گروه شهری: وضعیت سلامت هوای شهر تهران در جلسه 26 آذر ماه شورای اسلامی شهر تهران به بحث گذاشته شد.

آلودگی هوا

ماحصل گزارش مبسوطی که دیروز از سوی کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره وضعیت آلودگی هوای تهران ارائه شد، نشان داد که هوای پایتخت برای تنفس ساکنانش خوب نیست. همزمان دیروز گزارشی نیز از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری ارائه شد که از نظر خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر با گزارش ارائه شده از سوی رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت متفاوت بود. با این همه از نظر سخنگوی شورای شهر این آمار با اطلاعات ارائه شده از مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت مغایرت داشت، زیرا به گفته رئیس این مرکز در سال 90ما 321روز هوای ناسالم داشتیم.

دیروز هنگامی که اعضای شورای شهر دلیل این مغایرت بین دوگزارش ارائه شده از وضعیت هوای تهران را سؤال کردند نماینده وزارت بهداشت گفت که استانداردهایی که ما با آن هوای تهران را سنجیدیم با استانداردهای شهرداری تهران متفاوت است. به گزارش همشهری، سخنگوی شورای شهر در این‌باره دیروز به خبرنگاران گفت: درهر حال هر‌ساله در زمستان که هوای تهران به‌صورت طبیعی با پدیده وارونگی مواجه شده و جریان هوا قطع می‌شود و آلودگی نزدیک سطح زمین می‌ماند و بالا نمی‌رود؛ به همین دلیل باید همه مردم و مسئولین حوزه‌های مختلف را به کمک بگیریم. وی از همه مسئولین اجرایی مرتبط با موضوع آلودگی هوا خواست که هرکاری از دستشان برمی‌آید دریغ نکنند؛ به‌عنوان مثال در حوزه حمل ونقل عمومی، ساخت اتومبیل و تولید سوخت استانداردهای جهانی را رعایت کنند.

به گفته دانشجو، نماینده وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال اعضای شورای شهر که از وی درباره رابطه آلودگی هوا با بروزانواع بیماری‌ها و مرگ‌ومیر پرسیدند پاسخ روشنی نداد و گفت: هنوز مدل علمی ومتقنی وجود ندارد که بتوان براساس آن در مورد رابطه آلودگی هوا با بروز بیماری‌ها یا مرگ‌ومیر سخن گفت.

مخالفت شورای شهر با طرح‌های جداسازی

دیروز سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جداسازی ری و شمیرانات از تهران گفت: گرچه هنوز مجلس شورای اسلامی به‌طور رسمی نظر اعضای شورای شهر را در این‌باره جویا نشده است اما اعضای شورای شهر براساس مطالعات کارشناسی شده مخالف این جدایی هستند. وی تأکید کرد: درصورت تحقق جداسازی شمیرانات از تهران مسببان آن قطعا بعد ازمدتی ناچار خواهند شد تا از این تصمیم برگردند زیرا تکه تکه کردن شهر باعث به‌وجود آمدن مشکلات می‌شود و تنها راه اداره شهر تحقق مدیریت یکپارچه شهری خواهد بود.

تصویب یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری از دیگر اقدامات دیروز شورای شهر بود. بر این اساس مطالبات شهرداری تهران بدون اخذ سود به‌صورت اقساط 36ماهه اخذ خواهد شد بنابراین کسانی که زیر 50میلیون بدهکاری به شهرداری دارند از تسهیلاتی برخوردار خواهند شد که براساس آن بدهی آنها بیش از 36‌ماه قسط‌بندی می‌شود.

دیروز همچنین یک فوریت لایحه اصلاحیه عوارض ایمنی ساختمان‌ها در شهر تهران به تصویب رسید. براساس این لایحه قرار است از جمع عوارضی که از مردم گرفته می‌شود دو درصد به‌منظور تجهیز امکانات آتش‌نشانی و به کارگیری نیروهای متخصص اختصاص یابد. بنا براین گزارش، دیروز با توجه به اینکه خسرو دانشجو درباره لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای مبارزه با آلودگی هوا سخن گفته بود، خبرنگار همشهری سؤال کرد که بادرنظر گرفتن اینکه به اواخر سال 91نزدیک شده‌ایم نحوه عملکرد دولت نسبت به تعهداتش در قبال مترو و اتوبوسرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید، وی پاسخ داد:

درمورد عملکرد دولت مواضع ما کاملا شفاف است و انتظار داریم که دولت در حوزه حمل ونقل عمومی کمک بیشتری به شهرداری تهران داشته باشد. وی ادامه داد: درست است که شاید دولت می‌توانسته اعتبارات بیشتری به مترو پرداخت کند اما مباحث دیگری هم هست مثلا اینکه مدیران شهرداری نیز باید در راستای برنامه‌های حوزه حمل ونقل عمومی و ترافیک حرکت کنند؛ به این معنی که اگر شهرداری با کمبود اعتبار مواجه است نباید اعتبارات حمل ونقل عمومی را صرف ساخت بزرگراه صدر- نیایش برای تردد وسایل نقلیه شخصی کند. 

کد خبر 194590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز