سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی گسترش حملات نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان به سربازان خارجی، ناتو دیروز دستور تعلیق تمام عملیات‌های مشترک بین دو طرف را صادر کرد.

افغانستان

براساس این دستور که از سوی دومین فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان ـ ژنرال جیمز‌تری ـ صادر شد، عملیات مشترک با یگان‌های کمتر از 800نفر به‌مدت نامحدود به حال تعلیق درمی‌آید. به گزارش رویترز، سرگرد ادم وجاک سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان گفت ضرورت اجرای عملیات مشترک از این پس به‌طور موردی بررسی و توسط فرماندهان منطقه تصویب خواهد شد.

به گفته وی، از این پس اکثر 350هزار نفر نیروهای امنیتی افغانستان باید بدون پشتیبانی نیروهای ناتو عمل کنند. در خلال حدود هشت‌‌ماه و نیمی که از سال‌جاری میلادی می‌گذرد، دست‌کم 51نفر از نیروهای ناتو به‌دست سربازان و مأموران پلیس افغانستان کشته شده‌اند. این دستور پس از کشته شدن شش سرباز دیگر ناتو به‌دست نیروهای افغان در اوایل هفته جاری صادر شد. پیش‌تر، نیروهای ناتو آموزش نیروهای افغان را متوقف کرده بودند. به‌نظر می‌رسد راهکار جدید طالبان برای استفاده از نیروهای امنیتی این کشور برای حمله به سربازان ناتو که به حملات سبز به آبی مشهور شده، تأثیر منفی زیادی بر روحیه نیروهای ناتو گذاشته است.

تدابیری که وزارت دفاع افغانستان برای بازبینی سابقه تک تک نیروهای نظامی و انتظامی این کشور و بهبود روابط بین دو طرف از طریق انتشار جزوه اختلاف‌های فرهنگی با هدف کاستن از این حملات اندیشیده بود، ظاهرا تأثیری نداشته است. مقامات وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده بودند که شماری از سربازان این کشور به اتهام ارتباط با طالبان بازداشت یا اخراج شده‌اند. حملات سبز به آبی باعث شده است تا بعضی از کشورها مانند فرانسه بر سرعت روند خروج سربازان خود از افغانستان پیش از ضرب‌الاجل سال 2014بیفزایند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا دیروز در پکن اعلام کرد که دولت آمریکا از حملات خودی نگران است، اما این امر تأثیری بر برنامه انتقال مسئولیت کامل امنیتی به افغان‌ها تا سال 2014نخواهد گذاشت. صدور این دستور دیروز در جلسه‌ای شتاب‌زده از سوی فرماندهان ناتو به اطلاع همتایان افغان آنان رسید. این امر نشان می‌دهد که کشورهای عضو ائتلاف نظامی می‌کوشند آسیب ناشی از حملات خودی را از یک سو روی روحیه سربازان خود و از سوی دیگر بر کاهش حمایت مردم کشورشان از جنگ افغانستان مهار کنند.

خبر تعلیق عملیات مشترک ناتو و نیروهای افغان در حالی اعلام می‌شود که طالبان بر دامنه حملات خود به نیروهای خارجی افزوده است. روز جمعه 15نفر از نیروهای طالبان دست به حمله‌ای بی‌سابقه به قرارگاه بسچن در استان هلمند زدند و شش جنگنده هاریر را نابود کردند و خساراتی دیگر به‌بار آوردند که به 200میلیون دلار بالغ می‌شود و در جنگ 11ساله افغانستان بی‌سابقه است. این قرارگاه انگلیسی ـ آمریکایی، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ناتو در افغانستان است.

در این حال، دیروز یک مهاجم زن انتحاری جلیقه انفجاری خود را کنار مینی‌بوسی که در حال سوختگیری در نزدیک کابل بود، منفجر کرد و 12نفر را کشت. منابع پلیس کابل گفتند که هشت‌تن از کشته‌شدگان خارجی و غیرافغان بوده‌اند. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با قبول مسئولیت این حمله، آن را پاسخی به فیلم توهین‌آمیز آمریکایی دانست.

کد خبر 185050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز