همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر مقایسه‌ای بین کمک‌های دولت و شهرداری تهران از بابت یارانه بلیت اتوبوس و مترو در سال گذشته انجام پذیرد کمک‌های شهرداری تهران ۱۳ برابر کمک‌های دولت بوده است.

مسعود رنجبریان با بیان این مطلب افزود: در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۱ مبلغ ۶/۵ میلیارد تومان از یارانه بلیت مترو و ۵/۳ میلیارد تومان از یارانه بلیت شرکت واحد اتوبوسرانی توسط دولت پرداخت شد که با احتساب این مبالغ در سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و ۱۷ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس به شهرداری تهران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع کل یارانه پرداختی به شهرداری تهران ۳۵ میلیارد تومان بوده که این مبلغ کمتر از ۱۰ درصد بودجه مصوب یارانه کشور است. این در حالی است که اگر مقایسه‌ای بین یارانه دریافتی در سال گذشته و سال‌های قبل انجام پذیرد این مبلغ به مراتب کمتر از سال‌های قبل بوده است، به عنوان مثال یارانه دریافتی در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۷۷ میلیارد تومان بوده است.

رنجبریان در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۳۰ درصد است، گفت: لذا بر همین اساس می‌بایست یارانه پرداختی از سوی دولت جهت کمک به هزینه‌های حمل و نقل عمومی افزایش می‌یافت در صورتی که اعداد و ارقام پرداختی چیزی بر خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

اتوبوس و وسایل جانبی

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن اشاره کرد، افزایش قیمت اقلام استراتژیک مصرفی اتوبوس‌ها نظیر لاستیک، باطری، ضد یخ، روغن، فیل‌تر و تسمه است که بیش از نرخ تورم در سال ۹۱ افزایش پیدا کرده و با افزایش متوسط ۶۴ درصدی در قیمت این تجهیزات مواجه هستیم لیکن یارانه پرداختی از سوی دولت در مقایسه با سال‌های ۸۹ و ۹۰ به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. یارانه پرداختی دولت در بخش اتوبوسرانی طی سال‌های ۸۹ و ۹۰ به ترتیب ۸/۳۳ و ۵/۳۳ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در سال گذشته از محل بودجه کل کشور یارانه بلیت اتوبوسرانی برای تمام کشور ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که از این مبلغ تنها ۱۷ میلیارد تومان به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پرداخت شده است که این مبلغ در حدود نیم درصد از بودجه مصوب کل کشور است. از آنجایی که در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روزانه بیش از ۵/۴ میلیون مسافر را جابه جا می‌کند، این میزان جابجایی هزینه‌ای در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود.

وی افزود: همچنین درآمد سالیانه حاصل از فروش بلیت نیز در حدود ۳۵ میلیارد تومان است، لذا الباقی این هزینه‌ها می‌بایست از طریق کمک‌های دولت و شهرداری تهران تامین شود و با یک حساب سر انگشتی ساده می‌توان دریافت که حداقل کمک مورد نیاز از سوی دولت رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان باید باشد.

رنجبریان با بیان اینکه با توجه به اندک پرداختی دولت در سال گذشته، شهرداری تهران به منظور فعال نگهداشتن سامانه اتوبوسرانی شهر تهران و خدمت رسانی حداکثری به شهروندان تهرانی به جبران هزینه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام کرده است، گفت: تا پایان سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۹۰۰ میلیارد ریال توسط شهرداری تهران جهت یارانه بلیت به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پرداخت شده است که قسمت زیادی از این رقم بابت جبران عدم پرداخت دولت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه متروی شهر تهران نیز از این موضوع مستثنی نبوده است گفت: یارانه بلیت مترو در سال ۱۳۹۱ از محل بودجه مصوب کل کشور ۱۰۰ میلیارد تومان است و از آنجایی که تنها شهرهای تهران و مشهد دارای شبکه مترو بوده و با توجه به آنکه شبکه متروی تهران در مقایسه با متروی مشهد گسترده‌تر است، لذا بالطبع بخش اعظمی از این اعتبار (بیش از ۹۰درصد) می‌بایست به شهرداری تهران اختصاص می‌یافت، لیکن تنها مبلغ ۱۸ میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شده است.

وی افزود: همچنان که مشاهده می‌شود، پرداخت ۱۰۰درصدی اعتبار مصوب نیز پاسخگوی هزینه‌های متروی تهران را نیست، لیکن متاسفانه نه تنها شهرداری تهران تمامی این مبلغ را دریافت نکرده، بلکه به تنهایی به جبران بخش اعظمی از هزینه‌های بهره برداری متروی تهران نیز پرداخته است. یارانه بلیت پرداختی توسط شهرداری تهران در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.

رنجبریان اظهار کرد: هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان متروی تهران در سال ۹۱ افزایش ۱۰۰درصدی داشته است لیکن کمک‌های دولت در مقایسه با سال‌های ۸۹ و ۹۰ کاهش چشمگیری یافته است. یارانه پرداختی از سوی دولت در بخش مترو در سال ۸۹ مبلغ ۴۳ میلیارد تومان و در سال ۹۰ مبلغ ۷۹ میلیارد بوده است لذا مشاهده می‌شود علی رغم افزایش قابل ملاحظه هزینه‌ها، دریافتی‌های شرکت مترو از سوی دولت نه تنها که افزایش نیافته بلکه نسبت به سنوات گذشته کاهش نیز یافته است.

وی تصریح کرد: در مجموع اگر مقایسه‌ای بین کمک‌های دولت و شهرداری تهران از بابت یارانه بلیت اتوبوس و مترو در سال گذشته انجام پذیرد کمک‌های شهرداری تهران ۱۳ برابر کمک‌های دولت بوده است.

کد خبر 209414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز