همشهری آنلاین: هیچ پیش‌بینی و ذخیره سازی برای ایام عید صورت نگرفته بود و همین عدم پیش‌بینی باعث افزایش قیمت سه تا چهار برابری میوه شد. که از جمله آن می‌توان به قیمت 10 هزار تومانی نارنگی و 5 هزار تومانی گوجه فرنگی اشاره کرد.

میوه

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای عید نوروز امسال تنها برای 29 اسفند تا یکم فروردین ماه بود و مسوولان بنا به گفته رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار که گفته بود میادین روزهای اول عید پر از میوه است فکری برای هفته اول عید نکردند.

وی ادامه داد: روز یکم فروردین ماه میادین و مغازه‌ها خالی از میوه بود و بارداران بنا به همین اظهارات میوه‌های خود را از سردخانه‌ها خارج نکردند و تعطیلی سردخانه‌ها نیز اجازه خروج میوه تا پنجم فروردین ماه را به بارداران نداد.

قیمت گوجه فرنگی در میادین بین 4000 تا 5000 تومان

او درباره گوجه فرنگی بیان کرد: گوجه فرنگی در فصل‌های زمستان و بهار از مناطق گرمسیری تامین می‌شود که در حال حاضر از گوجه فرنگی بندرعباس استفاده می‌کنیم و گوجه فرنگی جیرفت و دزفول هنوز آماده برداشت نیست. گوجه فرنگی جیرفت 10 تا 15 روز آینده و گوجه فرنگی دزفول 25 روز آینده قابل برداشت خواهد بود که گوجه فرنگی دزفول پیام آور ارزانی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزود: باید در این چند روز که گوجه فرنگی دزفولی به میدان می‌آید مدارا کنیم تا قیمت‌ها شکسته شود و در حال حاضر هر کیلو گوجه فرنگی در میدان 4000 تا 5000 تومان به فروش می‌رسد که این قیمت بسیار گران است.

سیب مرغوب کیلویی 3200 تومان

وی بیان کرد: بنا بر تولید سال گذشته تا 30 خرداد سیب موجود است و قیمت سیب در میدان 1200 تا 3200 تومان است.

مهاجران با بیان این‌که سیب روی درخت کیلویی 850 تومان به فروش رسیده است گفت: 90 درصد سیب موجود در بازار کیفیت خوبی دارد با قیمت 1200 تا 1600 تومان و 10 درصد باقیمانده که کیفیت بسیار عالی دارد کیلویی 3200 تومان در میدان به فروش می‌رسد.

احتمال کمبود پرتقال

وی خاطرنشان کرد: 6000 تن پرتقال جیرفت (والنسیا) و هزار تن پرتقال شمال (تامسون) موجود است که این حجم برای 50 روز آینده اندک است وجوابگوی نیاز بازار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تا 20 اردیبهشت ماه باید کمی مدارا کنیم تا دیگر میوه‌ها مانند گیلاس، زردآلو، گوجه و هلو به میدان بیایند تا جایگزین پرتقال در سینی میوه مردم شود.

نارنگی بندرعباس کیلویی 10 هزار تومان

مهاجران گفت: نارنگی بندرعباس کیلویی 10 هزار تومان در سطح شهر و کیلویی 8000 تومان در میدان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: در سه ماه پاییز نارنگی ساری بسیار زیاد است که تا بهمن ماه نیاز بازار را جوابگوست اما نارنگی جهرم و بندرعباس که معروف به نارنگی بمی هستند حجم بسیار کمی به دلیل عدم توسعه زمین کشاورزی مناطق جنوبی دارد و جوابگوی مصرف داخلی نیست.

پیاز کیلویی هزار تومان

وی بیان کرد: هر کیلو پیاز در میدان با قیمت هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت نسبت به دو هفته گذشته با کاهش روبرو شده است.

مهاجران اضافه کرد: دلیل کاهش اندک قیمت پیاز به دلیل صادرات پیاز جیرفت به عراق بوده است و تنها پیاز دزفول به تهران وارد می‌شود.

هر کیلو سیب زمینی حدود هزار تومان

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: سیب زمینی کهنه کیلویی 450 تا 700 تومان و سیب زمینی نو کیلویی 850 تا هزار تومان در میدان به فروش می‌رسد و امسال سیب زمینی نو نسبت به سال گذشته کم کاشته شده است.

موز کیلویی 4700 تومان

وی در مورد موز گفت: موز تنی 800 دلار برای واردکننده تمام می شود که در حال حاضر کیلویی 4500 تا 4700 تومان در میدان به فروش می‌رسد.

مهاجران در پایان یادآور شد: امسال افزایش قیمت‌ها با خود پیام توسعه زمین‌های کشاورزی را در پی داشت و این پیام تا چهار سال دیگر عملی خواهد شد و در آن زمان تمام نیاز بازار را محصول داخلی با قیمت بسیار اندک جوابگو خواهد بود.

کد خبر 207754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز