همشهری آنلاین: گرانى‌هاى میوه و تره بار نوبر بازار امسال بود و هر روز هم گریبان یکى از کالاها در بازار را می‌گیرد و هم اکنون هم بعد از سیب و پرتقال و موز، گریبان گوجه فرنگى را گرفته است.

مهر نوشت: سال جدید اگرچه همه چیز را نونوار کرد اما گویا این الزام را نیز به همراه داشت که قیمت‌ها را نیز نونوار کند. در روزهاى ابتدایى سال قیمت‌هاى میوه از افزایش چشمگیر روبرو شد و حال هم قیمت تره بار و صیفی جات راه میوه را در پیش گرفته است.

روزهاى ابتداى نوروز بود که قیمت میوه در سایه تعطیلات نوروزى مسئولان تنظیم بازار کشور، با نرخ‌هاى فزاینده روبرو شد و هر کیلوگرم پرتقال از ٢٢٠٠ تومان به حدود ٤٥٠٠ تومان هم رسید و سیب که نرخى در حدود ٢٥٠٠ تومان داشت به ٥٠٠٠ تومان رسید در حالی که معاون بازرگانى داخلى وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل این امر را تعطیلی میادین میوه و تره بار و محدودیت‌های ترافیکی دانست و از ضعف عملکرد خود نامی به میان نیاورد و سلب مسئولیت کرد.

این در شرایطی بود که تا پیش از تعطیلات نوروزی ادعای مسئولان این بود که قرار است صد هزارتن سیب و پرتقال تنظیم بازاری با قیمت مصوب توزیع شود در حالی که حتی اگر هم تمام این میزان توزیع شده باشد اما مایحتاج مردم تامین نشد و باز هم سروکار مردم با همان میوه فروشانى افتاد که در سایه غفلت مسئولان، میوه را با آن قیمتی فروختند که می‌خواستند.

حال هم که با باز شدن میادین میوه و تره بار اندکی قیمت میوه متعادل شده است اما گرانى گریبان صیفی‌جات و تره‌بار را گرفته است. اکنون گوجه فرنگی سردمدار گرانی‌ها در بازار شده و قیمت هر کیلوگرم از آن بسته به مناطق شهر تران بین ٤٠٠٠ تومان تا ٥٥٠٠ تومان متغیر است.

قیمت پیاز و سیب زمینی هم همین روند را در پیش گرفته است، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی نرخی بین ١٨٠٠ تا ٢٥٠٠ تومان دارد و هر کیلوگرم پیاز نیز نرخی بین ٢٠٠٠ تا ٢٤٠٠ تومان دارد.

به هر حال اگر قرار باشد قیمت به همین صورت در مورد کالاهای مختلف افزایش یابد باید از مسئولان این سئوال را پرسید که واقعا در سال حماسه اقتصادی چه برنامه‌ای برای بازار دارند. 

کد خبر 207329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز