را در پی خواهد داشت.

کد خبر 212844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز