گروه ادب و هنر: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره «روحانی در قاب سینما» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 جشنواره «روحانی در قاب سینما»

حجت‌الاسلام سرلک دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما در ابتدای این نشست گفت: طبیعتاً اتفاقاتی که در سینما رخ می‌دهد جزو برجسته‌ترین اتفاقات است که فینال آن در جشنواره فیلم فجر مشاهده می‌شود و چیزی که ما به آن توجه کردیم روحانی و سینما بوده چون این انقلاب با کودتا به‌وجود نیامده و سردمدار آن حضرت امام خمینی(ره) بوده است. وی افزود:نپرداختن درست به موضوع روحانیت باعث ایجاد سوءتفاهم شده است. سرلک با اشاره به مسیر راه‌اندازی این جشنواره گفت: طرح این مسئله از اسفندماه سال90 به ذهن ما خطور کرده که رفته‌رفته این موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع را در قالب همایش - جشنواره به جریان بیندازیم.

حجت‌الاسلام سرلک افزود: ابهام رابطه سینما و روحانی باعث آسیب جدی به کل جامعه می‌شود. نباید به موضوع روحانی در سینما بی‌توجهی شود. باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت گیرد تا خوب به این مسئله پرداخته شود. وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) گفت: جایی که ابهام وجود داشته باشد، شیطان در آنجا تخم‌ریزی خواهد کرد و باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت گیرد.

وی در ادامه به اعلام آثار ارسالی به این جشنواره پرداخت و گفت: ما پوسترهای کمی پخش کردیم و تیزر تبلیغاتی تلویزیونی نداشتیم ولی با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شدیم. 140 اثر به دست ما رسیده و توسط هیأت انتخاب و هیأت داوران شامل حجج اسلام کریمان، مجد و آقایان محمدرضا عرب و... بررسی شد. پس از بررسی به 15 مستند و هشت فیلم کوتاه دست پیدا کردیم و شش اثر ارسال شده در بخش خارج از مسابقه جای گرفته است که مجموعاً 29 فیلم در بخش اصلی به نمایش در می‌آید.

وی افزود: همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به یکی از بخش‌های ویژه دانشجویی اهدا خواهد شد. حجت‌الاسلام سرلک درخصوص جوایز این جشنواره گفت: جوایز نقدی همراه با تندیس جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد و سه جایزه در هر بخش به فیلم‌ها می‌رسد که شامل شش تندیس و دو جایزه ویژه است. در ادامه این نشست گودرزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این جشنواره افتتاحیه ندارد و از 10اردیبهشت در سینما فلسطین آغاز به کار می‌کند. هیأت داوری جشنواره از سه شنبه این هفته کار خود را روی آثار ارسالی آغاز می‌کند. در ادامه این نشست سرلک گفت: هیأت انتخاب از افراد سرشناس و شناخته شده سینمایی تشکیل شده است. هیأت انتخابمان را ‌طوری انتخاب کردیم که نظر قاطع خود را اعلام کند و خط قرمزی برای این موضوع تعیین نکردیم چون ما مسئول فرهنگسازی هستیم.

وی افزود: ما متکفل خط قرمز نیستیم و موارد را بررسی می‌کنیم. وی درخصوص محدودیت زمانی فیلم‌ها برای شرکت در جشنواره گفت: چون این جشنواره از دو بخش جنبی تشکیل شده است به همین دلیل محدودیت زمانی نداریم. سرلک در پاسخ به این سؤال که آیا از دفتر حوزه علمیه حمایتی انجام نشده است، گفت: ما با حوزه علمیه قم جلساتی داشتیم که مسئولان حوزه گفتند هر کاری از دست ما ساخته باشد برای بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام می‌دهیم که حجت‌الاسلام نقوی در جریان کامل این موضوع قرار گرفته‌اند؛ همچنین با علمای بزرگ از جمله آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی مسئله را در میان گذاشتیم.

به گزارش فارس سرلک در ادامه گفت: تمامی آثار ارسالی به‌صورت مستقل به دست ما رسیده است. حجت‌الاسلام سرلک در ادامه افزود: ان‌شاءالله بتوانیم با کمترین بودجه این جشنواره را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم. وی درخصوص تفکیک آثار در این جشنواره گفت: اکثر آثار متعلق به شهرستان است و بسته‌هایی که از شهرستان به دست من می‌رسید بسیار جالب بود. سرلک درخصوص کارگردانی و تولید روحانیون در این آثار گفت: حدود 20 نفر روحانی برای این جشنواره فیلم ساخته‌‌اند.

کد خبر 209577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز