گروه شهری: رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران اعلام کرد که در هفت سال گذشته بیش از 90درصد برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اجرا نشده است.

آلودگی هوا

این درحالی است که همشهری نیز در چند روز گذشته درخصوص شانه‌خالی‌کردن دولت از اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران گزارش‌هایی را منتشر کرده است. برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 79تصویب شد که به گفته معصومه ابتکار، تصویب این برنامه در آن سال کار بسیار بزرگی بود. در آن سال‌ها براساس این طرح اقدامات بسیار مهمی ازجمله استاندارد‌سازی‌ 57خط خودرو‌سازی‌، متوقف شدن تولید پیکان و حذف سرب از بنزین انجام شد. همچنین توسعه حمل‌ونقل عمومی و گاز سوز شدن خودرو‌ها از دیگر اقداماتی بود که در آن سال‌ها در حال انجام بود.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با سرعت درحال اجرا بود که به زعم ابتکار، ناگهان از سال84 این برنامه تعطیل شد. به گفته وی با تغییر دولت بسیاری از برنامه‌ها تعطیل شد و براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس 75درصد برنامه چهارم توسعه اجرا نشد. با توقف برنامه کاهش آلودگی هوا توسط دولت، شورای شهر تصمیم گرفت پیش‌نویس برنامه کاهش آلودگی هوا را تنظیم کند و این برنامه تصویب و به دولت ابلاغ شد اما عملاً هنوز اجرایی نشده است.

شهرداری تهران، مبارزه با پدیده آلودگی هوا را نیازمند عزم ملی و درگیری همه آحاد جامعه می‌داند که توسعه حمل‌ونقل عمومی، ارتقای کیفیت خودروها و سوخت داخلی می‌تواند باعث رفع معضل آلودگی هوا شود. مدیریت شهری اعتقادی به روش‌های غیرمعمول کاهش آلودگی هوا ندارد و تمام تلاش خود را بر توسعه راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در منبع گذاشته است؛ راهکارهایی که ممکن است اثرات آنی و فوری در افزایش کیفیت هوا نداشته باشند اما در دراز‌مدت هوایی پاک را برای شهروندان تضمین می‌کنند.

این عملکرد درحالی است که شهروندان تهرانی در سال گذشته 218روز هوای ناسالم و بسیار ناسالم را تجربه کرده بودند. در سال‌جاری نیز به‌علت تشدید آلودگی‌ها، آلاینده‌های ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، اکسید گوگرد از نظراستانداردهای سالانه همواره در وضعیت ناسالم قرار داشته‌اند و علاوه بر وضعیت ناسالم آلاینده‌های کلاسیک، آلاینده‌هایی نظیر «بنزن» و «آزبست» نیز در هوای شهر، وضعیت نگران‌کننده‌ای را رقم زده‌اند. در چنین شرایطی برآورد می‌شود که وضعیت کیفیت هوای شهر تهران باعث افزایش قابل ملاحظه انواع بیماری‌های تنفسی، قلب و عروق، سکته‌های قلبی و مغزی و انواع سرطان‌های مرتبط شده باشد.

به اعتقاد مقامات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به‌منظور تأمین منابع مورد نیاز و اجرای پروژه‌های بنیادین حمل‌ونقل عمومی نظیر سیستم مترو و ارتقای کیفیت سوخت داخلی باید همه مسئولین توجه داشته باشند تا سازوکارهای مناسب برای تولید سوخت بنزین با کیفیت و سوخت دیزل با گوگرد بسیار پایین فراهم آید، چراکه دسترسی به چنین سوختی، امکان استفاده از فناوری‌های پیشرفته کنترل آلایندگی را فراهم می‌آورد.

هوای پایتخت در شرایط ناسالم

اما در شرایطی که دولت وقعی به طرح کاهش آلودگی هوای پایتخت نمی‌نهد، بار دیگر هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفته است. به‌رغم بارش‌های اخیر، غلظت آلاینده‌ها افزایش یافته و شاخص هوای پایتخت، شرایط ناسالم را نشان می‌دهد.براساس گزارش‌های رسیده از ایستگاه‌های بررسی هوای تهران، دیروز شاخص تمامی آلاینده‌ها نسبت به روز شنبه بالاتر بود و تنها بر غلظت آلاینده مونواکسیدکربن افزوده نشد. همچنین گزارش‌ها حاکی از بالاتر بودن میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از حد مجاز است که در نتیجه شرایط آب‌وهوایی ناسالم را برای گروه‌های حساس رقم می‌زند. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره تصریح کرد: توصیه می‌شود با توجه به این شرایط گروه‌های حساس ازجمله کودکان و نوزادان، سالمندان، زنان باردار و بیمار‌های قلبی‌وریوی از منزل خارج نشوند.

نقشه‌های کنترل آلودگی هوای تهران گویای این مطلب است که شاخص آلودگی هوای تهران در ایستگاه‌های پیروزی، تهرانسر، شادآباد، شهرری، امام‌خمینی، پارک رازی، پارک سلامت، دانشگاه علم و صنعت، شهرداری منطقه ۱۵ و شهرک چشمه بیشتر از عدد 100است. همچنین بنا به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، این شرایط همچنان پایدار است.

کد خبر 193854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز