همشهری آنلاین: مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که قارچ‌کش‌های رایج، اصلی‌ترین عامل در کاهش شدید جمعیت گونه‌ای از زنبورهای درشت‌ در سراسر این کشور هستند.

زنگ خطر کاهش جمعیت گونه‌ای از زنبورها بر اثر آفت‌کش‌

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده‌ است: استفاده از قارچ‌کش‌های رایج مهم‌ترین فاکتوری است که با کاهش ناگهانی و شدید گونه‌ای زنبور درشت (از خانواده خرزنبوریان) در آمریکا مرتبط است.

یافته‌های به دست آمده زنگ خطری برای زنبورشناسان بوده زیرا قارچ‌کش‌ها، کپک‌ها را هدف قرار می‌دهند اما اکنون شواهد حاکی از آن است که این ترکیبات می‌توانند علت مهم آسیب‌زننده به حشرات باشند. کارشناسان در حال بررسی چگونگی تاثیرگذاری قارچ‌کش‌ها در از بین بردن زنبورها هستند و احتمال می‌دهند مواد موجود در قارچ‌کش‌ها زنبورها را در برابر آفت‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد.

کاهش شدید در تعداد زنبورها و دیگر حشرات گرده‌افشان نگران‌کننده است زیرا آن‌ها حدود ۷۵ درصد تمامی محصولات کشاورزی را بارور می‌کنند. استفاده از آفت‌کش‌ها، از بین رفتن زیستگاه، بیماری و تغییرات اقلیمی از فاکتورهای تاثیرگذار در کاهش تعداد زنبورهاست اما تاکنون تحقیقات کافی در مورد این که کدام فاکتورها بیش‌ترین آسیب را وارد می‌کنند، انجام نگرفته‌ است.

به گزارش روزنامه گاردین، در این مطالعه محققان آمریکایی در بررسی‌های انجام گرفته به ارزیابی نقش ۲۴ فاکتور در کاهش تعداد گونه‌ای از زنبورهای درشت پرداخته و دریافتند که استفاده از قارچ‌کش‌ها بیشترین نقش را در نابودیِ این گونه دارند.

کد خبر 394092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha