گروه شهری: کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاور میانه با برگزاری دو کارگاه آموزشی درباره انرژی پایدار شهری و مقاوم‌سازی‌ حیات شهری در مقابل بحران، عصر روز پنجشنبه در برج میلاد به‌کار خود پایان داد.

کلانشهرها

این دو کارگاه با هدف بررسی مفاهیم تئوریک در حوزه انرژی و مدیریت بحران و به اشتراک‌گذاشتن تجارب شهرداری‌های منطقه در این خصوص برگزار شد که طی آن استادان دانشگاه‌های ایران و کشورهای منطقه و همچنین شهرداران، مقامات شهری و متخصصان امور شهری سخنرانی و تجارب خود را در این دو حوزه بیان کردند.

سخنرانی 20نفر از صاحب‌نظران در این دو زمینه،‌سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات عملی شهرهای منطقه را به‌منظور مدیریت بهینه انرژی شهری و پیشگیری و مدیریت بحران در کشورهای غرب آسیا به اشتراک گذاشت. در کارگاه مربوط به انرژی پایدار شهری، مدیر انرژی شهرداری استانبول، رئیس اتحادیه شهرداری‌های جنوب لبنان و دکتر پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران درباره اقتصاد انرژی، مشاور وزیر امور منابع و انرژی ترکیه، دکتر مجید عباسپور، رئیس جامعه علمی محیط‌زیست ایران و استاد دانشگاه، محمد مجابی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات شهرداری تهران، محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و دکتر ابوطالبی، استاد دانشگاه درباره نقش انرژی در استقلال مدیریتی شهرداری‌ها و اقتصاد انرژی و معاون شهردار قونیه، تجارب مربوط به انرژی را در شهر خود ارائه کردند.

در کارگاه مربوط به مقاوم‌سازی‌ حیات شهری و زندگی شهروندان در مقابل بحران، معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران استانبول، معاون خدمات شهری شهرداری کابل، معاون شهردار آنکارا، دکتر نعمت حسنی، استاد دانشگاه و متخصص امور مدیریت بحران و تعدادی دیگر از متخصصان حوزه مدیریت بحران از شهرهای منطقه در این زمینه سخنرانی کردند. در انتهای کارگاه، شرکت‌کنندگان ضمن قدردانی از مهمان نوازی شهرداری تهران و شهروندان تهرانی، از پیشرفت‌های تهران طی سال‎های اخیر و سرعت رشد مدیریت شهری ابراز تعجب کردند. همچنین بسیاری از شهرداران کشورهای مختلف، از شهردار پایتخت ایران اسلامی برای بازدید از شهرهای خود دعوت کردند.

کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه که از روز چهارشنبه به میزبانی شهرداری تهران آغاز شده بود با انتخاب شهردار تهران به‌عنوان رئیس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در برج میلاد عصر روز پنجشنبه به‌کار خود پایان داد.

بازدید از اتاق مدیریت بحران

اعضای شرکت‌کننده در کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه با هدف آشنایی با فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران از مرکز فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز بازدید کرده و با سامانه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته در این مرکز آشنا شدند. عزیزالله‌رجب‌زاده جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه به معرفی فعالیت‌های ستاد پرداخت و ضمن تشریح ساختار مدیریت بحران در کشور و تهران گفت: ستاد مدیریت بحران در شهر تهران دارای سه بازوی اجرایی است که ماموریت‌های ستاد را انجام می‌دهند.

این سه بازوی اجرایی شامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ستادهای مدیریت بحران مناطق22گانه شهر تهران و 86سازمان و نهاد عضو کمیته‌های تخصصی20گانه است. وی ضمن تشریح وضعیت شهر تهران در برابر زلزله به بیان اقدامات سازمان پرداخت و با اشاره به‌وجود شش هزار و 280هکتار بافت فرسوده در این شهرگفت: یکی از اقدامات مهمی که در سطح شهر تهران در حال انجام است نوسازی بافت‌های فرسوده است. در کنار این برنامه‌ مقاوم‌سازی و بهسازی اماکن مهم و شریان‌های حیاتی همچون آب، برق، گاز، مخابرات و پل‌ها نیز در دستور کار سازمان‌های مسئول قرار دارد.

تهران الگویی برای دیگر شهرهای آسیا

مسئول شهرداری‌های کشور ترکیه با بیان اینکه برنامه‌ریزی در مدیریت شهری تهران کاملا به چشم می‌آید، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ریزی‌ها مدیریت حمل‌ونقل در شهر است.تهران برای حل معضل ترافیک مسیر مناسبی را انتخاب کرده که چهره این شهر را به نسبت گذشته متفاوت کرده است. از آنجا که مهم‌ترین دستاورد کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه نیز نزدیکی شهرها و به اشتراک‌گذاشتن پیشرفت‌ها در عرصه مدیریت شهری است، می‌توان از تجربیات پایتخت ایران اسلامی در این خصوص هم بهره برد.

هایرتین گونگور با بیان اینکه چهره شهر تهران متفاوت شده است، به شهرنوشت اظهار کرد: تهران به نسبت دفعه پیش که به اینجا سفر کرده بودم کاملا متفاوت شده است به‌طوری که این تفاوت کاملا محسوس است. وی که به نوعی قائم‌مقام قدیر توبپاش است، پیشرفت‌های تهران در عرصه حمل‌ونقل را ستودنی دانست و گفت: توسعه مترو و نیز ایجاد سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) با اتوبوس‌های مدرن و چندکابین یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای حل معضل ترافیک در شهرهایی مانند استانبول و تهران باید مدنظر قرار داد و من خوشحالم که می‌بینم شهری مانند تهران دراین عرصه پیشرو است.

این امر نشان از برنامه‌ریزی و توجه ویژه مدیریت شهری تهران به توسعه حمل‌ونقل عمومی و حل معضل ترافیک دارد. هایرتین گونگور که در پایان کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه سخن می‌گفت، اظهار داشت: شهر تهران ازجمله شهرهایی است که فعالیت‌های زیاد مسئولان آن می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر باشد و اقداماتی نظیر توجه به تاریخ و دین و حفظ هویت شهری در کنار توسعه سیستم‌های مدرن مدیریت شهری از آن جمله است.

کد خبر 208760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز