گروه شهری: همایش ملی اکوشهر با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران محیط‌زیست پایتخت و کشور برگزار شد.

دبیر کنفرانس ملی اکوشهر در ایران 1404و رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این همایش با بیان اینکه مدیران شهری با توجه به افزایش حجم شهرها و مهاجرت از روستاها چاره‌ای جز رعایت ظرفیت و ایجاد تناسب بین جمعیت و شهر ندارند، تصریح کرد: علاوه بر آنکه باید مدل و مکانیسم شهرها را براساس فرایندهای زیست‌محیطی طراحی کنیم، مجلس شورای اسلامی باید برای مدیریت زیست‌محیطی شهرها مداخله داشته باشد.

محمدهادی حیدرزاده در این‌باره گفت: با افزایش جمعیت کلانشهرها و افزایش بحران‌ها و محدودیت‌ها شهرها باید با ضوابط زیست‌محیطی اداره شوند. به گفته وی، گرچه تا‌کنون شورای شهر تهران پیشگام تصویب مصوبه مدیریت محیط‌زیست بوده و شهرداری تهران را به اجرای آن مکلف کرده اما باید سایر شهرها نیز به شبکه اکوشهر بپیوندند.

حیدرزاده با بیان اینکه پس از پایان این همایش از پنج شهر که در زمینه اکوشهر فعالیت‌های خوبی داشتند تقدیر خواهد شد، اظهار کرد: المان‌های داوری این همایش زیبایی منظر، مدیریت پسماند، فضای سبز و تکنولوژی نوین شهری است. وی با بیان اینکه در حال حاضر پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های جهانی از سمت حکومت مرکزی به سمت حکومت‌های محلی حرکت می‌کنند افزود: این نشان‌دهنده اثرگذاری حوزه‌های شهری است به‌گونه‌ای که حتی مشاهده می‌کنیم در بسیاری از کشورها نخست‌وزیران و رؤسای جمهور جزو مدیران شهری بوده‌اند.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با بیان اینکه در دولت قبلی دو دوره گزارش زیست‌محیطی تدوین شد گفت: این طرح ادامه پیدا نکرد. وی با بیان اینکه در شهرداری تهران اقدامات خوبی در زمینه محیط‌زیست صورت گرفته است، افزود: البته هنوز با شاخص‌های جهانی فاصله داریم که بزرگ‌ترین نشانه آن معضل آلودگی هوا و در خطر افتادن سلامت شهروندان است.

اما محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی هم در این همایش با اشاره به اینکه توجه به محیط‌زیست حتی در ذهن قانونگذاران مجلس هم جا نیفتاده است، گفت: رئیس‌جمهور در هشت سال گذشته حتی یک سطر از عملکرد قانون برنامه را گزارش نکرده است، درحالی‌که طبق قانون رئیس‌جمهور باید هر سال این گزارش را همراه با برنامه بودجه ارائه کند.

کد خبر 204355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز