همشهری آنلاین: هشت بزغاله تراریخته با روش ‌ساده‌سازی‌شده شبیه‌سازی در پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان متولد شدند.

هشت بزغاله تراریخته

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی- رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری- در گفت‌وگو با ایسنا درباره این روش توضیح داد: شبیه‌سازی در حالت عادی به میکروسکوپ‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد که انجام آن در هر آزمایشگاهی ممکن نیست اما با تکنیک ساده‌سازی شده آن که برای نخستین بار در دنیا اجرا شده‌است، در آزمایشگاه‌های معمولی نیز قابل اجراست.

پژوهشگران این پژوهشکده افزون بر ساده‌سازی این تکنیک که مباحث تئوری آن سال گذشته در مجلات بین‌المللی به ثبت رسیده است، برای بهبود فرآیند شبیه‌سازی نیز تلاش کرده‌اند.

به گفته نصر اصفهانی بهبود فرآیند شبیه‌سازی از این نظر حائز اهمیت است که کارایی بیشتر آن می‌تواند تولید پروتئین‌های نوترکیب و ارگان‌های حیاتی را تسهیل کند؛ اهدافی که پروژه شبیه‌سازی در راستای دستیابی به آن آغاز شده است.

در تکنیک شبیه‌سازی هسته تخمک با سلول دهنده جایگزین می‌شود و انتقال جنین حاصل از آن می‌تواند به تولد بینجامد در حالی که شانس تولد در این روش به ازای جنین‌های منتقل شده به رحم، یک تا 10 درصد است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه در شبیه‌سازی بز چهار یا پنج جنین به رحم گیرنده منتقل می‌شود، اظهار کرد: اگر موفق شویم 50 جنین را به 10 رحم منتقل کنیم، می توانیم منتظر تولد پنج بزغاله باشیم. این در حالی است که پس از بهینه‌سازی روش شبیه‌سازی با انتقال پنجاه جنین، نه حاملگی مثبت ثبت شد که در دنیا منحصر به فرد است.

به گفته وی از 9 حاملگی مثبت، اسفندماه سال گذشته هشت بزغاله تراریخته به دنیا آمده‌اند که همگی آنها در سلامت کامل هستند.

پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان هفت سال پیش موفق به شبیه‌سازی نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده در خاورمیانه شد. {تولد دومین گوسفند شبیه‌سازی شده ایرانی}

تولید حیوانات تراریخته حاوی ژن‌های فاکتور9 انعقادی TPA برای درمان بیماری‌های انعقادی خون نیز پس از این آغاز شد.

نصر اصفهانی ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت‌های دارویی بتوان پروتئین‌هایی را که در شیر نسل سوم حیوانات تراریخته کشور تولید شده است، به داروهای مورد استفاده افزود.

پژوهشکده زیست‌فناوری رویان هم‌اکنون افزون بر تولید پروتئین‌ در شیر حیوانات تراریخته پروژه‌ای را نیز برای تولید ارگان‌های حیاتی بدن انسان در بدن حیوانات آغاز کرده است.

کد خبر 208717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز