یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا شنبه شب در تماسل تلفنی با حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان از وی که به ضرورت سریع انتقال زندان بگرام به افغانستانی ها تاکید دارد، یک هفته مهلت خواست.

آمریکا از افغانستان یک هفته مهلت خواست

به گزارش ایرنا، خبرگزاری پژواک شنبه شب به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان که برای این خبرگزاری ارسال شده، اعلام کرد که وزیر دفاع امریکا از حکومت افغانستان خواسته است تا برای سپردن مسوولیت زندان بگرام یک هفته به امریکا فرصت دهد.

بر اساس این گزارش، هیگل به کرزای گفت که طی یک هفته خواسته رییس جمهوری افغانستان برای واگذاری زندان بگرام به افغانستانی ها، برآورده خواهد شد.

به نوشته دفتر ریاست جمهوری افغانستان، کرزای در این گفت گو با گلایه از تاخیر چند باره این واگذاری، با درخواست وزیر دفاع آمریکا موافقت کرد.

رییس جمهوری افغانستان در ادامه تاکید کرد که این بار باید برنامه انتقال مسوولیت زندان بگرام به افغانستانی ها اجرا شود.

کرزای چهارشنبه گذشته نیز در دیدار ˈجوزف دانفوردˈ فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، واگذاری سریع زندان بگرام را از نظامیان آمریکایی به دولت کابل خواستار شد و تاخیر در این واگذاری را عامل لطمه به روابط کابل - واشنگتن دانست.

کرزای در این دیدار از طولانی شدن روند انتقال زندان بگرام از نظامیان آمریکایی به دولت افغانستان انتقاد کرد و گفت: زندانیان بیگناهی در زندان بگرام زندانی هستند که باید طبق قوانین افغانستان به سرعت آزاد شوند.

بر اساس تفاهمنامه ژنرال ˈعبدالرحیم وردکˈ وزیر دفاع سابق افغانستان و ژنرال ˈجان آلنˈ فرمانده سابق نیروهای ناتو در افغانستان در اسفند 1390، قرار بود طی شش ماه پس از این تفاهمنامه زندان بگرام به طور کامل از نظامیان آمریکایی به دولت افغانستان واگذار شود.

تاکنون در چند نوبت واگذاری اداره این زندان به دولت افغانستان هر بار به بهانه ای به تاخیر افتاده است.

شنبه هفته قبل آخرین زمان واگذاری کامل زندان بگرام به دولت افغانستان تعیین شده بود که این بار نیز به دلایلی که فنی و حقوقی خوانده شد، این واگذاری به تعویق افتاد که خشم دولت افغانستان را بر انگیخت و باعث موضعگیری های تند دولت کابل بر ضد آمریکا شد.

کد خبر 205662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز