گروه شهری: سه‌شنبه هفته گذشته فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه کاری خود را تشکیل داد تا گام مهمی برای حمایت از حمل‌ونقل شهری پایتخت و کلانشهر‌های کشور بردارد.

کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو کمیسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به دستور کار جلسه اخیر تصریح کرد: در جلسه کمیسیون که با حضور مسئولان دولتی برگزار شد، تصمیم گرفتیم ذیل طرحی، از سه هزار واحد آلاینده «مالیات سبز» اخذ کنیم و آن را در بودجه بگنجانیم. این نماینده با بیان اینکه شاه بیت حل مسائل زیست‌محیطی کشور بی‌شک مترو و مهم‌ترین بخش آن، متروی تهران است و به‌همین دلیل تصمیم برآن شد که بودجه‌ای برای آن مصوب کنیم، گفت: در بحث کاهش آلودگی و ریزگرد و توسعه فضای سبز نیز عوارض 2700واحد آلاینده‌ای که در سال‌های گذشته تعیین شده بود، باید در زمینه‌های مرتبط مانند حمل‌ونقل عمومی و توسعه جنگل‌ها صرف شود.

به گفته پیرموذن، متأسفانه بودجه محیط‌زیست به‌صورت قطره‌چکانی تخصیص می‌یابد. برای نمونه سال گذشته 0.18درصد کل بودجه برای محیط‌زیست اختصاص یافته بود که رقم بسیار کمی است. به‌رغم هشدارها و ضرورت‌هایی که در سخنان رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری تصریح شد، امسال بودجه محیط‌زیست به0.14درصد کل بودجه تنزل پیدا کرده است و این روند امیدوارکننده نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد سال گذشته دولت در مسدودکردن سهم عمرانی حمل‌ونقل عمومی پایتخت اظهار کرد: سال گذشته دولت ریالی از بودجه مصوب مجلس برای متروی تهران را پرداخت نکرد و نمایندگان بارها در تذکرات بی‌شمار، موضوع را به دولت گوشزد کردند اما رویه نشان می‌دهد که مدار رفتار دولت بر مبنای قانون نیست.

وی خاطرنشان کرد: رئیس دولت در دیدار اخیر با نمایندگان این موضوع را مطرح کرد که «چرا نمایندگان این اندازه به تونل نیایش توجه دارند؟» درصورتی که در زمان مدیریت شهردار گذشته پل‌های نفر رو افتتاح می‌شد و حالا تونل‌های سواره‌رو و این پیشرفت شهر را نشان می‌دهد.

همچنین نعمت‌الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس از گسترش مترو به‌شدت حمایت می‌کند، به همشهری گفت: دلیل حمایت مجلس این است که نیاز امروز جامعه ما توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان راهکاری اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا و عوارض و بیماری‌های ناشی از آن است. وی افزود: چنانچه ظرفیت مترو تکمیل شود، استقبال مردم از این وسیله بیشتر و به موازات آن تردد خودروهای شخصی در سطح شهر کمتر خواهد شد. این نماینده مجلس از اجرای طرح‌هایی مانند طرح سراسری زوج و فرد به‌عنوان یک راهکار مقطعی نام برد و اظهار کرد: اجرای این طرح مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند و باید به‌منظور گسترش حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان راهکار اساسی تلاش کرد.

منوچهری با اشاره به اهمیت اصلاح گسترش زیرساخت‌ها و نوسازی و توسعه ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی، تصریح کرد: تنها درصورتی که وسایل حمل‌ونقل عمومی متناسب با تعداد جمعیت فراهم شود می‌توان از مردم انتظار داشت از خودروهای شخصی استفاده نکنند. وی با بیان اینکه استفاده از حمل‌ونقل غیرموتوری در مسیرهای کوتاه می‌تواند جوابگو باشد و در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است، اضافه کرد:

علاوه بر آلودگی ناشی از وسایل نقلیه موتوری، آلودگی ناشی از ریزگردها که از عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌شود، منشأ بسیاری از بیماری‌هاست و زندگی مردم را مختل کرده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هر زمان که آلودگی ناشی از ریزگردها به تهران می‌رسد، مدارس و ادارات تعطیل شده و به رفع این مشکل توجه می‌شود درصورتی که استان‌های غربی مانند کرمانشاه همواره با این پدیده که مشکلات بسیاری را برای مردم این استان‌ها و سلامتی آنها ایجاد کرده، روبه‌رو هستند.

بررسی طرح کاهش آلودگی هوای کشور در مجلس

در نشست بعدی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، طرح کاهش آلودگی هوای کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس دستور اعلامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه‌ ۲۶ و ۲۷ فروردین تشکیل جلسه خواهد داد. در این نشست، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، طرح کاهش آلودگی هوای کشور و طرح الزام دولت به حمایت از استان‌هایی را که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار دارند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

کد خبر 208763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز