در طول 8 سال گذشته شهرداری تهران موفقیت‌های بین‌المللی بسیا ری به دست آورد.

تهران

این اتفاق در راستای سیاست توسعه منطقه‌ای و جهانی تهران بود. جوایز متعدد بین‌المللی، حضور شهردار تهر ان به عنوان یک چهره بین‌المللی و تمجید شخصیت‌های برجسته مدیریت‌های شهری جهان از عملکرد مدیریت شهری تهران توانست جایگاه منطقه‌ای و جهانی پایتخت را ارتقا دهد.

آخرین روزهای آبانماه 87 تهران برای نخستین‌بار در آسیا میزبان هیأت‌های مختلف از 89شهر بزرگ از 46کشور آسیا بود تا نخستین اجلاس شهرداران آسیایی را در برج میلاد برگزار کند.این اتفاق یک راهکار برای همگرایی بیشتر شهرهای بزرگ آسیا و انتقال تجاربشان بود که با محوریت شهرداری تهران در سال 87آغاز شد.

برگزاری نخستین اجلاس شهرداران آسیایی در تهران، بازتاب‌های جهانی بسیاری داشت. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل به مناسبت برگزاری نخستین اجلاس شهرداران آسیایی پیام فرستاد.محمد حلفانی، رئیس بخش حکمرانی مرکز اسکان سازمان ملل متحد در مراسم افتتاح نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرها و پایتخت‌های آسیایی، پیام بان‌کی‌مون را خواند.

در این پیام با ابراز امیدواری در مورد افزایش سطح همکاری‌ها در سطوح مختلف بین پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی، اعلام شد: شما، مدیران شهرهای مختلف آسیا هستید و شهرهای شما در رقابت‌پذیری شهری رشد پیدا می‌کنند.در اجلاس شهرداران آسیایی علاوه بر مدیران شهری شهرهایی از قاره آسیا، نمایندگانی نیز از کشورهای اروپایی و آفریقایی حضور داشتند که این امر بیانگر اهمیت برگزاری نخستین اجلاس شهرداران آسیایی در تهران بود.
در بیانیه پایانی نخستین اجلاس نیز مقامات 89شهر بزرگ آسیا از ابتکار شایسته و سخاوتمندانه‌ شهرداری تهران برای دایر کردن و میزبانی دبیر خانه مجمع شهرداران آسیا به‌منظور تسهیل برقراری روابط و فعالیت‌های شبکه‌ای در آینده و پیگیری و تحقق مفاد بیانیه تشکر می‌کنند. پس از نخستین اجلاس که به ابتکار شهرداری تهران در سال 2008برگزار شد، دومین و سومین اجلاس شهرداران آسیایی در استانبول و بانکوک برگزار شد و هم‌اکنون دبیرخانه مرکزی این اجلاس در تهران دایر است و یکی از اقدامات موفق شهرداری تهران قلمداد می‌شود.

تهران؛ شهر برگزیده برای ریاست بر مجمع UCLG

‌ ‌ شرکت کنندگان در کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاور میانه (UCLG) برگزاری این مجمع در تهران را بسیار موفق ارزیابی کردند.

کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاور میانه (UCLG) اواخر فروردین‌ماه امسال در تهران تشکیل شد. این اتفاق همراه با یک رویداد بسیار مهم بود. در این کنگره تمامی اعضا به اتفاق شهردار تهران را به‌عنوان رئیس مجمع UCLG انتخاب کردند. پیشنهاد ریاست شهردار تهران را شهردار غزه و رئیس سابق مجمع UCLG ارائه داد که با موافقت اعضای این مجمع روبه‌رو شد. اما روند برگزاری مجمع تهران از سوی شرکت‌کنندگان بسیار موفق ارزیابی شد.

رئیس اتحادیه شهرداری‌های جنوب لبنان در این‌باره گفت: فضای سبز و گل‌های لاله‌ای که تهران به آن زینت داده شده بسیار زیباست و در مجموع تحولات زیادی درهمه بخش‌ها صورت گرفته است. ابو سعید الخنسا، شهردار الغبیری بیروت و رئیس اتحادیه شهرداری‌های جنوب لبنان با اشاره به برگزاری کنگره UCLG در تهران گفت: در کشورهای مختلف در کنگره‌های گوناگونی شرکت کردم و فکر می‌کنم کنگره‌ای که در تهران برگزار شد ازموفق‌ترین کنگره‌ها بود.

وی با اشاره به اهمیت تهران در منطقه اظهار کرد: تهران از لحاظ بین‌المللی در آسیا بسیار اهمیت دارد و این اجلاس که با حضور کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه برگزار شد بسیار مهم بود و برگزیده شدن شهردار تهران به ریاست این کنگره به‌دلیل موفقیت‌هایی بود که شهردار تهران درچند سال اخیر داشته که چهره بین‌المللی تهران را به‌طور مناسبی نشان داده است. اما دبیرکل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه نیز در اجلاس تهران که 24و 25فروردین‌ماه برگزار شد با بیان اینکه شهردار تهران به‌دلیل فعالیت‌هایی که انجام داده است به‌طور حتم شایستگی ریاست UCLG MEWA را داشته است، گفت:

در 2سال اخیر پیشرفت‌های صورت گرفته در تهران به‌ویژه در زمینه فضای سبز بسیار زیاد بوده و تونل‌ها و زیرگذرهایی که در حال ساخت بود، امروز تکمیل شده است. محمت دومان با اشاره به برگزاری اجلاس شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در تهران گفت: رئیس UCLG MEWA و 5رئیس مشترک در این کنگره انتخاب شدند و در اجلاس 2010دکتر قالیباف که به‌عنوان رئیس در اجلاس استانبول انتخاب شده بود در این کنگره نیز برای 3سال با رأی تمامی اعضا به‌عنوان رئیس انتخاب شد که امیدواریم از شهرداری‌های ایران و منطقه نیز به عضویت این کنگره افزوده شود.

جایزه اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی

‌در سال2012 شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران موفق شد تا به‌عنوان شرکت پیشرو در توسعه حمل‌ونقل عمومی مسافر در میان بیش از 100کشور شرکت‌کننده از کشورهای جهان این جایزه را از آن خود کند.

جایزه ارابه طلایی اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی در نشست سال2012 که در برلین برگزار شد به شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رسید تا آنطور که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرد این شهر به‌عنوان شهر پیشرو در توسعه حمل‌ونقل عمومی مسافر توسط مدیران UITP انتخاب شود.

آن زمان همه نگاه‌ها به سمت شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران معطوف شد تا نمایندگان ایران برای دریافت جایزه ارابه طلایی روی سکوی اهدای جایزه بروند. سال‌های پیش‌تر از این شرکت‌های بزرگی مانند شرکت کشتیرانی روسیه در سال2010 و یک شرکت بزرگ هواپیمایی در کشور هند در سال2008 موفق به دریافت جایزه بین‌المللی ارابه طلایی شده بودند. این‌بار در سال2012 قرعه به‌نام شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران افتاد تا به‌عنوان شرکت پیشرو در توسعه حمل‌ونقل عمومی مسافر در میان بیش از 100کشور شرکت‌کننده از کشورهای جهان این جایزه را از آن خود کند.

هرچند مدیران انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی UITP با نام مدیریت شهری تهران آشنا بودند اما آنچه باعث شگفتی کشورهای شرکت‌کننده در مراسم اعطای جایزه ارابه طلایی شده بود، سرعت پیشرفت شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به‌عنوان یک شرکت پیشرو در توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مسافر بود.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همان روزها اعلام کرد که بعد از دریافت این جایزه بسیاری از نمایندگان کشورهای حاضر در این مراسم درخصوص چگونگی میزان پیشرفت شبکه اتوبوسرانی شهر تهران سؤال می‌کردند و حتی در مواردی خواستار تبادل تجربیات مدیریت شهری تهران در توسعه شبکه اتوبوسرانی بودند.

ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با در اختیار داشتن 7 هزار اتوبوس در 2بخش عمومی و خصوصی و فعالیت 16هزار کارمند در این حوزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اتوبوسرانی کلانشهرهای جهان مطرح شد؛ به‌گونه‌ای که بزرگی این ناوگان حتی برای شهرهای بزرگی مانند مسکو، هنگ‌کنگ، پکن، دهلی نو، لندن و بسیاری از شهرهای مطرح در حوزه حمل‌ونقل عمومی مسافر تعجب‌برانگیز بود.

تهران جزو 5 شهر برتر حمل و نقل عمومی در جهان

‌ ‌ انتخاب تهران به‌عنوان یکی از 5کلانشهر برتر دنیا در زمینه رشد حمل‌ونقل عمومی از روشن‌ترین سرفصل‌های افتخارات بین‌المللی است که شهرداری برای مردم پایتخت به ارمغان آورد.در سال 89 چهار نهاد بین‌المللی سازمان ملل، تهران را در زمینه رشد حمل‌ونقل عمومی، در زمره 5کلانشهر برتر جهان دانستند تا افتخار دیگری در کارنامه دیپلماسی مدیریت شهری نقش گیرد. انتخاب تهران به‌عنوان یکی از 5کلانشهر برتر دنیا در زمینه رشد حمل‌ونقل عمومی از روشن‌ترین سرفصل‌های افتخارات بین‌المللی است که شهرداری برای مردم پایتخت به ارمغان آورد.

این مهم سال 89در همایش بزرگ جهانی انتخاب برترین‌های سالانه حمل‌ونقل و توسعه پایدار جهان از سوی هیأتی متشکل از 4مؤسسه معتبر جهانی شامل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی (UITP)، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP)، مؤسسه GTZ و دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برگزار شد که تهران در آن به‌عنوان یکی از برترین‌ها در این حوزه شناخته شد؛ ضمن آنکه در بین 5 شهر برتر نیز جزو سرآمدها بود.

ایجاد خطوط تندرو، توسعه خطوط مترو، همگام بودن توسعه حمل‌ونقل عمومی با تقاضای شهروندان و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به‌ویژه اجرای طرح کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک از عوامل اصلی انتخاب تهران به عنوان برترین‌های جهان در توسعه حمل‌ونقل عمومی بود.

سخنرانی شهردار تهران در مجمع جهانی شهری

‌ ‌ مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دو سال یک‌بار تشکیل می‌شود. سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران دعوت شد تا در آن حضور یابد. بدین‌ترتیب شهردار تهران به ایتالیا سفر کرد و در این اجلاس با سخنانی، تحسین نمایندگان 113 کشور جهان را بر انگیخت.

ششمین مجمع جهانی شهری به‌عنوان مهم‌ترین رویداد شهری جهان، شهریور گذشته در شهر ناپل ایتالیا برگزار شد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دو سال یک‌بار تشکیل می‌شود و سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران دعوت شد تا در آن حضور یابد. بدین‌ترتیب شهردار تهران در رأس هیأتی 8نفره به ایتالیا سفر کرد و در این اجلاس با سخنانی، تحسین نمایندگان جهان را برانگیخت. شهردار تهران در این اجلاس با ارائه طرح محله محوری تهران به نمایندگان 113کشور جهان گفت: مهم‌ترین اقدام آگاهی بخشی به شهروندان در مورد حقوق و مسئولیت‌های آنهاست و بدون مشارکت مردمی هیچ‌گاه قادر به رفع مشکلات شهر نیستیم.

وی گفت: همچنان که مکان‌ها با هم درون شبکه‌ها پیوند خورده‌اند هویت‌ها نیز در لابه‌لای همین پیوندهای مکانی با یکدیگر کنش‌های متقابل برقرار می‌کنند و به تکامل مادی و معنوی می‌رسند، از این‌رو شهر به‌عنوان مکان تعاملی مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

شهردار پایتخت در جمع 8 شهردار برتر جهان

سال 2008 برای اولین بار در تاریخ، شهردار تهران توانست در جهان بدرخشد و از جمع 820 شهردار جهان به مقام هشتمین شهردار برتر برسد. فعالیت‌های او در زمینه توسعه جامعه شهری، طرح‌های خلاقانه و نوآورانه و اقدامات سازگار با محیط زیست دلیل اصلی این انتخاب بود.

سال 2008برای نخستین‌بار یک شهردار از ایران توانست در جمع 8شهردار برتر جهان قرار گیرد. بنیاد سیتی مایور هر دو سال یک‌بار از میان شهرداران جهان در مرحله اول بیش از 50شهردار را به‌عنوان شهرداران برتر انتخاب می‌کند و پس از آن نیز 12نفر از شهرداران برتر را انتخاب کرده و در نهایت 8شهردار برتر جهان را معرفی می‌کند. شهردارانی که بیشترین سهم را در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم‌انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌اند با تکیه بر فعالیت‌هایشان به‌عنوان شهرداران برتر جهان معرفی می‌شوند.

این بنیاد همچنین شهرداران شهرهای جهان را به توسعه خلاقیت‌های نوآورانه و سازگار با محیط‌زیست به‌مدت طولانی و مرتفع کردن مشکلات شهری در بخش‌های مسکن، حمل ونقل، آموزش و پرورش و اشتغال تشویق می‌کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در سال 2008شهردار تهران را به‌عنوان هشتمین شهردار موفق جهان با توجه به شاخص‌های اعلام شده معرفی کرد تا بدین‌ترتیب برای نخستین‌بار یک شهردار ایرانی در میان برترین شهرداران جهان قرار بگیرد.

بنیاد جهانی سیتی مایور در آنچه از معرفی شهردار تهران به‌عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، اعلام کرد: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت‌های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است.
براساس شاخص‌هایی که بنیاد جهانی سیتی مایور، شهردار تهران را در ردیف هشتم شهرداران برتر جهان در سال 2008قرار داد، اصلاح خدمات عمومی به شهروندان از قبیل توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تشکیل شوراهای محله در 380نقطه از پایتخت، استفاده از مشارکت بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های زیربنایی جدید شهر تهران و شفافیت و پاسخگویی شهردار تهران در فرایند بودجه بندی، مورد توجه داوران بنیاد جهانی سیتی مایور قرار گرفته است.

در انتخاب سال2008تنها 50شهردار از سراسر جهان از میان 820شهردار شرکت‌کننده در مسابقه برترین شهرداران جهان توانستند به مرحله نهایی انتخاب شهردار برتر راه پیدا کنند که این فهرست شامل 11شهردار از آسیا، 10شهردار از شهرهای آمریکای شمالی، 11شهردار از آمریکای لاتین، 15شهردار از اروپا و 3شهردار از آفریقا بود که شهردار تهران توانسته بود ردیف هشتم از انتخاب برترین شهرداران جهان را از آن خود کند.

کد خبر 218577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز