شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنبور‌ها بسیار پیشتر از انسان‌ها به قابلیت پالس‌های الکترونیکی پی‌برده‌بودند، و بسیار پیش از اینکه فکر استفاده از این ویژگی در برقراری ارتباط به ذهن انسان‌ها خطور کند، زنبورها از طریق آن با گلها ارتباط برقرار می‌کرده‌اند.

بر اساس گزارش BBC، همه می‌دانند که زنبورها برای استفاده شهد گلها در اطراف آنها پرواز کرده و صدای وزوز معروفشان را از خود ایجاد می‌کنند، اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که گلها نیز چندان ساکت نیستند و وزوز زنبورها را با استفاده از پالس‌های الکتریکی پاسخ می‌دهند.

بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه بریستول، گیاهان معمولا از بار الکتریکی منفی برخوردارند و سیگنال‌های ضعیف الکتریکی از خود منتشر می‌کنند. از سویی دیگر دانشمندان از سالها پیش می‌دانستند که بال زدن زنبورها بار الکتریکی مثبتی در حدود 200 ولت از خود ایجاد می‌کند.

تاکنون حیوانات زیادی شناسایی شده‌اند که توانایی تشخیص میدان‌های الکتریکی را دارند، کوسه‌ها یکی از انواع این حیوانات هستند، اما تاکنون کسی نمی‌دانست که حشرات نیز از چنین قابلیتی برخوردارند. زنبورها به سرعت درمی‌یابند که تنها از گلهایی بازدید کنند که از بار الکتریکی برخوردارند و انرژی خود را صرف گلهای بدون بار الکتریکی نمی‌کنند. اما زمانی که بار الکتریکی گل قطع می‌شود،‌زنبورها به صورت نامنظم بازهم به آن گلها سر می‌زنند.

زنبور

زنبورها و گلها طی رابطه‌ای همزیست‌گرایانه نسبت به یکدیگر تکامل یافته‌اند، زنبورها به شهد گلها و گلها به گرده‌افشانی زنبورها محتاجند. گلها برای جذب زنبورها راهکارهای متفاوتی دارند، علاوه بر بار الکتریکی و بوی خوشی که از خود ایجاد می‌کنند، رنگهای درخشانی از خود به نمایش می‌گذارند و زنبورها نیز بر اساس مطالعات گذشته، سه برابر سریعتر از انسان قادر به دیدن رنگ‌ها‌ هستند.

اما زنبورهای پرکار وقت کافی برای بازدید کردن از تمامی گل‌ها را ندارند، به ویژه گلهایی که شهد آنها توسط زنبوری دیگر برداشت شده‌است،‌از این رو گلها پس از اینکه شهد آنها به بار نشست،‌شروع به انتشار سیگنال‌های الکتریکی می‌کنند. تحقیقات نشان داده که برخی از گلها از قبیل پتونیا پس از اینکه زنبوری شهدش را برداشت کرد دارای بار مثبت می‌شود. بارهای الکتریکی معکوس به زنبورها می‌فهماند که آیا گل ارزش بازدید کردن را دارد یا خیر.

دانشمندان هنوز از شیوه احساس بارهای الکتریکی توسط زنبورها اطمینان ندارند اما احتمال می‌دهند تارهای نازکی که بر روی بدن آنها وجود دارد،‌درست مانند موهای سر انسان که در برابر صفحه تلویزیون تحت تاثیر نیروی الکترواستاتیک قرار می‌گیرد، در برابر سیگنال‌های الکتریکی گلها  از خود واکنش نشان می‌دهند.

کد خبر 202650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز