همشهری آنلاین: رئیس بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: با توجه به تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده در این موسسه، عوامل ویروسی کاهش جمعیت زنبور عسل در کلونی‌ها شناسایی شد که گزارش نهایی آن در سال ۹۶ انتشار می‌یابد.

عوامل ویروسی کاهش جمعیت زنبور عسل در کلونی‌ها شناسایی شد

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی محرمی با اشاره به این که از سال 90 طرح‌های تحقیقاتی بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش بر روی شناسایی ویروس‌های مهم بیماری‌زا در زنبور عسل متمرکز شده، اظهار کرد: علت این امر مواجه شدن با پدیده کاهش جمعیت زنبور عسل در کلونی‌ها در 10 سال گذشته بود.

وی با بیان این که این مهم سبب وارد شدن خسارات سنگینی به زنبورداران کشور شده بود، افزود: در جستجوی عوامل این پدیده که در دنیا به CCD معروف است، علل ویروسی، میکروبی، سموم، آفات و عوامل فیزیکی مطرح شد که علت ویروسی این پدیده در موسسه رازی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال 90 طرح شناسایی 6 ویروس بیماری‌زای مهم در زنبور عسل در این موسسه ارائه شد که ویروسی فلجی حاد، ویروس فلجی مزمن، ویروس ملکه، ویروس نوزادان زنبور عسل، ویروس دفرمه شدن بال‌ها و ویروس کشمیر از آن جمله بودند.

وی گفت: با همکاری سازمان دامپزشکی کشور، جمع‌آوری نمونه‌های بیماری‌زا در سطح 23 استان تا سال 93 انجام شد و در نهایت به این پی بردیم که این عوامل، نقش بسیار مهمی در کاهش جمعیت زنبور عسل در کلونی‌ها دارند.

دکتر محرمی از ویروس فلجی اسرائیلی به عنوان یکی از مهم‌ترین این ویروس‌ها یاد کرد و افزود: این ویروس حدود 10 سال است که در دنیا وجود دارد.

وی با بیان این که از سال 93 تاکنون بر روی شناسایی و تحقیق ویروس فلجی اسرائیلی در 3 استان تمرکز یافته‌ایم، اضافه کرد: در سال آینده گزارش نهایی این طرح ارائه خواهد شد؛ اما لازم به ذکر است که این ویروس متاسفانه در ایران وجود دارد و ترکیب آن با سایر ویروس‌های شناسایی شده، باعث تشدید عارضه کاهش زنبور عسل در کلونی‌ها می‌شود.

کد خبر 365065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha