همشهری آنلاین: انجمن قلم روسیه، فاضل اسکندر، نویسنده ایرانی‌تبار این کشور را نامزد دریافت جایزه نوبل ادبی سال 2012 معرفی کرد.

فاضل اسکندر

به گزارش ایرنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه،ˈآندره بیتوفˈ نویسنده نامدار روس به نمایندگی از انجمن قلم روسیه در نامه‌ای به کمیته داوران جایزه نوبل ادبیات،ˈفاضل اسکندرˈ نویسنده ایرانی تبار روس را به عنوان فردی شایسته دریافت نوبل ادبیات معرفی و خواستار قرارگرفتن نام وی در فهرست اعطای نوبل ادبیات شد.

بیتوف که خود نویسنده ای تواناست و به عنوان بنیانگذار پست مدرنیسم در ادبیات روسیه شناخته می شود، در نامه خود فاضل اسکندر را بزرگترین نویسنده حال حاضر روسیه خوانده و رمان معروف وی به نام ˈسندرو از چگمˈ را بزرگترین رمان ادبیات قرن بیست روسیه دانسته است.

ˈفاضل اسکندرˈ سال گذشته نیز توسط اتحادیه نویسندگان مسکو و به نمایندگی از نویسندگان روس برای دریافت این جایزه معتبر به آکادمی نوبل در سوئد معرفی شده بود.

این نویسنده ایرانی‌تبار روسیه از معروف‌ترین فعالان عرصه طنز در این کشور است و چندی پیش جایزه معتبر ادبی روسیه به نام ˈیاسنایا پالیانا ˈ را از آن خود کرد.

ˈفاضل اسکندرˈ روز ششم ماه مارس سال 1929 در خانواده ای ایرانی تبار در سوخومی مرکز منطقه آبخازیا در شوروی سابق به دنیا آمد.

او پس از سپری کردن دوران دبستان و دبیرستان در آبخازی به انستیتوی کتابداری مسکو رفت اما در سال 1951 پس از تغییر رشته تحصیلات خود را در انستیتوی ادبیات ماکسیم گورکی به پایان رساند.

اسکندر تا سال 1956 به حرفه روزنامه نگاری مشغول بود و از آن پس کار نویسندگی را آغاز کرد و نخستین کتابش به نام ˈکوره راه‌های کوهستانیˈ در سال 1957 در سوخومی به چاپ رسید.

ˈسندرو از چگمˈ، ˈماجراهای چیکاˈ، ˈایستگاه انسانˈ، ˈخروسˈ، ˈسیزدهمین کار بزرگ هرکولˈ ، ˈداستان دریاˈ و ˈپدربزرگˈ از دیگر آثار این نویسنده ایرانی تبار پرآوازه روسیه است.

کد خبر 206706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز