چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با اشاره به تولد نخستین قوچ قمیشلو، گفت:این تولد با روش شبیه‌سازی‌ بین گونه‌ای بومی ایران انجام شده و هم‌اکنون دوهفته از این تولد می‌گذرد.

قوچ

  طرفداران حيات وحش، اميدوارند با همين شيوه امكان تكثير يوزپلنگ و ساير گونه‌هاي در معرض انقراض فراهم شود.

به گزارش ايرنا، دكتر محمد حسين نصراصفهاني كه روز گذشته به مناسبت سي وپنجمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي‌گفت، افزود: پژوهشگاه رويان در راستاي حفظ گونه‌هاي حيواني در معرض انقراض، قوچ قميشلو را كه خاص منطقه قميشلو نزديك اصفهان است و در فهرست قرمز حيوانات در حال انقراض قرار داشت را براي شبيه‌سازي‌ انتخاب كرد.

وي گفت: پس از 4 بار بارداري ناموفق كه منجر به تلف شدن بچه‌قوچ به دنيا آمده شد، در پنجمين اقدام حيوان متولد شده زنده ماند و هم‌اكنون 2 هفته از تولد آن مي‌گذرد.

وي در مورد نحوه شبيه‌سازي‌ اين حيوان گفت: سلول‌هاي مورد نياز از گوش قوچي كه در باغ وحش نگهداري مي‌شود گرفته شد و تخمك‌هاي مورد نياز نيز از يك گوسفند تهيه شد و لقاح مورد نظر در رحم يك گوسفند زنده صورت گرفت.

نصر اصفهاني گفت:تاكنون در آسيا فقط 3 كشور كره‌جنوبي، ژاپن و چين فناوري شبيه‌سازي‌ گونه‌هاي در حال انقراض را در اختيار داشته‌اند و ايران چهارمين كشور آسيايي كه به اين دانش دست‌يافته است.

به گفته وي پيش از اين با روش شبيه‌سازي‌ بين گونه‌اي يك گرگ در كره‌جنوبي متولد و در اسپانيا و اروپا يك گربه وحشي آمريكايي متولد شد. وي افزود: همچنين در كشور چين اقداماتي در زمينه حفظ نژاد خرس پاندا در حال انجام است و در ژاپن نيز اقداماتي در زمينه شبيه‌سازي‌ گونه‌هاي خاص اين كشور در حال انجام است.

رئيس پژوهشكده زيست فناوري رويان در اصفهان گفت: در حال حاضر محققان اين پژوهشكده تلاش مي‌كنند با همين روش يوزپلنگ و پلنگ ايراني را نيز تكثير كنند و موفقيت‌هايي در اين زمينه به‌دست آورده‌اند.

کد خبر 303131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha