همشهری آنلاین: پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر از مردم این شهر خواسته است تا سفره‌های هفت‌سین خود را در کنار این میراث جهانی پهن کنند و با یکدیگر آغاز سال نو را جشن بگیرند.

به گزارش ایرنا، سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان، برای بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شد.

در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.

سازه‌های آبی شوشتر در تیر ماه 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

معاونت میراث فرهنگی کشور در آستانه نوروز از همه پایگاه‌های جهانی، اماکن تاریخی، موزه‌ها و کاخ موزه‌های کشور خواسته بود برای لحظه تحویل سال نو ویژه‌برنامه‌هایی را برای گردشگران نوروزی تدارک ببینند و از این رو پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر قصد دارد مردم این شهر را در لحظه تحویل سال در کنار این میراث جهانی جمع کند.

بر اساس این ایده، اهالی شوشتر سفره های هفت سین خود را در محوطه خانه مرعشی که پایگاه جهانی سازه‌های شوشتر در آن واقع شده است و به نمای کلی این اثر اشراف کامل دارد، پهن می کنند ضمن آنکه مسوولان این اثر جهانی نیز خود سفره هفت سین بزرگی را برای این روز تدارک دیده اند.

قرار است در این روز بهترین سفره‌های هفت سین انتخاب و به طراحان آن جایزه‌ای به رسم یادبود داده شود.

این کار با هدف به نمایش گذاشتن آداب سفر و برای تشویق مردم و گردشگران نوروزی برای بازدید از این میراث جهانی در لحظه تحویل سال نو طراحی شده است.

پایگاه جهانی سازه‌‌های آبی شوشتر در ایام نوروز آماده بازدید هموطنان است.

کد خبر 205716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز