جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان آنکارا، لونت ارسوز ژنرال بازنشسته ترکیه را به دست داشتن در قتل تورگوت اوزال رییس جمهوری فقید این کشور متهم کرد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری ترکیه روز جمعه نوشتند، این ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه که به اتهام دست داشتن در کودتای براندازی دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در زندان بسر می برد، متهم اول قتل تورگوت اوزال بشمار می رود.

پزشکی قانونی ترکیه چندی پیش گزارش دوگانه ای را در مورد مرگ اوزال منتشر کرد.

پزشکی قانونی ترکیه در پی تحقیقات و آزمایشات لازم بر روی جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری فقید این کشور که 19 سال پیش به طور مرموزی درگذشت، اعلام کرد: آثار سم در جسد اوزال مشخص شده است ولی معلوم نیست، مرگ وی ناشی از مسمومیت بوده یا نه.

پزشکی قانونی ترکیه گزارشی را در این زمینه تهیه و تسلیم دادستانی آنکارا کرده بود.

نبش قبر تورگوت اوزال هشتمین رییس جمهوری ترکیه به دنبال ادعاهای جدی در خصوص مرگ مشکوک وی، بعداز 19 سال دوم اکتبر گذشته صورت گرفت و پزشکی قانونی تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرد.

نبش قبر اوزال به دنبال تحقیقاتی که به دستور عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به اداره کل بازرسی ریاست جمهوری در خصوص بررسی ادعاهای مرگ مشکوک وی و گزارش مثبت این اداره در خصوص لزوم نبش قبر، انجام شد.

اوزال به عنوان معمار گذر ترکیه از اقتصاد نیمه دولتی به اقتصاد آزاد به دنبال کودتای 1980 میلادی در انتخابات عمومی سال 1983 با تشکیل حزب مام میهن زمام امور را در دست گرفت و درسال 1993 میلادی به طور مشکوکی درگذشت.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که او به خاطر تلاش برای حل مسالمت آمیز مساله کردها در ترکیه به عنوان یکی از مهمترین مسائل ریشه ای ترکیه کشته شده است.

براساس این گمانه زنی، اوزال در ماه های پایان اقتدار خود و به شکل محرمانه هیاتی از سیاستمداران کرد مرکب از ˈاحمد ترکˈ نماینده کنونی ماردین، ˈˈسری ساککˈ نماینده کنونی شهر موش و ˈخطیب دجلهˈ سیاستمدار زندانی را به منظور میانجیگری به سوریه و نزد ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر ˈˈپ.ک.کˈ فرستاد تا این مساله را حل و فصل کند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که به دنبال این اقدام، شبکه مخوف موسوم به ˈارگنه کنˈ به منظور تداوم درگیری ˈپ.ک.کˈ و نیروهای مسلح ترکیه، تورگوت اوزال را با شیوه مرگ تدریجی از صحنه سیاسی ترکیه حذف کرده است.

اداره پزشکی قانونی ترکیه پیش از این از وجود چهار سم مختلف در بقایای جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری اسبق این کشور خبر داده بود.

کد خبر 207424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز