دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همان طور که پیش‌بینی می‌شد درحالی‌که رهبران ناتو در نخستین روز نشست خود در شیکاگو سرگرم بحث درباره مسائل مختلف بودند، پلیس با شمار زیادی از معترضان درگیر شد و عده‌ای را بازداشت کرد.

اما تنش فقط به بیرون محل اجلاس محدود نشد بلکه در داخل نشست، شروط پاکستان برای بازگشایی راه‌های ارسال تدارکات به افغانستان و تصمیم فرانسه برای خارج کردن سربازانش از این کشور در سال‌جاری نیز فضای تنش‌آمیزی را بر مذاکرات حاکم کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، معترضان ضد‌ناتو که عمدتا شامل کهنه‌سربازان جنگ افغانستان وعراق بودند، با پلیس ضدشورش شیکاگو که با باتوم به آنان حمله کرد، درگیر شدند.

در این درگیری، دست کم 4 مأمور پلیس زخمی و 45معترض بازداشت شدند. یک گروه معترض مدعی شد شمار بازداشتی‌‌ها 60 نفر است و 12 معترض نیز زخمی شدند. پلیس شمار معترضان را 3‌هزار نفر برآورد کرد؛ هر چند که معترضان شمار خود را بیشتر اعلام کردند. محل نشست سران ناتو در داخل یک منطقه امنیتی قرار داشت که پیرامون آن را حصارهای بلند گرفته بود.

افغانستان در دستور کار

تنش در داخل مذاکرات بین سران ناتو نیز سایه افکنده بود. شروط پاکستان برای بازگشایی راه‌های ارسال تدارکات ناتو به افغانستان خشم آمریکا را برانگیخت. پاکستان خواستار عذرخواهی علنی آمریکا به خاطر حمله‌ای است که باعث کشته‌شدن 24 سرباز این کشور شد. بازنگری در عملیات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در پاکستان و افزایش حق گذر هر کامیون از 250دلار به 5هزار دلار 2 شرط دیگر اسلام آباد است.

دیروز طرح انتقال فرماندهی رزمی به نیروهای افغانی تا اواسط سال 2013 و بازگشایی راه‌ها برای خروج سربازان مورد بحث سران ناتو بود. تقسیم هزینه سالانه کمک به نیروهای افغانی پس از سال 2014 و خروج ناتو بین کشورهای عضو دیگر موضوع مهم مورد بحث بود. آمریکا احتمالاً نیمی از این رقم را که به حدود 4 میلیارد دلار بالغ می‌شود، خواهد پرداخت و کشورهای دیگر از جمله استرالیا، انگلیس و آلمان نیز وعده کرده‌اند بخشی از آن را بپردازند.

سردرگمی اوباما

در این حال، سخنان باراک اوباما درباره وضعیت افغانستان حاوی پیام‌هایی بود که تحلیلگران آن را متناقض ارزیابی کردند. وی در بخشی از سخنان خود جنگ افغانستان را تمام‌شده توصیف کرد و گفت افغانستان از این پس از یک دهه دگرگونی صلح‌آمیز برخوردار خواهد شد اما بعد در بخشی دیگر، از پیش رو بودن روزهای سخت در جنگ سخن گفت و به ناتو هشدار داد در تداوم جنگ متحد بماند.

علاوه بر تناقض در سخنان اوباما، به‌نظر می‌رسد اشاره وی به خواست فرانسوا اولاند برای خارج کردن سربازان فرانسوی از افغانستان در سال‌جاری است. گفته می‌شود اولاند این موضوع را مربوط به حاکمیت ملی فرانسه و غیرقابل مذاکره خوانده است.

از سوی دیگر، اندرس فو راسموسن دبیرکل ناتو کوشید با ارائه فهرستی از مصوبات نشست، تصویری از یکپارچگی اعضا به نمایش بگذارد. وی گفت اجرای 20 طرح چندملیتی درباره سپر دفاع موشکی تصویب شده است. از جمله این طرح‌ها، ظرفیت موقت دفاع موشک قاره‌پیماست که تمام کشورهای ناتو را پوشش می‌دهد. وی از پیشرفت در موضوع دفاع هوشمند به معنای استفاده مشترک از منابع برای دستیابی به ظرفیت‌های پرهزینه در دوره ریاضت سخن گفت. 

کد خبر 171476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز