یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همدان: گفتند مسکن مهر که به مرحله بهره‌برداری برسد قیمت زمین و مسکن در همدان افت می‌کند و توان خرید بالا می‌رود.

گرانی مسکن در همدان و رونق بازار دلالان

منتظر ماندیم تا بهره‌برداری از مسکن مهر هم شروع شد اما نه‌تنها کاهشی در قیمت‌ها دیده نشد بلکه خرید و فروش ملک در همدان به متری 7میلیون تومان هم رسید. به گزارش مهر، یکی از اقداماتی که این روزها توسط برخی مشاوران املاک در همدان صورت می‌گیرد خرید قولنامه‌ای املاک ارزان‌قیمت و فروش آن به قیمت بالاست. به‌عبارت دیگر نقش مشاوران املاک دلالی شده است و بااین کار به گرانی قیمت املاک دامن می‌زنند. رئیس مجمع امور صنفی همدان با بیان اینکه بیشترین شکایات به بازرسی اصناف در حوزه مشاوران املاک است، اظهار داشت: آمار متقاضیان این رسته شغلی بسیار زیادشده و در حال حاضر قریب به 600متقاضی منتظر اخذ پروانه کسب برای ایجاد مشاور املاک در همدان هستند که واقعا این تعداد مشاور املاک مورد نیاز نیست. حمیدرضا فرسایی وحید اضافه کرد: در کمیسیون نظارت استان همدان به این موضوع رسیدیم که باید سقف صنفی را برای اتحادیه مشاوران املاک ببندیم و حدود صنفی را تا سقف 300متر بالا ببریم تا بتوانیم واحدها را کنترل کنیم. وی گفت: گاهی مشاهده شده آنقدر که مشاوراملاک در برخی نقاط همدان داریم سوپرمارکت نداریم. رئیس مجمع امور صنفی همدان با بیان اینکه در حال کنترل و رصد این موضوع هستیم تا شرایط و ضوابط این صنف را محکم بگیریم و کمتر کسی بتواند به این راحتی پروانه کسب مشاور املاک بگیرد، گفت: طیف وسیعی از کارمندان و فرهنگیان در حوزه‌های مختلف هستند که پس از بازنشستگی تنها شغلی که به آن گرایش پیدا می‌کنند، مشاور املاک است.

وی ادامه داد: گرایش بیش از حد به این رسته شغلی و سایرعوامل دست به‌دست هم داده تا قیمت اجاره، املاک و زمین‌های همدان به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یابد که بر این اساس نیز می‌توان ازدیاد مشاوران املاک را یکی از مولفه‌های این افزایش قیمت قلمداد کرد.

نقش توریست‌ها در افزایش قیمت

فرسایی وحید با بیان اینکه افزایش چشمگیر قیمت ملک، اجاره و مسکن در همدان مولفه‌های دیگری نیز دارد، گفت: به‌دلیل شرایط آب و هوایی مناسبی که همدان دارد توریست‌ها گاهی تمایل دارند مستغلاتی را در این شهر برای خود به‌صورت ییلاقی داشته باشند و املاک و باغات همدان را به نوعی خریداری می‌کنند و این روند در افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است. رئیس مجمع امور صنفی همدان همچنین افزود: یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن در همدان، نبود صنایع مادر است چرا که بر این اساس بیشترین نقدینگی ‌ در حوزه املاک سرمایه‌گذاری می‌شود و بیشتر مردم نقدینگی خود را در این قسمت هزینه می‌کنند. وی گفت: اگر دولت و مسئولان سیاست‌های خوبی در این زمینه داشته باشند تا نقدینگی طیف‌ها و شرایط‌های خاص به ثبات برسد، بازار ملک و املاک و اجاره به ثبات می‌رسد و به قیمت واقعی خود برمی‌گردد چون ‌ ملک در همدان با قیمت‌های واقعی عرضه نمی‌شود. فرسایی وحید افزود: در زمینه مسکن در یک بازه زمانی سیاست‌هایی اعمال می‌شود که مقطعی است و سپس مشکلات بعدی را به‌وجود می‌آورد. وی با اشاره به اینکه قیمت ملک در برخی مناطق شهر ازجمله بلوار کاج تا متری هفت میلیون و 500هزار تومان هم معامله شده گفت: یکی از مسائلی که باعث می‌شود گرانی و افزایش قیمت ملک و اجاره بها را شاهد باشیم این است که معاملات بین خود مشاوران املاک صورت می‌گیرد. فرسایی وحید افزود: افرادی هستند که به نوعی به‌خاطر سود خودشان ملکی را در همان واحد صنفی تا چندین برابر قیمت افزایش می‌دهند. رئیس مجمع امور صنفی همدان اظهار داشت: دامن زدن به این موضوعات گاهی توسط خود مردم هم انجام می‌شود که این موضوع نیز مشکل‌ساز شده است. فرسایی وحید عنوان داشت: فرهنگ‌سازی‌ نیز کار و پروسه‌ای زمانبر است و نمی‌توان انتظار داشت در بازه زمانی کوتاهی محقق شود.

افزایش قیمت‌ها ربطی به تعداد مشاوران املاک ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان نیز اظهار داشت: در حال حاضر اتحادیه مشاوران املاک در همدان یک هزار و 100عضو دارد که به اندازه کافی است. محمد قدیمی با رد این ادعا که ازدیاد تعداد واحدهای مشاور املاک در همدان خود عامل افزایش قیمت است‌ گفت: گرانی و موارد افزایش قیمت به هیچ عنوان به مشاوران املاک مربوط نیست. وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در اتحادیه مشاوران املاک همدان وجود ندارد، گفت: درصدد هستیم سقف اعضای این اتحادیه در همدان را ببندیم و به هیچ عنوان مجوز جدید صادر نکنیم. قدیمی در پایان سخنانش تأکید کرد: اعضای این اتحادیه در همدان به حد نصاب رسیده است. وی گفت: اگر چه در این زمینه بحث دلالان زمین نیز‌ بی‌تأثیر نیست اما لازم است راهبرد و برنامه‌ای منسجم در این حوزه صورت گیرد.‌

کد خبر 215868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز