سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

تجربه نشان داده برای ترویج صرفه‌جویی در مصرف آب، یک قبض آب‌بها که ارقام آن شروع به رشد و نمو کرده و محتویات جیب مشترک محترم را تهدید می‌کند بیش از هر تیزر و تبلیغ تلویزیونی یا چند قفسه تحقیق‌‌میدانی، تأثیر بازدارنده دارد.

آبیاری

 بنابراین چنانچه صاحب یک باغچه یا گلدان‌های زیبا هستید و گوشه چشمی هم به قبض آب‌بها دارید بهتر است به پیشنهاد‌های مرتبط با صرفه‌جویی آب توجه کنید: بهترین موقع آبیاری زمانی است که خورشید غروب کرده یا هنوز طلوع نکرده است ولی هوا روبه‌روشنی می‌زند. آبیاری بی‌موقع هنگام ظهر که خورشید وسط آسمان است، موجب تبخیر آب و هدر دادن آن می‌شود.

در مناطق خنک، معتدل و مرطوب بهتر است گیاهان را در فواصل طولانی آبیاری کنید، زیرا خاک این مناطق آب را در خود نگه‌می‌دارند و بادهای موسمی موجب خنک نگه‌داشتن گیاهان می‌شود. البته نباید گیاه حساس به آب در باغچه نگه دارید زیرا زود صدمه می‌بیند. این آبیاری برای درختان و بوته‌های مقاوم، اغلب خانواده‌های کاکتوس‌ها و... مناسب است و بوته‌هایی مثل خیار و گوجه‌فرنگی، قلمه‌های تازه و درختچه‌های جوان آسیب می‌بینند.

مقدار کود لازم برای گیاه در خاک مهم است؛ زیاد بودن آن باعث تشنگی بیش از حد گیاه شده و گیاه در طول روز بیشتر به آب نیاز پیدا می‌کند. بهتر است در تابستان کنترل دقیقی روی کود گیاهان داشته باشید یا حتی کوددهی را قطع کنید.فروکردن چند سنگ در باغچه به کاهش مصرف آب کمک می‌کند. با یک تکه سنگ می‌توان آب را به آرامی به سمت ریشه‌های گیاه هدایت کرد. در مدت زمان طولانی سنگ‌ها مانند کوه‌های کوچکی عمل کرده و از تبخیر سریع آب جلوگیری می‌کنند. در زمان بارندگی نیز آب به طرف سنگ‌ها هدایت می‌شود و آب بین سنگ‌ها جلوه‌ای از رود کوچک در باغچه ایجاد می‌کند.

آب‌های قابل استفاده برای باغچه‌ را درنظر بگیرید. برای نمونه آب آبکشی ظروف یا لباس‌ها، آب ته لیوان یا پارچ، ته‌مانده ظرف آب حیوانات‌خانگی مانند پرنده‌ها، آب آکواریوم، یخ یا برفک‌های زائد یخچال و فریزر و... را می‌توان با طرح و برنامه درستی برای باغچه و گلدان استفاده کرد که هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم از ایجاد فاضلاب بیشتر جلوگیری کنیم.

کد خبر 209527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز