چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلانی: مدیر پروژه ملی طرح زاگرس، گفت:‌ خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دلیل ریزگرد ها موجب شده است تا یک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبین بروند.

بلوط درخت

ایلنا نوشت: شیرین ابوالقاسمی با اشاره به اینکه کوه‌های زاگرس بیش از 50 قله بلندتر از 4 هزار متری دارد که موجب شده است تا فضای تنوع زیست محیطی ویژه‌ای ایجاد شود،گفت: زیستگاه زاگرس محل زندگی گونه‌های مختلفی از پروانه‌ها، پستانداران، پرندگان و خزندگان زیادی است که برخی از آنها بومی انحصاری ایران است.

وی با اشاره به اینکه زاگرس زیستگاه جانوران خاص دنیاست، اظهار کرد: مهمترین عامل تخریب زیستگاه زاگرس جوامع محلی است که گونه‌های جانوری را تهدید می کند.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با بیان اینکه 150 گونه پروانه در منطقه زاگرس شناسایی شده است که 34 گونه آن انحصاری ایران است، ادامه داد: 61 پستاندار نیز در این منطقه زنگی میکنند اما هنوز مطالعات دقیقی در ارتباط با گونه‌های بومی پستانداران زاگرس انجام نشده است.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه 223 گونه پرنده در منطه زاگرس وجود دارد که 70 درصد آن مهاجر و بقیه آن بومی‌اند، اعلام کرد:‌ متاسفانه درباره خزندگان و دوزیستان مطالعات جامعی در کشور صورت نگرفته است. در سال 89 قراردادی برای مطالعه بر روی خزندگان و دو زیستان انجام شد که با اجرای آن در سال 90، تاکنون 37 گونه خزنده و 3 گونه دو زیست در زاگرس مرکزی شناسایی شد که از این تعداد یک گونه سوسمار یاسوجی بومی انحصاری ایران و دو زیرگونه ماهی وجود دارد.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اینکه 40 درصد از آب کشور توسط زاگرس مرکزی تامین می شود، گفت:‌ بر اساس مطالعات در زاگرس مرکزی 27 گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است که 6 گونه آن بومی انحصاری ایران است و 5 گونه آن نیز غیربومی است که به عنوان تهدید منطقه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین تهدیدات البرز مرکزی بهره برداری ناپایدار از اراضی جنگل و تبدیل آن زمین‌های کشاورزی است، افزود: روند تخریب و بهره برداری ناپایدار از پوشش جنگلی در این منطقه بالاست و موجب شده است تا به بهانه‌های مختلف از جمله جاده کشی بسیاری از اراضی جنگلی منطقه نابود شوند که البته تمامی این اقدامات توسط سازمان جنگل ها صورت می‌گیرد.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اینکه به دلیل مدیریت غلط در برخی نقاط عرض جاده ها به به جای 5 متر 170 متر شده، گفت: این نمونه مدیریت اشتباه به صورت مستند در محدوده دنا دیده می شود که متاسفانه ریشه در ضعف نظارت و پایش سازمان متولی(جنگل‌ها و مراتع) دارد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه مشکل اصلی البرز مرکزی خشک شدن درختان بلوط آن هم به دلیل آفتی بین المللی است، تاکید کرد: خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دلیل ریزگرد ها موجب شده است تا یک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبین بروند. در حال حاضر در این منطقه 6 میلیون هکتار جنگل بلوط وجود دارد که تا کنون 920 هزار هکتار آن دچار آفت شده اند و تنها راهکار مقابله با آن قطع این درختان است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل ریزگردها برگ های درخت بلوط خشک شده و کرم چوب خوار به آنها حمله می‌کند، افزود: تنها راهکار جلوگیری از این آفت و حفظ سایر درختان بلوط قطع درختان آفت دیده است، اما متاسفانه از آنجا که وسعت این درختان زیاد است برداشت‌هایی مبنی بر انهدام جنگل صورت گرفته است.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه پیشنهاد به دولت داده ایم که با اجرای طرح ضربتی وضعیت موجود را کنترل کنیم، تصریح کرد: هنوز اعتبار این طرح ضربتی تامین و ابلاغ نشده است فقط در مرحله اجرای مقدمات کار هستیم.

وی اعلام کرد: درختان بلوط منطقه البرز نیز دچار مشکل شده اند اما شدت آنها در مقایسه با زاگرس اندک است.

کد خبر 215453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز