شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی : با وجود اعلام مسئولان مبنی بر ذخایر مطمئن سیب و پرتقال و عرضه این محصولات حتی پس از ایام تعطیلات نوروزی، کاهش عرضه این محصولات سبب افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده است.

علاوه بر گرانی این محصولات، نرخ انواع سبزی و صیفی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به‌شدت افزایش یافته است و بسیاری از میادین عرضه حداقلی میوه، مرکبات و سبزیجات را در دستور کار قرار داده‌ و در نهایت مصرف‌کنندگان با افزایش 50درصدی قیمت برخی اقلام میوه مانند موز، پرتقال و برخی سبزیجات مواجه شده‌اند. با یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌رغم اعلام قبلی مسئولان مبنی بر وجود ذخایر مطمئن سیب و پرتقال، علت افزایش قیمت این محصولات چه بوده است؟

عرضه ذخایر سیب و پرتقال با قیمت‌های مصوب صورت گرفته و حتی تا یک ساعت قبل از سال تحویل نیز عرضه این محصولات در مراکز مشخص ادامه داشته است. همچنین از چهارم فروردین‌ماه عرضه سیب و پرتقال باقیمانده در 15میدان اصلی سازمان میادین و واحدهای صنفی منتخب سطح شهر تا عصر روز 12فروردین‌ماه جاری ادامه یافت. باید توجه کرد که طرح ذخیره‌سازی میوه و مرکبات برای تنظیم بازار شب عید بوده و بر این اساس عرضه سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده از چهارم تا 12فروردین صورت گرفته است.

  • به‌نظر می‌رسد عرضه محدود این محصولات قادر به مهار قیمت‌ها نبوده است، دیدگاه شما چیست؟

عرضه سیب و پرتقال در ایام نوروز به وفور صورت گرفت به‌نحوی که یک ساعت قبل از سال تحویل این محصولات در میادین باقی ماند و مشتری نداشت. هیچ محدودیتی در عرضه این محصولات وجود نداشته است.

  • اما اخیرا قیمت پرتقال در میادین به بیش از چهار هزار تومان رسیده است، علت چیست؟

باید توجه کرد که فصل پرتقال به پایان رسیده و موجودی یا ذخیره‌ای برای این محصول وجود نداشته و ذخایر موجود پرتقال به بازار عرضه شده است. نکته دیگر آنکه در سال‌های قبل بخشی از تنظیم بازار شب عید میوه و مرکبات با محصولات وارداتی صورت می‌گرفت اما امسال به هیچ عنوان سیب، پرتقال و نارنگی به این منظور وارد نشد و با توجه به اتمام ذخایر و پایان فصل تولید، کاهش عرضه این محصولات موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

  • آیا این موضوع در مورد افزایش قیمت سیب نیز مصداق دارد؟

خیر، میانگین قیمت سیب مناسب است به‌نحوی که این محصول با قیمت هزار و 500تا هزار و 600الی دو هزار تا دو هزار و 200تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود که با درنظر گرفتن نرخ سود خرده فروشی و حمل‌ونقل قیمت این محصول در مراکز خرده‌فروشی بین دو تا سه هزار تومان خواهد بود. همچنین قیمت تمام‌شده سیب برای کسانی که این محصول را خریداری و ذخیره‌سازی کرده‌اند، حدود هزار و 800تومان بوده است.

  • برخی، اختلاف نظر مباشرین ذخیره‌سازی سیب و پرتقال با دولت در زمینه نرخ عرضه این محصولات را عامل کاهش توزیع و افزایش قیمت‌ها می‌دانند، این موضوع را تا چه حد می‌پذیرید؟

این موضوع صحت ندارد. سیب و پرتقال خریداری شده توسط مباشرین تنظیم بازار براساس دستور دولت در شبکه سراسری توزیع شده و هیچ مانعی از سوی مباشرین وجود نداشته است. امسال از عصر روز 30اسفند 91به جز سه روز اول فروردین تا دوازدهم این محصولات عرضه شده و اکنون ذخیره پرتقال وجود ندارد تا به بازار عرضه شود.

  • طی روزهای اخیر عرضه میوه در میادین میوه و تره بار نیز کاهش یافته و برخی اختلاف بارفروشان در زمینه نرخ‌گذاری میوه را عامل این امر و افزایش بیشتر قیمت‌ها قلمداد می‌کنند، دیدگاه شما چیست؟

باید این موضوع را از مدیریت سازمان میادین پیگیری کرد اما تا‌کنون از سوی این سازمان چنین موضوعی به ما منعکس نشده است؛ ضمن اینکه سازمان میادین کمیته نرخ‌گذاری دارد. همچنین نرخ صیفی، سبزی و محصولات جالیزی تابع نظام عرضه و تقاضاست. به‌طور کلی برخی از محصولات عرضه شده در میادین به‌طور مستقیم از مراکز تولید خریداری و با سود مصوب عرضه می‌شود یا اینکه از طریق میدان مرکزی میوه و تره‌بار محصولات را خریداری و با نرخ مصوب و سود خرده فروشی عرضه می‌کنند. باید توجه کرد که نرخ میوه و تره‌بار هیچ‌گاه ثابت نبوده و سازمان میادین به‌طور هفتگی برای تعیین نرخ میوه و تره‌بار اقدام می‌کند.

  • سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اکنون چه نظارتی بر عرضه میوه و تره‌بار در سطح این شهر دارد؟

سازمان صنعت براساس فاکتور فروش میدان مرکزی میوه و تره‌بار که به تأیید بازرسین این سازمان در خروجی میدان می‌رسد، با درنظر گرفتن سود خرده فروشی حداکثر 35درصدی بر قیمت عرضه این محصولات نظارت دارد و درصورتی که این محصولات بیش از قیمت‌های مصوب عرضه شود، مصداق تخلف گرانفروشی بوده و با متخلفین برخورد می‌شود. بنابراین کنترل قیمت‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا خرده فروشی بر‌عهده این سازمان است و به‌طور طبیعی درصورتی که کاهش عرضه در برخی محصولات از مراکز تولید به میدان مرکزی را شاهد باشیم این امر در افزایش قیمت‌ها مؤثر خواهد بود.

کد خبر 207645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز