گروه شهری: 21 فروردین ماه در کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG -MEWA) که در محل برج میلاد برگزار شده بود محمدباقر قالیباف شهردار تهران با رأی اکثریت اعضا به‌عنوان رئیس این سازمان برگزیده شد.

قالیباف

در این اجلاس حدود 60 هیأت از 16کشور آسیایی از مقامات محلی و شهرداران کلانشهرها و شهرهای غرب آسیا شرکت داشتند. علاوه براین سازمان‌های بین‌المللی متعددی نظیر رئیس اتحادیه شهرداری‌های عرب، صندوق توسعه شهرها، رئیس انستیتو توسعه شهری کشورهای عربی، رئیس اتحادیه شهرداری‌های ترکیه، رئیس اتحادیه شهرداری‌های جنوب لبنان و رئیس اتحادیه شهرداری‌های بغداد به همراه شهرداران کلانشهرهای ایران حضور داشتند.

یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG -MEWA) تلاش برای مشارکت در توسعه دولت‌های محلی کارآمد و دمکراتیک در منطقه، تداوم فعالیت‌ها برای خدمت به اعضا از طریق طیف گسترده فعالیت‌ها شامل همکاری و یاری‌رسانی، تبادل تجربیات و نظرات و برنامه‌های آموزشی است.

دراین اجلاس قالیباف به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی مراسم گفت: گستره جغرافیایی UCLG در برگیرنده منطقه‌ای با ویژگی‌های منحصربه‌فرد به لحاظ میراث تمدن، فرهنگ بشری، ادیان الهی و ظهور و توسعه شهرنشینی در جهان است.به گفته شهردار تهران، منطقه غرب آسیا و خاورمیانه نه‌تنها دارای ظرفیت‌های بالقوه رشد و پیشرفت به واسطه منابع عظیم انرژی است بلکه به‌عنوان موتور محرک اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود و جایگاه حساس و ژئوپلیتیک این منطقه در ثبات و امنیت جهانی تأثیری شگرف دارد.

از نظر قالیباف گرچه منطقه ما در معرض مسائل و چالش‌های گوناگون قرار دارد اما درتحولات آینده و کنونی جهان نقش تعیین‌کننده‌ای از خود نشان داده و این تأثیر‌گذاری با اتکا به آموزه‌های الهی و باورهای معنوی به سمت پیشرفت و عدالتی حرکت می‌کند که به کرامت انسانی می‌انجامد.

شهردار تهران در توضیح وظایف شهرداران به‌عنوان حلقه واسط میان مردم و دولت‌ها به رشد اقتصادی، انسجام اجتماعی، آگاهی بخشی و مشارکت فراگیر شهروندان و دسترسی به شاخص‌های مطلوب در زندگی و تحقق حیات طیبه اشاره کرد و گفت: تمامی ظرفیت‌های منطقه‌ای درکنار تلاش خستگی‌ناپذیر حکومت‌های محلی امکان تحقق این نظم فراگیر را فراهم می‌کند اما عوامل ناخواسته خارجی نظیر رژیم صهیونیستی مانع از دسترسی به این نظم مولد و فراگیر می‌شود. تهدیداتی که از این ناحیه متوجه پیشرفت و عدالت و امنیت منطقه می‌شود نشان می‌دهد که تلاش‌های محلی برای مواجهه با این چالش‌ها مصون از تأثیرات منطقه‌ای نیست. وی در عین حال تأکید کرد که در جهان جدید پیشرفت‌ها قطعا نمی‌تواند به‌صورت منفرد ادامه یابد بلکه ایده پیشرفت باید به‌صورت شبکه‌ای و در مقیاس ملی و منطقه‌ای و جهانی پیگیری شود.

مدیریت یکپارچه؛ مشکل شهرهای غرب آسیا

قالیباف همچنین در حاشیه کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه به خبرنگاران گفت: سازمان جهانی دولت‌های محلی در واقع اتحادیه جهانی شهرداری‌های دنیاست و پنج منطقه در آن مسئولیت دارند وهر دوسال یک‌بار نیز نشست‌های جهانی برای شهردار‌های کل دنیا توسط این سازمان برگزار می‌شود که تحت نام UCLG شناخته شده است. وی با اشاره به اینکه یکی از مناطق این سازمان در خاورمیانه و غرب آسیا قرار دارد و شهرهای این منطقه عضو آن هستند، گفت: هم‌اکنون به‌مدت دو سال ریاست این سازمان به تهران منتقل شد و در پایان خرداد نیز نشست جهانی UCLG در مراکش برگزار می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به اتحادیه شهرداران آسیایی خاطرنشان کرد: به جز عضویت در UCLG، مجمع شهرداران آسیایی را نیز داریم و کار را به‌صورت قاره‌ای دنبال می‌کنیم و این فرصتی به ما داده است تا در این مدت هم تجربیات خود را منتقل کنیم و هم از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که در این تعاملات بیشتر دریافت‌کننده تجربیات بوده‌اید یا انتقال‌دهنده آن، اظهار کرد: اساسا این همکاری‌ها هم برای ما و هم برای دیگر کشورهای منطقه و دنیا مفید خواهد بود.

قالیباف در ادامه با اشاره به اظهارات شهرداران دعوت شده به تهران که این شهر را شهری زیبا می‌خواندند، تصریح کرد: گردشگران خارجی که به تهران می‌آیند برایشان غیرقابل باور است که شهری با این وسعت و جمعیت در شرایط خوبی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: بازدید از تهران این فرصت را می‌دهد که مهمانان و گردشگران با پیشرفت‌های آن آشنا شوند و ما خودمان برای این کار تلاش زیادی انجام ندهیم چرا که خود کار معرف مجموعه نظام اسلامی و عملکرد ما خواهد بود.

زیبایی تهران و اراده بزرگ مدیریت شهر

رفیق مکی شهردار غزه نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در کنگره شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دیروز دو بار پشت تریبون قرار گرفت؛ یک‌بار برای ایراد سخنرانی و بار دوم نیز به اعضای حاضر در این کنگره پیشنهاد داد تا محمدباقر قالیباف شهردار تهران را به‌عنوان رئیس سازمان UCLG -MEWA انتخاب کنندکه با موافقت اعضا مواجه شد.

بنا براین گزارش رفیق مکی شهردار غزه در این کنگره ضمن تشکر از میزبانی شهرداری تهران گفت: شهر غزه هفت سال است تحت محاصره شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد اما اسرائیل به این محاصره اکتفا نکرده و دست به دو جنگ در این نقطه زده که باعث شده تمام زیرساخت‌های نوار غزه از بین برود. بااین حال به گفته شهردار غزه این محاصره و جنگ از پیشرفت مردم این منطقه جلوگیری نمی‌کند زیرا اراده مردم غزه مافوق این مسائل است. شهردار غزه همچنین زیبایی شهر تهران و اقدامات عمرانی صورت گرفته در این شهر را نشان‌دهنده اراده بزرگ ملت ایران و شهردار تهران دانست که گام‌های مؤثری در آبادانی این شهر برداشته است.

هدف:تحقق عدالت و فقرستیزی

قراربود آخرین سخنران کنگره قدیر توبپاش شهردار استانبول باشد که به‌دلیل عدم‌امکان حضور در جلسه، نماینده وی به قرائت پیام قدیر توبپاش به‌عنوان رئیس سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه پرداخت و گفت:‌ تحقق زندگی استاندارد، عدالت و دوری از فقر، هدف اصلی حکومت‌های محلی است که در سایه توجه به موضوع دیپلماسی شهر، محقق خواهد شد.

در پیام شهردار استانبول همچنین آمده بود، در دوران جدید UCLG افق‌های جدیدی برای ما رقم خواهد خورد و گام‌های بزرگی برای پیشرفت و دمکراسی برخواهیم داشت. انسان هر جای دنیا که باشد مشکلاتش همانند هم است و باید برای آموزش به انسان‌ها و ایجاد صلح در دنیا تلاش کرد و برای جلوگیری از جنگ و خونریزی کارهای بسیاری انجام داد. نماینده شهردار استانبول آسیا را مهد تمدن، فرهنگ بشری و آرامش و صلح دانست و بابت جنگ و اقدامات تروریستی که ظرف 100سال اخیر منجر به کشته شدن زنان و کودکان شده اظهار تأسف کرد. در بخش دیگری از پیام همچنین بر لزوم تحقق زندگی استاندارد برای ساکنان شهرها تأکید و اعلام شد: هدف اصلی حکومت‌های محلی تأمین صلح و ارتقای رفاه است ضمن اینکه دیپلماسی شهر نیز موضوع مهمی است که بر آن اصرار می‌ورزیم.

رفع نیازهای مردم در اولویت برنامه‌های سازمان UCLG -MEWA

محمت دومان دبیرکل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG- MEWA) گفت: در بحران جهانی کنونی همکاری‌ها و تبادل تجربیات میان کشورها و شهرهای مختلف در کنگره‌های بین‌المللی اهمیت زیادی دارد و بیش از گذشته دولت‌های محلی باید برای حاکمیت صلح در منطقه تلاش کنند. وی ضمن تأکید بر تلاش برای ایجاد حکمرانی محلی و منطقه‌ای و دمکراسی محلی در خاورمیانه و غرب آسیا گفت:

تهران یکی از بزرگ‌ترین شهرهای عضو اتحادیه و از اعضای فعال و نمونه مدیریت شهری است. به گفته دومان، مردم ما هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به‌دنبال توسعه شهری، فرصت‌های شغلی و شکل‌گیری آینده پایدار هستند و در این راه دولت‌های محلی باید مسئولیت زندگی اتباع و ساکنان خود را برعهده بگیرند تا بتوانند آینده بهتری را ایجاد کنند. محمت دومان ضمن ابراز امیدواری برای توسعه کشورهای عضو سازمان UCLG- MEWA گفت:

در بحران جهانی کنونی این همکاری‌ها و تبادل تجربیات اهمیت زیادی دارد و بیش از گذشته دولت‌های محلی باید براساس صلح نقش مهمی در راستای ثبات منطقه ایفا کنند. دومان همچنین گفت: تا سال 2016طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته باید اهداف تعیین شده UCLG توسط دولت‌ها از سوی شهرداری‌های عضو محقق شود.

کد خبر 208476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز