گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: دیدار حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با مصاحبه خبری مشترک آنان در کاخ سفید به پایان رسید؛ مصاحبه‌ای که دو طرف در آن کوشیدند نشان دهند در پایان بیش از 11سال جنگ دستاوردهای قابل توجهی به‌دست آمده است اما از صحبت‌های آنان این‌چنین بر می‌آید که نه‌تنها توافق مهمی به‌دست نیامده بلکه پاسخ دو پرسش مهم که قرار بود در این دیدار مشخص شود، همچنان مبهم باقی مانده است.

کرزای - اوباما

در این مصاحبه اطلاعات دقیقی درباره آهنگ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و شمار سربازانی که پس از پایان سال2014 در افغانستان باقی می‌مانند، اعلام نشد. اوباما در این مصاحبه گفت: از بهار سربازان ما یک مأموریت متفاوت خواهند داشت، یعنی آموزش، مشاوره‌دادن و کمک کردن به نیروهای افغان. به این ترتیب، نیروهای آمریکایی زودتر و سریع‌تر عملیات رزمی را متوقف خواهند کرد و آن را به نیروهای افغان خواهند سپرد. آمریکا اکنون حدود 66 هزار سرباز در افغانستان دارد که همه گونه عملیات انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قرار بود در این دیدار تکلیف آن معین شود، شمار سربازان آمریکایی بود که پس از سال2014 در افغانستان می‌مانند.

اما اوباما سرسختانه بر موضع خود دایر بر ضرورت اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی پافشاری و تصریح کرد که چنانچه به نیروهای آمریکایی مصونیت قضایی اعطا نشود، همه آنان را از افغانستان خارج خواهد کرد، همانطور که در مورد عراق کرده بود. وی در سخنان خود بارها هنگام صحبت درباره وضعیت نیروهای آمریکایی پس از سال2014 از کلمه «اگر» استفاده کرد. پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند با توجه به تردیدها درباره توان نیروهای امنیتی افغانستان برای حفظ امنیت پس از خروج نیروهای خارجی، واشنگتن می‌کوشد با تهدید کردن کابل به خروج تمام نیروهایش، دولت کرزی را به دادن امتیاز درباره اعطای مصونیت وادار کند. جان آلن فرمانده ارشد ناتو و نیروهای آمریکایی در افغانستان خواستار باقی ماندن حداکثر 20هزار سرباز شده است، اما ظاهراً کاخ سفید با حضور سه تا 9هزار نفر موافق است.

تحلیلگران معتقدند لحن کرزی به‌گونه‌ای بود که نشان می‌دهد وی آماده می‌شود در این زمینه از خود انعطاف نشان دهد. وی در سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون پس از مصاحبه خبری یادشده با قطعیت پیش‌بینی کرد که آمریکا شمار محدودی از سربازان خود را پس از سال2014 در افغانستان برای مبارزه با القاعده و وابستگان آن نگه خواهد داشت. به گفته کرزی، توافق وی با اوباما درباره انتقال مسئولیت اداره بازداشتگاه‌ها و خروج نیروهای آمریکایی از روستاها، این توان را به وی می‌دهد که نزد مردم افغان برود و درباره اعطای مصونیت بحث کند. در واقع یکی از نکات مورد توافق دوطرف، سپردن اداره زندان‌ها و مدیریت زندانی‌ها به افغان‌ها بود. به گفته تحلیلگران، مردم آمریکا خواستار خروج هر چه زودتر نیروهایشان از افغانستان هستند و اوباما می‌کوشد زمینه را برای این تحول فراهم کند. به همین علت بود که دو طرف از ادامه تلاش برای مذاکره با طالبان حمایت کردند. به‌رغم تردیدها درباره آینده دولت افغانستان، اوباما گفت: ما در سال2014 جنگ افغانستان را به‌گونه‌ای مسئولیت‌پذیرانه به پایان می‌رسانیم.

کد خبر 197610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز