همشهری آنلاین: دبیرعلمی کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان با بیان اینکه به علت گسترش آلرژن‌ها شاهد سیر صعودی ابتلا به بیماری‌های تنفسی و گوارشی هستیم، گفت: این اتفاق به دنبال افزایش آلرژن‌ها و آلودگی هوا ایجاد شده است.

کودک آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، دکتر فرید ایمان زاده در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه تاکنون بیش از 150 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره ارسال شده است، گفت: همچنین 3 کارگاه تخصصی و 16 پنل آموزشی در جریان برگزاری کنگره ارائه خواهند شد.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان ریفلاکس، استفراغ، تشنج، مسمومیت، اختلالات اضطرابی، کم خونی،‌ عفونت‌های داخلی و شکمی، بیماری‌های رماتیسمی کودکان، اختلال اکسیژن رسانی در کودکان، وجود خون در ادرار، اورژانس‌های جراحی در کودکان، پیشگیری و مصرف منطقی داروها، بلوغ زودرس، اورژانس‌های قلبی و تروماها از جمله موضوعات در نظر گرفته شده برای پنل‌های آموزشی این کنگره هستند.

دبیر علمی هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان در توضیح وضعیت ابتلای کودکان در کشور توضیح داد: آمار مدون و دقیقی در خصوص سیر ابتلا به بیماری‌ها در کشور وجود ندارد اما باید گفت در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی با ارتقاء وضعیت واکسیناسیون و تامین مواردی نظیر آب آشامیدنی سالم پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.

ایمان زاده اضافه کرد: اما به علت گسترش آلرژن‌ها شاهد سیر صعودی ابتلا به بیماریهای تنفسی و گوارشی هستیم. این اتفاق به دنبال افزایش آلرژن‌ها و آلودگی هوا ایجاد شده است. آلرژی در کودکان چهار بیماری اصلی گوارش از جمله دردهای شکمی، اسهال، یبوست و ریفلاکس را تشدید می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه مصرف فست فودها نیز در شیوع ابتلا به این بیماری‌ها بی‌تاثیر نیستند، عنوان کرد: رسانه‌ها یکی از ارکان پیشگیری از بروز بیماری‌ها در جامعه هستند. به عنوان مثال جلوگیری از تبلیغات رسانه‌ها در خصوص مصرف مواد غذایی بی ارزش نظیر پفک و چیپس می‌تواند نقش موثری در کاهش ابتلا به بیماری‌های گوارشی داشته باشد. همچنین کاهش آلودگی هوا نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری‌های ریوی کمک کند.

ایمان زاده در ادامه با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون کودکان در کشور کامل است، عنوان کرد: واکسیناسیون در کشور با توجه به نیاز و وضعیت موجود تعیین و انجام می‌شود.

دبیر علمی هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان با اشاره به اینکه در حال حاضر تروما یکی از مشکلات جدی ما در حوزه کودکان است، عنوان کرد: بلع مواد سوزاننده از جمله سفید کننده و برخی مواد شوینده به دغدغه‌ای برای متخصص کودکان تبدیل شده است و هفته‌ای نیست که 2 تا 3 مورد از کودکان مسموم شده با مواد شیمیایی را به بیمارستان نرسانند.

وی ادامه داد: بایستی تولید کننده مکانیسمی را درنظر بگیرند تا در ظرف‌های شوینده به راحتی باز نشود همچنین خانواده‌ها این مواد را در دسترس کودکان قرار ندهند.

در ادامه این نشست خبری دکتر رضا شیاری دبیر اجرایی هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان با بیان اینکه اختلالات تکاملی در کودکان به عنوان محور اصلی کنگره برگزیده شده است، عنوان کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص اختلالات تکاملی تشخیص زودرس است. به عنوان مثال لازم است غربالگری در بدو تولد برای تشخیص کم کاری تیروئید انجام شود چرا که کم کاری تیروئید می‌تواند اختلالات تکاملی را در پی داشته باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان در ادامه به شیوع دو بیماری کاوازاکی و هنوخ در میان کودکان با شروع فصل سرما اشاره کرد و گفت: این دو بیماری در ردیف التهابات عروقی قرار می‌گیرند. البته علت آنها ناشناخته است اما می‌تواند در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع عوارض جدی نظیر ناراحتی‌های کلیوی و قلبی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری کاوازاکی تب مداوم است، اظهار کرد: این تب معمولا بالای 40 درجه است و چهار تا پنج شب به طول می‌انجامد. قرمزی چشم، تورم لب‌ها، ورم اندام‌ها و گاه بروز تغییرات پوسته دهنده در برخی اندام‌ها از جمله علامت‌های دیگر این بیماری است.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان با بیان اینکه این بیماری در میان کودکان زیر پنج سال شیوع بیشتری دارد، گفت: به نظر می‌رسد در فصل بهار و پاییز که عفونت‌های ویروسی گسترش پیدا می‌کند سیر ابتلا به این بیماری نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد.

دبیر اجرایی هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان در ادامه با بیان اینکه در مجموع 20.5 امتیاز بازآموزی برای شرکت در این کنگره در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: متخصصان کودکان، نوزادان، فوق تخصص‌های کودکان، پزشکان عمومی، رادیولوژیست‌ها، جراحان، متخصصان زنان و زایمان، متخصصان علوم آزمایشگاهی، پیراپزشکان و پرستاران می‌توانند در این کنگره شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان از تاریخ 22 تا 24 آذرماه سال جاری در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود

کد خبر 193937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز