مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با کمک گرفتن از دوربین‌های پرسرعت موفق به شناسایی انواع مختلفی از حالت‌های حمله در چندین گونه از عقرب‌ها از جمله سمی‌ترین عقرب جهان شده‌اند.

عقرب

براساس گزارش نيوساينتيست، شكارچي مرگ كه مرگبارترين عقرب در جهان به شمار مي‌رود، براي اولين‌بار در جهان در برابر دوربين‌هاي تصويربرداري پرسرعت قرار گرفت تا حمله او توسط نيش مرگبارش به ثبت برسد.

حمله عقرب

مقايسه چندين گونه از عقرب‌ها كه لحظه حمله آنها به صورت اسلوموشن نمايش داده شده‌است،‌ مشخص ساخت كه عقرب‌ها از چندين حالت حمله برخوردارند. شكارچي مرگ سريعترين حمله را دارد،‌ و مي‌تواند نيش خود را مانند يك شلاق با سرعت 130 سانتيمتر بر ثانيه حركت دهد.

اين حركت مسيري كاملا مشخص داشته و مستقيم بر بدن قرباني فرود مي‌آيد. عقرب امپراطور، بزرگترين عقرب جهان نيز از چنين حمله‌اي برخوردار است. ديگر گونه‌ها مانند عقرب سياه كه از توانايي پرتاب سم به فاصله‌اي دورتر از خود برخوردار است، در الگويي مدورتر حمله كرده و شكلي O مانند را در هوا ايجاد مي‌كنند.

به گفته محققان دانشگاه پورتو در پرتغال شكل مختلف دم‌ها هريك حملات متفاوتي را ايجاد مي‌كنند. براي تصويربرداري از عملكرد عقرب‌ها در حين حمله،‌محققان سكويي كوچك ايجاد كردند كه توسط آيينه‌ها از چهار جهت احاطه شده بود. محققان حمله عقرب‌ها را از بالا با سرعت 500 فريم بر ثانيه تصويربرداري كردند و سپس با كمك رايانه مدلي سه‌بعدي از آن ايجاد كردند.

محققان معتقدند تفاوت در مدل نيش زدن به اين بستگي دارد كه عقرب‌ها تا چه اندازه براي دفاع از خود و يا شكار به نيش خود وابسته هستند.

کد خبر 366133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha