همشهری آنلاین: مدیرکل پرورش اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: در جلسه کارگروه قیمت گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در باره قیمت واقعی‌تر مرغ و تخم مرغ تصمیم‌گیری می‌شود.

مرغ

ایرنا نوشت: رضا ترکاشوند روز شنبه در نشست خبری بررسی مشکلات صنعت طیور و عملکرد سال 91 و چشم انداز سال 92 افزود: امروز قیمت پیشنهادی کف و سقف مرغ و تخم مرغ در کارگروه قیمت گذاری تعیین می‌شود و امیدواریم روز دوشنبه در ستاد تنظیم بازار مصوب شود.

به گفته وی، این کمیته متشکل از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل بازرگانی داخلی، پشتیبانی امور دام، همچنین وزارت جهاد کشاورزی، تولید کنندگان و اتحادیه ها است.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اصلاح هرچه سریع تر قمیت مرغ و تخم مرغ به عنوان محصول پروتئینی و مورد نیاز کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ترکاشوند گفت: در صورت تعیین به موقع قیمت مرغ و تخم مرغ برنامه‌ریزی دقیقی برای تولید از سوی تولیدکنندگان انجام می‌شود که همین امر در افزایش تولید، کاهش نرخ بازار و متعادل‌سازی قیمت‌ها موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون قیمت پیشنهادی اتحادیه مرغداران برای هر کیلوگرم مرغ زنده در محل مرغداری سه هزارو 900 تا چهار هزار تومان است که با نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی مطابقت دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنابراین قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ نیز در صورت تأیید قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار 15 تا 20 درصد (میادین تره و بار) نسبت به نرخ کنونی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و اعمال تحریم های شدید، سال گذشته به طور عمده قیمت مرغ 4600 تومان عرضه شد که پایین تر از قیمت واقعی این محصول بوده است در حالی که بایستی این محصول با قیمتی بین پنج تا پنج هزارو 500 تومان در محل مرغداری ها عرضه می شد.

ترکاشوند تاکید کرد: درصورتی که تولید و تولیدکنندگان آسیب ببینند، با کاهش میزان تولید و واردات این محصول به طور قطع مصرف کندگان نهایی نیز متضرر خواهند شد و باید مرغ را با قیمتی بین 10 تا 15 هزارتومان خریداری کنند.

پیش بینی 850 هزارتن تولید تخم مرغ طی سالجاری

مدیرکل پرورش اصلاح نژاد طیور ، سرانه مصرف تخم مرغ برای هر نفر را سالانه 12 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: طبق پیش بینی سال 91 دولت، 825 هزارتن تخم مرغ بایستی تولید می شد که با توجه به تحول صنعت مرغ تخمگذار و اقدامات ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی این رقم به 912 هزارتن رسید.

به گفته وی، این میزان تولید در عرضه این محصول در بازار مصرف با قیمت مناسب موثر بوده است.

وی اظهارکرد: طبق برنامه ریزی، از این میزان 45 هزارتن تخم مرغ به کشورهای منطقه صادر شد که ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه داشته است.

این مقام مسئول ، ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه بایستی برای سال جاری 850 هزارتن تخم مرغ تولید شود که هم اکنون کشور از پیش بینی برنامه پنجم توسعه نیز فراتر است و در صورت مدیریت صحیح و حمایت از این بخش نه تنها این امر محق خواهد شد بلکه از برنامه پیشی خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید مرغ تخمگذار و گوشتی و ادامه روند صادرات این دو محصول ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طبق تصمیم گیری در کمیته صادرات مقرر شد تا اطلاع ثانوی برنامه صادرات به صورت کنترلی و نامحدود انجام شده و در صورت حمایت دولت بخشی از تولید داخلی جمع آوری شود.

این مقام مسئول گفت: برای محصول تخم مرغ شرایط نگه داری طولانی مدت با خرید و ذخیره سازی وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد می شود 10 هزارتن تخم مرغ توسط ستاد تنظیم بازار و شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغدران میهن خریداری و جمع آوری شده تا در زمان اوج مصرف برای تنظیم بازار به صورت چرخشی جایگزین شود.

پیش بینی تولید بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ طی سال جاری

مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تولید مرغ گوشتی گفت: سال گذشته با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید و افزایش 2.5 برابری نرخ کنجاله سویا و افزایش 50 درصدی نرخ ذرت، یک میلیون و 900 هزارتن مرغ گوشتی در کشور تولید شد که طبق برنامه ریزی صورت گرفته است.

ترکاشوند ، سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور را برای هرنفر 25 کیلوگرم برشمرد و افزود: مرغ با قیمت 4500 تومان در بازار مصرف عرضه می شد که این قمیت واقعی این محصول نبوده و همچنان تراز منفی را طی می کند.

وی ادامه داد: در انتهای سال 91 به منظور تنظیم بازار شب عید، بیش از 110 هزارتن مرغ جمع آوری و ذخیره سازی شد که با عرضه آن در ایام نوروز با افت شدید قیمت مرغ گرم در بازار مصرف مواجه شدیم که همین امر موجب ضرر تولید کنندگان این محصول شد.

وی اضافه کرد: در این راستا قبل از ایام نوروز طی نامه ای از وزارت صنعت درخواست جلوگیری از عرضه مرغ منجمد را داشته ایم که این امر طی چند روز گذشته محقق شد.

ترکاشوند افزود: سال گذشته با تشکیل کارگروهی، صادرات 20 هزارتن مرغ با محدودیت تولید کنندگان بزرگ مصوب و آغاز صادرات مرغ کلید خورد که در این راستا طی دو ماه پایانی سال 91 بیش از 2 هزارتن مرغ توسط تولیدکنندگان زنجیره ای صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بیش از 22 هزارتن مرغ به کشورهای منطقه صادر شده است.

وی تاکید کرد: در نظر داریم طبق مصوبه سال 92، ماهانه هفت هزارتن صادرات گوشت مرغ داشته باشیم که حدود 80 هزارتن در سال را شامل می شود.

وی گفت: طبق برنامه ریزی پیش بینی می شود امسال تولید مرغ با رشد 6 درصد به دو میلیون تن برسد که تحقق این امر در سال حماسه اقتصادی به مدیریت و هماهنگی دستگاه های ذیربط بستگی دارد.

وی میزان تولید را تحت تاثیر شرایط بازار دانست و افزود: در صورت مدیریت هماهنگ تحریم های شدید تاثیری در صنعت طیور کشور نخواهد داشت و با تامین و حمایت این صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال، تامین امنیت غذایی، ارزآوری خوبی نیز به همراه خواهد داشت.

وی برای تحقق اهداف سال 92، حمایت از صنعت طیور کشور، تامین نیازهای تولید کنندگان در تامین نهاده های مورد نیاز از جمله نهاده ها، دارو و نقدینگی، ایجاد زمینه تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد فضای امن برای تولید کنندگان بازار داخلی و رقابت خارجی را مورد تاکید قرار داد.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون صنعت طیور کشور، سالانه به واردات 5.2 میلیون تن نهاده نیازمند است که بایستی این نهاده از طریق ارز مرجع، ارز مبادله ای یا آزاد تامین و در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار گیرد.

وی به کنترل و نظارت بر بازار نهادها تاکید کرد و گفت: در این راستا باید کنترل دقیقی بر بازار نهاده باشد تا انحرافی در توزیع نهاده ها انجام نشود.

وی میانگین مازاد تولید کشور را 10 هزارتن در ماه دانست و افزود: هم اکنون جمع آوری و ذخیره سازی مرغ با قیمت مصوب 4600 تا 4800 شهریورماه سال گذشته انجام می شود که این رقم به نفع تولید کنندگان این بخش نیست و باید مرغ مورد نیاز کشور با قمیت واقعسی خریداری و ذخیره سازی شود.

ترکاشوند هدف وزارت جهادکشاورزی را تداوم تولید برشمرد و گفت: هم اکنون به دنبال حمایت از صنعت طیور کشور هستیم و در صورت تعیین قیمت مرغ، مرغ با هر وزن و سنی خریداری و ذخیره سازی می شود.

وی افزود: با پیگیری های اتحادیه مرغداران و تشکل ها، توانمندی این بخش برای دولت به اثبات رسیده است به طوری که سال گذشته برای تنظیم بازار و صادرات برنامه ریزی دقیقی صورت گرفت و به خوبی نیز محقق شد.

کد خبر 208924
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز