همشهری آنلاین: ابوترابی‌فرد با اشاره به شکل‌گیری صندوق توسعه ملی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ گفت: در این برهه زمانی ۲۰ درصد درآمدهای نفتی کشور افزایش یافت و اکنون حدود ۴۰ میلیارد دلار ذخایر نفتی در این صندوق وجود دارد.

ابوترابی

به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، محمدحسن ابوترابی‌فرد در جمع مردم گیلان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: انتخابات سال ۹۲ یکی از مسائل مهم کشور است، در صورت انتخاب صحیح قطعا توانایی‌های نظام به طور جدی افزایش می‌یابد و در صورت عدم انتخاب صحیح با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سرمایه‌های ایران سرمایه‌های کم‌نظیری است، افزود: ایران به برکت انقلاب این سرمایه‌های بسیار باارزش را دارد.

وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی که در دوازدهم فروردین سال ۵۸ شکل گرفت سرمایه‌ای دست نیافتنی بود، تقریبا هیچ کشوری از دنیا این سرمایه را ندارد که این زیباترین معماری انقلاب توسط امام(ره) بنا نهاده شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه استقلال سیاسی کلید واژه‌ هر موفقیتی است، توضیح داد: با انقلاب بالاترین سطح استقلال سیاسی در کشور ایجاد شد که به هیچ وجه قابل ارزش‌گذاری نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در یکی از بالاترین سطوح اقتدار سیاسی قرار دارد، تاکید کرد: اگر امروز بخواهیم چند کشور مقتدر در جهان و در عرصه سیاست منطقه و بین‌المللی را نام ببریم که در بین بازیگران سیاسی جهان نقش مهمی را ایفا می‌کند ایران از چند کشور معدود است به طوری که بارها اذعان شده است که بدون حضور ایران امکان اتخاذ تدبیری در مورد مسائل مهم منطقه خاورمیانه که به موفقیت منجر شود، نیست.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه این اقتدار سیاسی موجب شده که ایران در قلمرو سیاست خارجی نیز جایگاه بسیار فاخری را به دست آورد، افزود: موقعیت امروز ما در عرصه سیاست خارجی قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی با اشاره به نقش ایران و رهبر معظم انقلاب در رفع مشکلات کشور عراق، گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در خارج کردن نیروهای آمریکایی از کشور عراق یک غبارروبی نرم، سنگین و سخت سیاسی بود که با پیروزی مواجه شد و آقای نوری مالکی فرد مورد نظر و مورد تایید ایران به قدرت رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس نهم، با بیان اینکه مساله لبنان نیز مساله کوچکی نیست، گفت: مقاومت اسلامی با محوریت سیدحسن نصرالله به محور قدرت تبدیل شد بدین معنا که انقلاب در آنجا حضور کامل و تمام عیار دارد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای حضور در منطقه انجام داده‌اند، گفت: اما با اتفاقات اخیر طاق قدرت آمریکا فرو ریخت، قصد ندارم بگویم که در آنجا یک جریان انقلابی ناب به قدرت رسیده اما باید دانست که یک جریان آمریکایی ناب فرو ریخته و منافع آمریکا به چالش کشیده شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، گفت: سرمایه ها و استقامت ملت ایران در مقابل تحریم‌ها، باعث قرار دادن آمریکایی‌ها در موقعیت اذعان به عدم تاثیر تحریم ها بر ایران شد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه جایگاه رهبر معظم انقلاب در نظام که محور ثبات و اقتدار کشور و دنیای اسلام است، سرمایه بسیار بزرگ و گرانبهایی به شمار می‌رود، افزود: آمریکایی‌ها می دانند که رهبر معظم انقلاب یک سرمایه مهم است و از نقش ایشان در دنیای اسلام آگاهی دارند و دنیای اسلام نیز می‌فهمد که این سرمایه برای وی چه دستاوردی دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، با بیان اینکه محور همه این ظرفیت‌ها کشور ایران است، تصریح کرد: ۲۲ بهمن سال ۹۱ که مردم در اوج مشکلات اقتصادی با حضور در صحنه اتحاد خود را به زیباترین شکل در معرض دید جامعه جهانی قرار دادند سرمایه عظیم ملت ایران و درک و بصیرت سیاسی آنها بود.

وی با بیان اینکه سرمایه نیروی انسانی عالم نیز در آغوش انقلاب تربیت شد، توضیح داد: امروز در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور نیروهای متخصص و متعهد تقویت شدند و باید دانست که نیروی انسانی توسعه یافته محور توسعه کشورها و جوامع بشری است و این نیرو در حال حاضر در کنار منابع عظیم مادی در اختیار ایران قرار دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با اشاره به منابع محیطی و زیست محیطی ایران با بیان اینکه ملت ایران سرمایه‌دار بزرگی در جهان است، تاکید کرد: اما می‌توان بهتر از گذشته از این سرمایه‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه می‌توانستیم با استفاده درست از منابع، امروز جزو کشورهایی دارای بیشترین ذخایر نفتی باشیم، افزود: در طول صد سال گذشته تقریبا بیش از ۹۰ میلیارد بشکه نفت و یا معادل آن گاز و فرآورده‌هایش با ارزش تقریبا ۸ هزار میلیارد دلار فروخته شده که عدد نجومی است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به شکل‌گیری صندوق توسعه ملی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ گفت: در این برهه زمانی ۲۰ درصد درآمدهای نفتی کشور افزایش یافت و اکنون حدود ۴۰ میلیارد دلار ذخایر نفتی در این صندوق وجود دارد.

وی ادامه داد: باید نگاه مسئولان به تولید ثروت معطوف شود و راهکارهای ازدیاد این تولید ثروت مورد بازبینی قرار بگیرد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر بنده باید فرصت‌ها را به بهترین شکل فراهم کرد تا از این ثروت‌های ذخیره شده در کشور استفاده بهینه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، توضیح داد: دولت یازدهم بنا به فرمایشات معظم له باید آیات نورانی قرآن را پرچم برافراشته دولت کند و قدمی را بدون کار کارشناسی برندارد و تصمیمی را بدون اتکا به منابع علمی که قابل دفاع نباشند اتخاذ نکنند.

وی یادآور شد: عقل جمعی باید یک پرچم افراشته برای دولت باشد و آیه "امرهم شوراء بینهم"باید نگاه مسلط در مدیریت کشور شود.

عضو فراکسیون روحانیون در مجلس نهم، گفت: ایران در همه حوزه‌ها مملو از صاحب‌نظران و فرهیختگان است و در عرصه‌های مختلف باید از دیدگاه‌های این افراد استفاده شود چرا که مشورت نماد عقل جمعی است.

عضو فراکسیون ایثارگران در مجلس نهم، تصریح کرد: در مساله بودجه باید یک انقلاب در کشور به وجود بیاید و اساسا دولت نقش اصلی را در این عرصه بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بودجه باید مبتنی بر هزینه‌ها و درآمدهای واقعی باشد و اساسا یکی از اقدامات ماهاتیر محمد که مالزی را در جاده پیشرفت قرار داد این بود که روسای دستگاه‌ها را پیش از آغاز سال به جلسه‌ای دعوت می‌کرد و از آنها درخواست می‌کرد تا از موجودیت دستگاه مربوط به خود دفاع کنند و بگویند که کشور چه نیازی به وجود این دستگاه و ادارات دارد. از این رو بودجه عملیاتی کشور باید مبتنی بر منابع و هزینه‌های واقعی باشد.

وی ادامه داد: ان شاءالله در این حوزه‌ها باید با عقلانیت، دانش و اخلاق قدم برداشته شود.

ابوترابی فرد گفت: به دوستان آزاده عرض می‌کنم در دوران عمرم ساعاتی به زیبایی دوران اسارت ندیده‌ام چرا که اسیران یک جهنم را تبدیل به بهشتی زمینی کرده‌اند، در ماه‌های اول اسارت تنها امید ما خدا بود چرا که صدام برای ما یک جهنم زمینی ساخته بود و هرچه بر دوران اسارت افزوده شد امیدها بیشتر شد چرا که با اتکا به اصول اسلامی ما جهنم را به بهشت تبدیل کردیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله شایسته‌سالاری در کشور، گفت: واقعا باید ارزش‌هایی همچون شایسته‌سالاری به معنای واقعی کلمه در دستگاه‌های کشور نهادینه شود و امیدوارم خداوند توفیق اعطا فرماید تا در این راه قدم برداریم.

وی با اشاره به کارشکنی‌های استکبار و ایادی آنها در مورد جمهوری اسلامی ایران، گفت: به حمد خدا تهدیدهای مستکبرین را طی سال‌های پس از انقلاب بدل به فرصت کرده‌ایم و هر تهدید بدل به حماسه‌ای سیاسی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، گفت: امیدوارم ملت ایران بار دیگر با مشارکت گسترده خود در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ یاوه‌گویی‌های آمریکا را بدهد و مشارکتی را که در ۲۲ بهمن ۹۱ داشته‌اند، در خرداد ۹۲ به انجام برسانند چرا که در عرصه داخلی این بزرگترین حماسه سیاسی در کشور است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، تصریح کرد: هر بار با آمریکایی‌ها پنجه در پنجه افتاده‌ایم و مبارزه کرده‌ایم پیروز از میدان بیرون آمده‌ایم و تجربه نشان داده است که در عراق، لبنان، افغانستان، فلسطین، غزه، دفاع مقدس و دوران اسارت و تحریم‌ها این جمهوری اسلامی ایران بود که پیروز شد.

ابوترابی فرد، افزود: ما باید تحریم‌ها را بدل به فرصت کنیم و از این فرصت برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه استفاده کنیم چرا که در عرصه خارجی این مساله بزرگترین حماسه سیاسی ملت ایران است.

وی با اشاره به وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، گفت: در برنامه چهارم و پنجم قرار بود وابستگی و پیوستگی هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی کاهش بیابد ولی این اتفاق نیفتاد، بنده به شما بزرگان عرض می‌کنم خدا شاهد است اگر اراده داشتیم ظرف مدت سه یا چهار سال رابطه هزینه‌های جاری با درآمدهای نفتی را کاهش می‌دادیم و این تحریم‌ها کشور را از این بابت اصلاح خواهد کرد.

عضو فراکسیون روحانیون در مجلس نهم، تصریح کرد: باید از فکر فروش نفت خام بیرون بیاییم و به فکر فروش فرآورده های نفتی باشیم چرا که کشور کره با فروش فرآورده‌های نفتی درآمدی بیش از کشور ما دارد. طبق آمارها نفت خام ما ۳۰ هزار میلیارد دلار ارزش دارد ولی اگر نفت خام را بدل به فرآورده‌ نفتی کنیم این رقم به ۷۰ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، توضیح داد: طبق آمارهایی که نهادهای بین‌المللی اعلام کرده‌اند در سال ۲۰۲۰ نیاز جهان به انرژی‌های فسیلی روزانه به بیش از ۱۱۱ میلیون بشکه خواهد رسید در حالی که کل میزان انرژی فسیلی ارائه شده ۹۲ میلیون بشکه است از این رو فاصله فاحشی بین عرضه و تقاضای انرژی‌های فسیلی ایجاد خواهد شد و این مساله کلاس کشورهای صاحب انرژی‌های فسیلی را با دیگران تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: این منابع باید بدل به سرمایه گردند نه هزینه و ایران با استفاده از این سرمایه‌ها می‌تواند دنیایی از تولیدات و محصولات کشاورزی و صنعتی را بسازد.

ابوترابی‌فرد گفت: در همسایگی ما کشور روسیه قرار دارد با ۲۰۰ میلیون جمعیت و به دلیل سردی هوای این کشور هیچ میوه و سبزیجاتی در این منطقه پرورش نمی‌یابد و همین مساله فرصتی مناسب برای صادرات سبزیجات و میوه‌جات به این کشور است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، افزود: بنده معتقدم در آینده‌ای نه چندان دور ایران به نخستین قدرت اقتصادی منطقه بدل خواهد شد و حتی از چین هم پیشی خواهد گرفت چرا که چین انرژی‌های ذخیره شده در کشور ما را ندارد.

وی ادامه داد: ایران جزو معدود کشورهایی است که بیشترین همسایه را دارد و این یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است. ایران، بالاترین سطح امنیت را در منطقه دارد و همچنین بالاترین قدرت دفاعی را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است. در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی حتی همسایگان کوچک ایران نیز به خود اجازه می‌دادند تا ادعاهایی مبنی بر حمله به جمهوری اسلامی بیان کنند ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که دولت آمریکا اذعان می‌کند که قدرت نظامی ایران قدرت نظامی آمریکا را در خاورمیانه تحت تاثیر قرار داده است.

عضو فراکسیون روحانیون در مجلس نهم، گفت: مجموعه نکاتی که اشاره کردم نظرات بنده بود که تبیین شد و بنده معتقدم که آزادگان باید نقش محوری را در آینده کشور بازی کنند و باید به عنوان یک پدیده در عرصه سیاسی کشور حاضر شوند. ما با قدرت به عرصه سیاسی ورود پیدا کرده‌ایم وبنده کمترین منطقه تاریکی را در چشم‌انداز نمی‌بینم.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه آزادگان باید محور ورود به عرصه سیاسی باشند، افزود: آزادگان سالها در کنار هم زندگی کرده و با هم پیوند خورده‌اند بنابراین به عنوان یک خانواده، یک مجموعه به هم پیوسته را به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه آزادگان هم دوران جنگ و هم دوران اسارت را تجربه کرده‌اند، گفت: این افراد در این دو حوزه سربلند بوده و کارنامه پاکی دارند و بسیار ذی قیمت و با ارزش هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اقصی نقاط ایران زیرساخت‌های زیادی به عنوان سرمایه های بزرگ ایران وجود دارد، ادامه داد: جامعه دانشگاهی در اول انقلاب ۱۸۰ هزار نفر و در حال حاضر بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و سالانه بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکترا داریم که این خود کار بسیار بزرگی است و می‌توان اینطور گفت در کشور یک انفجار ثروت رخ داده است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با بیان اینکه احتمال دارد رقابت سختی در این انتخابات شکل گیرد، گفت: اصولگرایان باید به یک انسجامی برسند و با توجه به نظر سنجی ها و با محوریت جامعتین از بین خود بیش از سه نفر انتخاب نکنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در مورد کنجاله (تفاله دانه‌های روغنی) گفت: بیش از ۹۰ درصد از دانه‌های روغنی وارداتی از خارج وارد می شود که برای حل این معضل، باید دانه‌های روغنی را کشت کنیم.

وی با بیان این که یکی از بهترین مکان‌ها برای کشت دانه‌های روغنی خوزستان است، ادامه داد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ میلیون از تولیدات کشاورزی به خوزستان منتقل شده که با کمترین تلاش می‌توان آن را به ۲۰ میلیون افزایش داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه خودرو در داخل تولید می‌شود اما همین مقدار نیز براساس قیمت بورس به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه با افزایش نرخ دلار قیمت مواد اولیه خودرو نیز افزایش می‌یابد، افزود: با توجه به اینکه بیش از ۴۲ تا ۵۰ درصد خودرو را مواد اولیه تشکیل می دهد، ۴۲ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت خودروها به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه است.

ابوترابی‌فرد گفت: درست است که به واسطه افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز بیشتر شده اما با این حال ایران خودرو به خارج صادر می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید با مدیریت نرخ ارز، ارزش پول ملی را افزایش داد، تصریح کرد: در صورت مدیریت منابع ارزی، شاید در حال حاضر با داشتن ۵۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی، به تعیین کننده نرخ ارز در دنیا تبدیل می‌شدیم.

ماینده مردم تهران، ری، شمیرانان و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با افزایش ارزش پول داخلی باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که برای کسب سود از صادرات و کاهش توزیع واردات، قیمت دلار خیلی کاهش نیابد، گفت: در این زمینه باید همانند چین که در تلاش برای مدیریت نرخ ارز است، عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چین قصد دارد با بالا نگه داشتن قیمت ارز، علاوه بر به‌دست آوردن ارزش افزوده بیشتر از کالاهای صادر شده خود، از توزیع کالاهای وارداتی در کشورش جلوگیری کند که ایران نیز باید همین تدبیر را اتخاذ کند.

کد خبر 207395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز