همشهری آنلاین: سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با انتقاد از مانع تراشی رژیم صهیونیستی دربرابر پاکسازی خاورمیانه از جنگ افزار هسته ای گفت: امحاء همه جنگ افزارهای هسته ای در سطح جهان تنها تضمین نهایی برای از بین بردن این تهدید است.

سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ب

به گزارش ایرنا غلامحسین دهقانی روز دوشنبه در این نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل، خواستار برچیده شدن همه جنگ افزارهای هسته ای در سراسر جهان شد و گفت: ما باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مقصود و برچیدن جنگ افزارهای هسته ای به کار ببریم.

وی تاکید کرد از زمان حملات دهشتناک هسته ای به هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 ،خلع سلاح هسته ای همواره یکی از بالاترین اولویتهای جهانی بوده و نخستین قطعنامه ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در اولین جلسه خود در 24 ژانویه 1946 به تصویب رسید ،خواستار حذف کلی بمبهای اتمی شده است .

دهقانی اضافه کرد : متاسفانه باقی ماندن هزاران سلاح هسته ای در زرادخانه های قدرت های هسته ای و در خاک کشور های هم پیمان آنان، صلح و امنیت بین المللی و موجودیت تمدن بشری را تهدید می کند.

وی تخصیص میلیاردها دلار از سوی کشورهای دارنده سلاحهای هسته ای برای انجام ازمایشات اتمی وتوسعه نسل جدید سلاحهای هسته ای ،ساخت تاسیسات جدید تولید سلاحهای هسته ای و جایگزینی این قبیل سلاحها را مایه نگرانی جدی دانست .

سفیر کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران قویا از همه کشورها از جمله اعضای هسته ای ناتو می خواهد که به تعهدات حقوقی مصرح در ان پی تی پایبند بوده و داشتن ،استفاده و یا تهدید به استفاده از سلاحهای هسته ای را از دکترین نظامی و امنیتی خود حذف کنند .

معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تهران بر این باور است که نه تنها اجرای کامل ان پی تی است بلکه جهان شمولی آن و پایبندی همه کشورها به آن به رفع کامل تهدید هسته ای در جهان منجر خواهد شد.

دهقانی افزود: ایران در گذشته پیشنهاد ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های اتمی را مطرح کرد، اما تاکنون به دلیل مخالفت های رژیم صهیونیستی اجرای آن ناکام مانده است.

سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی و همه کشورهای عربی آمادگی کامل خود را برای شرکت در کنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای اعلام کرده اند و هیچ پیش شرطی را برای مشارکت در آن نمی پذیرند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مصوبات سازمان ملل برای عاری سازی خاورمیانه و جهان از جنگ افزار هسته ای باید اجرا شود.

دهقانی با اشاره به هزینه های سنگین سالانه برای ساخت جنگ افزارهای هسته ای و توسعه آن توسط برخی کشورهای صاحب کلاهک هسته ای گفت: نگرانی جدی درباره ساخت و گسترش برنامه نظامی اتمی این کشورها وجود دارد و ما خواستار کنار گذاشتن کامل این فعالیت های هسته ای نظامی هستیم.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین از پیشرفت کند بحث خلع سلاح ابراز تاسف کرد و گفت: جمهوری اسلامی بر اساس اصول خود مخالف سلاح هسته ای بوده و بر آغاز فوری مذاکرات برای برچیدن این جنگ افزارها و هرگونه تهدید به استفاده آن تاکید دارد.

وی در پایان با تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با سازمان ملل برای پاکسازی خاورمیانه وجهان از جنگ افزارهای هسته ای گفت: ما خواستار برگزاری گفتگوها در این زمینه در سطح بین المللی هستیم.

نشست خلع سلاح دوشنبه عصر به وقت محلی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در مقر سازمان ملل برگزار شد.

کد خبر 207043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز