همشهری آنلاین: رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از کاهش نرخ میوه طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: به زودی میوه‌های جالیزی وارد بازار می‌شود.

میوه

سید رضا نورانی ‌روز شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: در زمان حاضر ‌فصل میوه هایی همچون پرتقال تامسون که محصول شمال کشور می باشد به پایان رسیده و طبیعی است که نرخ این میوه کاهش نیابد.

وی گفت: حتی اگر کسی در انبارهای شمال کشور پرتقال ذخیره داشته باشد، قطعا دو سوم ذخایر او غیرقابل مصرف می باشد و باید آنها را دور بریزد، هر چند که بعید است در حال حاضر چنین ذخایری وجود داشته باشد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات این توضیح را نیز داد که تولید پرتقال والنسیا که هم اکنون در برخی از استان های جنوبی کشور در حال برداشت بوده، محدود است.

افزایش قیمت چند نوع میوه، ‌خوراک برخی رسانه‌های غربی شد

رییس اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان میوه با انتقاد از اخبار منتشره از سوی برخی رسانه ها مبنی بر افزایش نجومی و چند برابری میوه که خوراک رادیوهای غربی شد، گفت:‌ در روزهای نخست فروردین به دلیل محدویت تردد کامیون ها در جاده ها، کمبود کامیون در استان های شمالی و تعطیلی سردخانه ها و میادین شهرداری زمینه افزایش نرخ میوه از 20 تا 30 درصد فراهم شد.

وی با بیان این که، وضعیت تولید میوه در سال 91 بسیار مطلوب بوده است، در باره نرخ میوه در بازار عمده فروشی در روز جاری توضیح داد: ‌سیب درختی هر کیلوگرم 1500 تا 2 هزار تومان ،‌پرتقال 2000 تا 2500 تومان، موز چهار هزار تومان، پیاز نو 1200 تا 1300 تومان، سیب زمینی نو ‌یک هزار تومان و سیب زمینی کهنه 600 تومان خرید و فروش شد.

نورانی افزود:‌ امروز خیار درختی نیز به طور میانگین هر کیلوگرم 1500 تا 1800 و خیار گلخانه‌ای جیرفت یک هزار تومان، ‌توت فرهنگی 4 تا 5 هزار تومان، ‌کیوی 1500 تا 2000 و گوجه فرنگی 2 هزار تا 2500 تومان در بازار عمده فروشی معامله شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه، ‌این توضیح را نیز داد که در زمان حاضر تولید گوجه فرنگی کم است و با افزایش تولید و توزیع بیشتر این صیفی جات به زودی قیمت آن نیز روند کاهشی خواهد یافت.

سازمان‌های مسئول با متخلفان برخورد کنند

نورانی همچنین گفت: ‌اگر تعطیلات ایام نوروز باعث شد که برخی واحدهای صنفی به مردم اجحاف کنند، باید سازمان های مربوطه همچون حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی پیگیری های لازم را کرده و با متخلفان برخورد کنند.

وی می گوید: ‌در روزهای پایانی سال گذشته انبوهی از میوه های شب عید در مراکز عرضه پرتقال با نرخ 1500 تا 1600 و سیب 1600 تا 1700 تومان وجود داشت، اما برخی در خرید خود تاخیر کردند و تقاضای آنها با ایام تعطیلی یک دو روزه میادین روبرو شد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات همچنین گفت: ایران از بزرگترین تولید کنندگان باغی و جالیزی در دنیا است و از این نظر در بین هشت کشور اول جهان قرار دارد.

وی افزود: به جز میوه زرد آلو که سرمای زمستانی شهرهای کرج و شهریار قدری تولید این محصول را دچار کاهش کرده، وضعیت تولید سایر میوه ها خوب است و به طور حتم در سال جاری هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

نورانی افزود:‌ طی روزهای جاری و آینده میزان عرضه انواع میوه، سیب زمینی و صیفی جات همچون خیار، ‌گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب درختی و ‌کاهو بیشتر خواهد شد و پس از آن میوه‌های بهاره برداشت می‌شوند.

کد خبر 207568
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز