همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه بعد از پذیرش عذرخواهی اسرائیل در ارتباط با کشته شدن نه فعال ترک در حمله نظامیان این رژیم در سال ۲۰۱۰، اعلام کرده است، به زودی به سرزمین‌های فلسطینی سفر خواهد کرد.

اردوغان

به گزارش پرس تی وی، خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی»، روز شنبه (۲۳ مارس، سوم فروردین) گزارش داد، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور اعلام کرده: « ممکن است این ماه یا ماه آینده (مارس یا آوریل) به غزه و کرانه [اشغال‌شده] باختری سفر کنم.»

نخست وزیر ترکیه افزود، البته این امر به روند لغو تحریم‌های اسرائیل علیه سرزمین‌فلسطین کمک خواهد کرد؛ موضوعی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بخشی از عذرخواهی خود به آنکارا، درباره آن وعده داده است.

طاهر النونو، سخنگوی اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطینی حماس نیز این گزارش را تایید کرده و گفته است، اردوغان به زودی به منطقه محاصره‌شده نوار غزه سفر خواهد کرد تا با اسماعیل هنیه دیدار و گفت‌وگو کند.

نونو افزود، نخست وزیر ترکیه همچنین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را از سفر خود به این منطقه محاصره‌زده، مطلع کرده است.

نخست وزیر رژیم اسرائیل روز جمعه (۲۲ مارس، دوم فروردین)، ضمن عذرخواهی از ترکیه، وعده داد به خانواده‌های نه فعال ترک‌تبار که در حمله نظامیان اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ میلادی کشته شدند، غرامت پرداخت می‌کند؛ وی همچنین متعهد شد به روند لغو تحریم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی کمک خواهد کرد.

کماندوهای رژیم اسرائیل ۳۱ می ۲۰۱۰ میلادی (۱۰ خرداد ۱۳۸۹) به کاروان آزادی که در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه، عازم غزه بود، حمله کردند؛ در این حمله ۹ تن از اتباع ترک که سوار بر کشتی ماوی مرمره بودند، کشته و حدود ۵۰ نفر از فعالان همراه این کاروان زخمی شدند.

آنکارا و تل‌آویو در سال ۲۰۱۱ میلادی درپی افزایش تنش بر سر این موضوع، سفرای خود را فرا خواندند.

ترکیه ضمن قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، هرگونه عادی سازی روابط با این رژیم را به عذرخواهی رسمی تل‌آویو، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و پایان دادن به محاصره نوار غزه، منوط کرد.

کد خبر 206137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز