جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام آتش‌بس از سوی عبدالله اوجالان مورد استقبال دولت ترکیه و محافل بین‌المللی قرار گرفت و حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام کرد که به این تصمیم اوجالان احترام می‌گذارد.

اوجالان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری در هلند از آتش‌بس اعلام شده از سوی عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) استقبال کرده و این اقدام را مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که شورشیان پ. ک. ک سلاح خود را زمین بگذارند، آنکارا به عملیات نظامی خود علیه آنان پایان خواهد داد.

اردوغان تاکید کرد: مسئله مهم در شرایط کنونی این است که این آتش‌بس چگونه اجرا می‌شود و امیدواریم که تاثیرات آن را هر چه سریعتر ببینیم.

معمر گولر، وزیر کشور ترکیه نیز از این اقدام اوجالان استقبال کرد.

عبدالله اوجالان پیشتر از عناصر پ. ک. ک خواسته بود تا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از خاک ترکیه عقب‌نشینی کنند، چرا که زمان توجه به روند سیاسی فرا رسیده است.

مراد کراییلان، یکی از فرماندهان نظامی پ. ک. ک نیز اعلام کرد که همگان باید بدانند این حزب آماده دستیابی به صلح و در عین حال آماده جنگ است.

وی در ادامه افزود که اعضای پ. ک. ک به این درخواست اوجالان احترام می‌گذارند.

این اقدام اوجالان بعد از انجام مذاکرات مستقیم با مسوولان ترکیه از دسامبر گذشته تاکنون برای پایان بخشیدن به درگیری‌های 29 ساله و کشته شدن 45 هزار تن انجام شد.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز با استقبال این اقدام اوجالان ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس به اجرا دربیاید.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که اقدام اوجالان گامی مهم در روند پایان بخشیدن به درگیری‌های خونین میان ترکیه و کردها به شمار می‌آید.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با استقبال از این مسئله، آن را گامی مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه افزود: این درگیری‌هایی که خونبار که تعداد زیادی کشته بر جای گذاشته است، باید به پایان برسد. دولت ترکیه تلاش های جسورانه‌ای برای دستیابی به راهکار مسالمت‌آمیز در این خصوص از خود نشان داد و واشنگتن همچنان از ملت ترکیه در این روند حمایت می‌کند.

کد خبر 205971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز