همشهری آنلاین: مراسم گرامیداشت "روز بین‌المللی نوروز" با هماهنگی و مدیریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک و همکاری 11 کشور حوزه نوروز در مجمع عمومی این سازمان با حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.

خزاعی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اسفندماه 1388 با تصویب قطعنامه‌ای تحت عنوان « روز بین‌المللی نوروز» برای نخستین بار در تاریخ این سازمان ، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخت .

در سومین سالگرد تصویب این قطعنامه ، جلسه‌ای به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان ،پاکستان ،تاجیکستان ،ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان با حضور جمع قابل توجهی از مقامات ارشد سازمان ملل، دیپلمات‌های مقیم سازمان ملل ، نخبگان ،چهره‌های دانشگاهی و نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در این مراسم فرا رسیدن نوروز و سال جدید را از سوی ملت بزرگ ایران که ریشه چندین هزار ساله در تاریخ و تمدن بشری دارد، تبریک گفت .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در تشریح این مناسبت ارزشمند ایرانی - اسلامی تاکید کرد : نوروز به مفهوم تجدید عشق، صلح، همکاری و بخشش میان انسان‌ها می باشد.

وی اضافه کرد: نوروز سمبل وحدت و عامل اتصال میان ملت‌ها به ویژه 12 کشور حوزه نوروز می‌باشد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز طی سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: نوروز یک مراسم باستانی است که مردم را از فرهنگ‌های گوناگون دور یکدیگر گرد می‌آورد و آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌سازد.

وی با تشکر از برگزاری مراسم جشن بین‌المللی نوروز از سوی کشورهای ترتیب دهنده به ویژه سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: نوروز فرهنگ مشترک مناطق مختلفی از آسیای میانه تا افغانستان، قفقاز و خاورمیانه است و نوروز مراسمی است که ارزش‌ها، انسان‌دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام مختلف را گسترش می‌دهد.

در این جلسه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای حوزه نوروز نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص نوروز و ابعاد بین‌المللی این روز بیان کردند .

کد خبر 205809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز