همشهری آنلاین: "ما کجا ایستاده‌ایم؟ نفت کجا می‌رود؟" تیتر یادداشتی است که رضا زندی در روزنامه‌ شرق درباره وضعیت نفت، بودجه و ریسکی‌بودن تامین منابع بودجه براساس قیمت نفت، نوشته‌است.

oil

این مطلب را در ادامه می‌خوانیم:

"اگر داشتن «ظرفیت مازاد» تولید و «سهم مناسب» از بازار، دو مولفه مهم برای بازیگری طبیعی در بازار نفت است؛ ایران این روزها از نقش‌های اصلی نیست. پس اگر قیمت نفت پایین‌تر از صددلار بیاید، که دیروز آمد، جز «تماشا» چاره‌ای در انبان ندارد. پیش کشیدن پیشنهاد اجلاس فوق‌العاده اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت هم، سکه خرج شده‌ای‌ است. چه، سال گذشته وقتی قیمت نفت پس از اجلاس وزرای اوپک، کاهش یافت، وزیر نفت، تقاضای جلسه فوق‌العاده کرد و بعد از مخالفت‌ها، آن را پس گرفت. ما کجا ایستاده‌ایم؟ بازار نفت به کجا می‌رود؟

1- کلیات بودجه سال‌جاری کشور، بالاخره دیروز در صحن علنی مجلس تصویب شد. آمار و ارقام بودجه آنچنان بود که حتی کمیسیون تخصصی تلفیق هم کلیات آن را رد کرد! در این شرایط سخن گفتن از «ریسکی بودن» تامین منابع بودجه بر اساس قیمت نفت 95دلاری چندان به چشم نمی‌آید. با این هزینه‌ها که در گریبان بودجه است و با ارقامی که برای صادرات نفت وجود دارد لاجرم باید بودجه را روی «بالانس» می‌بردند.

2- این درست که ممکن است متوسط قیمت نفت در سال‌جاری، نفت 95دلاری را برای بودجه تامین کند اما همین دیروز قیمت سبد نفتی اوپک، که مخلوطی از نفت‌های اعضای این سازمان است، 98دلار و 56سنت بود. بودجه‌ریزی براساس نفت 95دلاری «پر ریسک» است. بودجه «سند یک‌ساله» است و نباید سایه ریسک را بر آن سنگین کرد. وانگهی که صندوق توسعه ملی را هم باید دید. همان که منتظر مازاد درآمد نفتی است. حتی اگر قطره باشد. پس اگر درآمدها کم شده بهتر آن است به جای خرید ریسک و کسری‌های بودجه آنچنانی زیر چادر ریاضت برویم وگرنه «تورم» می‌تازد.

3- تولید ناخالص چین در سه ماه اول سال‌جاری میلادی به جای هشت‌درصد، تنها 7/7درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. دومین مصرف‌کننده نفت خام جهان، بازار نفت را نگران کرده است. سطح ذخیره‌سازی نفت‌خام آمریکا، با افزایش 5/1میلیون بشکه‌ای به بیش از 390میلیون بشکه رسیده که بالاترین میزان از ژوییه سال 1990 است. بحران اروپا شکننده‌تر شده است و قبرس می‌خواهد 500میلیون‌دلار از ذخایر طلای خود را به فروش برساند. ارزش دلار افزایش یافته و بورس‌بازهای نفتی، حواله‌های خود را روانه بازار کرده‌اند، تقاضا با رکود مواجه شده و عرضه افزون شده است.
پس دورنمای بازار نفت برای مدتی آن‌قدر افزایشی نیست مگر اتفاق آنچنانی‌ای بیفتد. تحلیلگران سیاسی از افزایش ذخایر نفتی دنیا و کاهش قیمت نفت تحلیل‌های سیاسی خاصی دارند.

4- امروز نمایشگاه نفت افتتاح می‌شود؛ نمایشگاهی که در این چند سال بی‌کیفیت‌تر شده است. سال گذشته جز شرکت‌های چینی و بعضا روسی، بیشتر اسم و نام نمایندگی‌ها را جای شرکت‌های خارجی گذاشته‌ بودند. گاه در افتتاحیه‌ها حرف‌های تکراری و گاه غیرکارشناسی زده شده و پرده بسته شده است تا سال بعد. کاش، امسال در نمایشگاه گفته شود که در این هشت سال، نفت چقدر پول گرفته است؟ ظرفیت تولید نفت و گاز کشور چقدر بالا رفته است؟ نمایشگاه امسال، کارنامه نفتی دولت است. اگر ظرفیت تولید نفت کشور بر اساس سند برنامه چهارم و پیش از تشدید تحریم‌ها، به 2/5میلیون بشکه رسیده بود حال و روز امروزمان «دیگر» بود.

*ساعت 4 صبح 5 خرداد 1287 نفت برای نخستین‌بار در خاورمیانه در مسجدسلیمان فوران کرد."

کد خبر 209681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز