همشهری آنلاین: جشن بین المللی نوروز با حضور نمایندگان و اتباع دوازده کشور حوزه نوروز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، این مراسم برای سومین سال پیاپی و در پی تصویب قطعنامه مجمع عمومی در نامیدن نخستین روز فروردین هر سال به نام روز بین‌المللی نوروز برگزار شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که شخصاً در این جشن حضور یافته بود، در سخنانی ضمن تبریک عید نوروز گفت: نوروز آئینی باستانی است که مردم را از فرهنگ های مختلف دور همدیگر گرد آورده و آن ها را به یکدیگر نزدیک کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: نوروز فرهنگ مشترک مناطق مختلفی از آسیای میانه تا افغانستان، حوزه قفقاز و منطقه مهم خاورمیانه است.

وی نوروز را نماد مراسمی دانست که ارزشها، انسان دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام مختلف را گسترش می دهد.
بان کی مون همچنین از برگزاری مراسم جشن بین المللی نوروز از سوی کشورهای حوزه نوروز بویژه نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد تشکر و قدردانی کرد.

فیلیپ کریدلکا، نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در نیویورک نیز تعیین روز بین المللی نوروز را اقدامی موثر در معرفی این فرهنگ مشترک میلیونها نفر از مردم حوزه نوروز خواند. این مدیر ارشد سازمان بین المللی یونسکو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز گفت: از طرف یونسکو، عید نوروز را به همه ایرانیان تبریک می گویم چون معتقدم ریشه اصلی نوروز به سرزمین ایران تعلق دارد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد به عنوان هماهنگ کننده و مدیر برگزاری این مراسم نیز در سخنانی، سنت نوروز را سمبل وحدت و عامل اتصال ملتها به یکدیگر خواند.

محمد خزاعی نوروز را مناسبتی ایرانی - اسلامی و دارای ریشه ای چندین هزار ساله در تاریخ و تمدن بشری و خواند و گفت: نوروز به مفهوم تجدید عشق، صلح، همکاری و بخشش میان انسانهاست.

وی همچنین نوروز را سمبل وحدت و عامل اتصال ملتها و بویژه مردم دوازده کشور حوزه نوروز خواند.

لی بائو دونگ، نماینده چین نزد سازمان ملل متحد نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: از طرف دولت و ملت چین، ضمن تبریک عید نوروز، بهترین آرزوها را برای مردم ایران خواستارم و معتقدم ایران کشوری بزرگ با فرهنگ و تاریخ عمیق است.

حامد البیاتی، نماینده عراق و خانم بیرگانیم آیتیموا، نماینده قزاقستان نزد سازمان ملل متحد نیز در مصاحبه های جداگانه ای با خبرنگار ما، فرارسیدن عید نوروز را به دولت و ملت ایران تبریک گفتند و از محوریت نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در برگزاری این جشن تشکر کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل اسفند 1388 با تصویب قطعنامه ای با نام « روز بین المللی نوروز» برای نخستین بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به عنوان مناسبتی بین المللی به رسمیت شناخت.

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان و اتباع کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان نیز در مراسم امسال حضور داشتند.

همچنین جمع قابل توجهی از مقامات ارشد سازمان ملل، دیپلماتهای مقیم نیویورک، نخبگان، چهره های دانشگاهی و نمایندگان رسانه‌های بین المللی و آمریکائی نیز از دعوت شدگان به این مراسم بودند.
اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی و برخی کشورهای حوزه نوروز، برپائی سفره هفت سین و سخنرانی کوتاه دوازده نماینده کشورهای حوزه نوروز، از دیگر بخش های این مراسم بود.

کد خبر 205823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز