شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان و دانشمندان اتحادیه اروپا تایید کردند که طبقه‌ای از آفت‌کش‌ها به نام نیکوتینویدها حیات زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل را به خطر می‌اندازند.

تایید آسیب آفت‌کش‌ها بر زنبورها

به گزارش ایرنا، این گفته محققان اتحادیه اروپا در واقع نتیجه یک تحقیق جامع است که در آن هزار و 500 مطالعه در زمینه تاثیر نیکوتینویدها (neonicotinoids) بر حیات زنبورها آنالیز شد. نتیجه این آنالیز بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر استفاده از نیکوتینویدها را تایید می‌کند.

جمعیت زنبورها در جهان در حال کاهش است و محققان علت آن را نمی‌دانند و دقیقا مطمئن نیستند که چگونه می‌توانند جلوی این روند را بگیرند.

اما مدارک بیشتر و بیشتری در حال افزایش است که کاهش جمعیت زنبورها به استفاده از نیکوتینویدها ارتباط دارد. نیکوتینویدها پرطرفدارترین طبقه آفت‌کش‌هایی هستند که در جهان استفاده می‌شوند.

از نیکوتینویدها همچنین برای پوشش دانه‌ها به منظور محافظت از آنها در هنگام کاشت استفاده می‌شود. زمانی که دانه جوانه می‌زند، آفت‌کش در تمام گیاه گسترش می‌یابد تا از آن در برابر آفت‌ها محافظت کند. اما این ماده همچنین به گرده و شهد گیاه که توسط گرده‌افشان‌ها به ویژه زنبور جذب می‌شوند نیز گسترش می‌یابد.

بسیاری از مطالعات نیکوتینویدها را به اختلال فروپاشی کلونی زنبور عسل (CCD) و کاهش جمعیت پرنده‌ها به دلیل کاهش جمعیت حشرات ارتباط داده‌اند.

تولیدکنندگان آفت‌کش‌ها با اعتراض نسبت به نتایج این مطالعات، آنها را غیرواقعی و ضد و نقیض عنوان کرده‌اند.

اما محققان اتحادیه اروپا در این گزارش جدید متوجه شدند که بیشتر این آسیب لزوما بطور مستقیم از نکتار و شهد گیاه ناشی نمی‌شود بلکه به صورت دست دوم از طریق آلودگی خاک و آب نیز ایجاد می‌شود.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که این آفت‌کش‌ها در کل اکوسیستم گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث آسیب گسترده‌ای شوند.

محققان تاکید کردند که نتایج این مطالعه به اندازه کافی برای حمایت از ممنوعیت کامل استفاده از آفت‌کش‌ها قانع‌کننده است.

کد خبر 399808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha