همشهری آنلاین: بیست‌ و یکمین‌ جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ یکشنبه‌شب‌ نهم اردیبشهت‌ماه درهمدان‌ گشایش‌ یافت‌‌.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون‌ امور سینمایی‌ و سمعی‌ بصری‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ در مراسم‌ گشایش‌ این‌ جشنواره‌ پیوند امروز کودکان‌ با رسانه‌ های‌ ارتباط جمعی‌ را بیش‌ از پیوند آنان‌ با خانواده‌ دانست‌‌.

محمدرضا جعفری‌ جلوه‌ جذابیت‌ و هدفمند بودن‌ برنامه‌های‌ رسانه‌های‌ ارتباط جمعی‌ به‌ویژه‌ تلوزیون‌ و سینما را موجب‌ رضایتمندی‌ کودکان‌ بیان‌ کرد‌.

معاون‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ امکانات‌ محدود فرهنگی‌ آموزش‌ رسانه‌ای‌ در دوران‌ طاغوت‌، از مسئولان‌ فرهنگی کشور خواست‌ از ظرفیت‌های‌ ایجاد شده‌ در دوران‌ پیروزی‌ پس‌ از انقلاب‌ شکوهمند اسلامی‌ برای‌ کودکان‌ که‌ پدران‌ و مادران‌ آینده‌اند، برنامه‌سازی‌ کنند‌.

وی‌ ابراز امیدواری‌ کرد با نقش‌ تأثیرگذار سینمای‌ کودک‌ و نوجوان‌، این صنعت‌ بتواند بر کاستی‌های‌ پیش‌ رو غلبه‌ کند و آثار مهمی‌ در عرضه‌ نمایش‌ تولید کند.

دبیر بیست‌ و یکمین‌ جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ همدان‌ نیز در این‌ مراسم‌ گفت‌‌: جشنواره‌ فیلم‌های‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ برای‌ ارزیابی‌ تولیدات‌ سینمایی‌ ایران‌ و جهان‌ برپاشده‌ است.

علیرضا رضاداد دستاورد این‌ جشنواره‌ را ثبت‌ هنر بزرگ‌ ایرانیان‌ در زمینه‌ "خواستن‌ توانستن است‌" بیان‌ کرد و افزود‌: همدان‌ امروز میزبان‌ همه‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ از سراسر ایران‌ است‌.

مدیرعامل‌ بنیادسینمایی‌ فارابی‌، پرواز پروانه‌های‌ رنگین‌ از فراز زاینده‌رود به‌ سوی‌ قله‌های‌ الوند را حکایت‌ دل‌انگیز از دلدادگی‌ همه‌ ایرانیان‌ به‌ سینمای‌ کودک‌ و نوجوان‌ دانست‌.

دبیر جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ نمایش‌ آثار سینماگران‌ همدانی‌ و حضور این‌ شهر تاریخی‌ را در عرصه‌های‌ بین‌المللی‌، فرصتی‌ طلایی‌ برای‌ معرفی‌ پایتخت‌ فرهنگی‌ کشور خواند‌.

استاندار همدان‌ نیز در این‌ مراسم‌ سینمای‌ ایران‌ را مبتنی‌ بر هدف‌ و اندیشه‌ بیان‌ کرد و افزود‌ سینمای‌ امروز کشور در تلاش‌ است‌ تا ارزش‌های‌ انسان‌‌ساز را در قالب‌ پیام‌های‌ هنری‌ به‌ جهانیان‌ عرضه‌ کند.

وی‌ همدان‌ را استانی‌ دارای‌ مدنیت‌ چهار هزار ساله‌ خواند که‌ اندیشمندانی‌ چون‌ ابوعلی‌ سینا، باباطاهر، عین‌القضات‌، سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی‌ و شهیدان‌ مفتح‌ و قدوسی‌ را در دامان‌ خود پرورده‌است.

در این‌ مراسم‌ که‌ با هنرنمایی‌ شماری‌ از کودکان‌ همدانی‌ در اجرای‌ کنسرت‌ موسیقی‌ همراه‌ بود، علاوه‌ بر گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ رسول‌ ملاقلی‌پور، از علی‌ شادمان‌ بازیگر نقش‌ سعید در فیلم‌ میم‌ مثل‌ مادر تجلیل‌ شد‌.

در بیست‌ و یکمین‌ جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌های‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ همدان، ‌‌210‌ فیلم‌ کوتاه‌، بلند و نیمه‌ بلند، ایرانی‌ و خارجی‌ در ‌8‌ بخش‌ رقابتی‌ و ‌7‌ بخش‌ غیررقابتی‌ شرکت‌ دارند که‌ ‌84‌ مورد را فیلم‌های‌ خارجی‌ تشکیل‌ می‌‌دهد.

ژاپن‌، ایتالیا، آلمان‌، هند، فنلاند، کانادا، یونان‌، فلسطین‌، اسپانیا و آفریقای‌ جنوبی‌ از کشورهای‌ شرکت‌کننده‌ در جشنواره‌ بیست‌ و یکم‌ هستند.

داوری‌ فیلم‌های‌ جشنواره‌ بین‌المللی‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ را ‌72‌ داور کودک‌ و بزرگسال‌ بر عهده‌ دارند که‌ ‌15‌ نفر از داوران‌ خارجی‌ هستند.

فیلم‌های‌ جشنواره‌ در‌ 6‌ تالار سینمایی‌ شهر همدان‌ نمایش‌ داده‌ می‌شود و در حاشیه‌ برگزاری‌ آن‌ ‌60‌ برنامه‌ متنوع‌ فرهنگی‌ هنری‌ برای‌ شرکتکنندگان‌ در جشنواره‌ به‌ویژه‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ اجرا می‌شود‌.

14‌ پروانه‌ زرین‌ جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌های‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ جمعه‌ چهاردهم‌ اردیبهشت‌ به‌ برترین‌های‌ جشنواره‌ اهدا خواهد شد‌.

در جشنواره‌ امسال‌ از پوران‌ درخشنده‌ فیلمساز و محمد میرکیانی‌ نویسنده‌ داستان‌های‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ تجلیل‌ می‌شود‌.

کد خبر 20807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز