شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا نسبت به مداخله ارتش ترکیه در امور سیاسی این کشور هشدار داد.

به نوشته ال موندو، کمیسر اولی رن مسوول گسترش اتحادیه اروپا پس از آنکه ارتش ترکیه جمعه شب 27 آوریل (7 اردیبهشت) اعلام کرد که مدافع سکولاریسم در ترکیه است، هشدار داد: ارتش ترکیه نباید در امور سیاسی مداخله کند.

هشدار اولی رن به نظامیان ترک پس از آن مطرح شد که ارتش ترکیه در سایت اینترنتی خود پس از احتمال کسب مقام ریاست جمهوری ترکیه توسط عبدالله گل،  وزیر امور خارجه کنونی، اعلام کرد: به طور کامل از سکولاریسم در ترکیه دفاع می‌کند.

ارتش ترکیه در بیانیه خود افزود:نیرو‌های مسلح ترکیه وضعیت کنونی(کاندیداتوری عبدالله گل برای مقام ریاست جمهوری) را با نگرانی دنبال می‌کنند.ارتش ترکیه در ادامه این بیانیه مدعی شده است که در صورت لزوم برای دفاع از مبانی لائیسته مداخله خواهد کرد.

ارتش ترکیه در ادامه ادعا کرده‌است که هسته‌‌هایی(سیاسی) وجود دارند که تلاش می‌کنند مبانی لائیسیته را تحت‌الشعاع قرار دهند وموجودیت آن‌ها را تضعیف کنند و اقدامات این گروه‌ها اخیرا نسبت به سابق بیش از پیش افزایش یافته است.

این درحالی بود که ساعاتی قبل  از انتشار بیانیه ارتش ترکیه در اینترنت عبدالله گل کاندیدای حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به دلیل ده رای کمتر و غیبت 200 نماینده پارلمان، نتوانسته بود، در مرحله اول رای گیری در پارلمان ترکیه آرای لازم برای کسب مقام ریاست جمهوری ترکیه را از آن خود کند.

پس از انتشار بیانیه ارتش بر سایت اینترنتی این قوه، اولی رن کمیسر گسترش اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد واعلام کرد:مهم آن است که نظامیان این امور، مساله انتخاب رییس جمهوری، را به مقاماتی که به طور دموکراتیک انتخاب شده‌اند، واگذار کنند. رن افزود: که در حال مطالعه اطلاعیه ارتش ترکیه درباره نامزدی عبدالله گل است. او تاکید کرد: احترام به دموکراسی یکی از شرایط کلیدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا است.


ارتش ترکیه در سال‌های 1960 ، 1971 و 1980 علیه دولت‌های قانونی این کشور دست به کودتا‌ زده است.در سال 1997 نیز دولت منتخب نجم الدین اربکان توسط نظامیان از کار برکنار شد.

بسیاری از تحلیل گران در این ارتباط معتقدند بیانیه ارتش ترکیه حتی از بیانیه‌ایی که در سال 1997 علیه نجم‌الدین اربکان نخست وزیر ترکیه از حزب رفاه صادر شد، لحن بسیار تندتری دارد و مشابه لحن بیانیه ارتش ترکیه ماقبل کودتای سال 1980 است که به سرنگونی دولت وقت این کشور انجامید.

ترکیه از زمان به قدرت رسیدن مصطفی کمال آتاتورک به عنوان اولین رییس جمهوری این کشور از نظر سیاسی از مبانی لائیسیته پیروی می‌کند و بر اساس قانون اساسی این کشور دولت از دین جدا است.این در حالی است که اکثر جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 20636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز